1 496 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Blåsigt nybyggt område
Hoppas jag lägger tråden rätt.
Vi bor i ett nytt hus där det blåser fruktansvärt mycket stundtals. I området är det ca 50 nybyggda hus så det saknas växtlighet, häckar m.m men alla hus är uppe, trodde faktiskt det skulle bli bättre när alla hus kom upp.
Tror ni det blir bättre när häckar kommer upp eller bor vi helt enkelt i ett blåshål? Kan man se vindhastighet och liknande statistik någonstans? Närmsta aktiva väderstation är ett på milbort så den hjälper inget.
Vi bor i ett nytt hus där det blåser fruktansvärt mycket stundtals. I området är det ca 50 nybyggda hus så det saknas växtlighet, häckar m.m men alla hus är uppe, trodde faktiskt det skulle bli bättre när alla hus kom upp.
Tror ni det blir bättre när häckar kommer upp eller bor vi helt enkelt i ett blåshål? Kan man se vindhastighet och liknande statistik någonstans? Närmsta aktiva väderstation är ett på milbort så den hjälper inget.
Med rätt sort, vatten och näring går det att få upp häckar i bra höjd på mindre än tio år.
Däremot är det ju så att för bästa effekt bör det finnas häckar mer än på egna tomten.
Om man väljer plank i stället ska det inte vara ett tätt plank. Då virvlar vinden över planket istället.
Däremot är det ju så att för bästa effekt bör det finnas häckar mer än på egna tomten.
Om man väljer plank i stället ska det inte vara ett tätt plank. Då virvlar vinden över planket istället.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 890 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 890 inlägg
Beror på vad du menar, om du t ex menar nio år. Men inga häckar av användning för detta syfte växer upp på t ex tre år. Tio år är ändå en bra riktlinje för ett få upp en tät häck som är mer än insynskydd eller motsvarande större buske.Jiji skrev:
Hus kan snarare göra det värre.
Kolla på ytterområdena i den mest rådande vindriktningen och se om det går att få till något där. Lä från vind brukar lite snabbt räknas som 1:10 dvs en häck som är två meter hög skyddar ca 20 m.
Tre rader med snabbväxande något så när täta träd som skärm i ytterområdet ger då ca 250-300 m lä. Planterade 50 m ut från närmaste hus så blir det varken skugga eller särskilt störande. En häck ca 30 m ut gör att det blir ännu effektivare.
Fast det här bygger på att det går att få fram pengar och att marken är tillgänglig. Borde (gör det garanterat inte) ingå i planerna för alla nya områden.
Sen bidrar varje typ av icketät skärm i området till att bromsa vinden men lycka till att få tillräckligt många att sätta träd, plank och häckar med främsta syfte att hindra vinden.
Kolla på ytterområdena i den mest rådande vindriktningen och se om det går att få till något där. Lä från vind brukar lite snabbt räknas som 1:10 dvs en häck som är två meter hög skyddar ca 20 m.
Tre rader med snabbväxande något så när täta träd som skärm i ytterområdet ger då ca 250-300 m lä. Planterade 50 m ut från närmaste hus så blir det varken skugga eller särskilt störande. En häck ca 30 m ut gör att det blir ännu effektivare.
Fast det här bygger på att det går att få fram pengar och att marken är tillgänglig. Borde (gör det garanterat inte) ingå i planerna för alla nya områden.
Sen bidrar varje typ av icketät skärm i området till att bromsa vinden men lycka till att få tillräckligt många att sätta träd, plank och häckar med främsta syfte att hindra vinden.
Nja det går bra att köpa höga plantor och få häcken tät på 3-5 år. Avenbok är lämpligt växtval med tanke på blåsten. 150-160 cm häckplant av avenbok etablerar sig på en eller två säsonger och med vattning och näringstillskott samt två till tre omgångar klippning (på sidorna tills önskad höjd uppnåtts) blir häcken tät på ca fem år. Ännu snabbare effekt uppnås med dubbla rader planterade omlott. Men det blir en onödigt dyr häck där det är tveksamt om man vinner tillräckligt mycket med tanke på vad det kostar.
Även bokhäck blir tät och fin enligt samma princip men bok tål inte vind på samma sätt som avenbok så det rekommenderar jag inte i det här läget.
Det krävs en hel del skötsel men det är helt klart värt det.
En avenbok s häck kräver klippning minst två gånger per säsong men håller sig tät och fin och ger visst vindskydd även på vintern eftersom den till stora delar behåller sina vissnade blad.
För länge sedan ritade jag trädgårdar i Skåne och det här har jag rekommenderat i många blåsiga lägen. Det fungerar.
Även bokhäck blir tät och fin enligt samma princip men bok tål inte vind på samma sätt som avenbok så det rekommenderar jag inte i det här läget.
En avenbok s häck kräver klippning minst två gånger per säsong men håller sig tät och fin och ger visst vindskydd även på vintern eftersom den till stora delar behåller sina vissnade blad.
För länge sedan ritade jag trädgårdar i Skåne och det här har jag rekommenderat i många blåsiga lägen. Det fungerar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 890 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 890 inlägg
OK, du pratar om den dyra specialprodukten "färdig häck". Jag skriver om traditionell häckplantering med treåriga häckplantor.Jiji skrev:Nja det går bra att köpa höga plantor och få häcken tät på 3-5 år. Avenbok är lämpligt växtval med tanke på blåsten. 150-160 cm häckplant av avenbok etablerar sig på en eller två säsonger och med vattning och näringstillskott samt två till tre omgångar klippning (på sidorna tills önskad höjd uppnåtts) blir häcken tät på ca fem år. Ännu snabbare effekt uppnås med dubbla rader planterade omlott. Men det blir en onödigt dyr häck där det är tveksamt om man vinner tillräckligt mycket med tanke på vad det kostar.
Bra att detta framkommer så att ingen läsare missleds och tror att en vanlig häckplanta av valfri sort blir en stor tät sak på några enstaka år.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 890 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 890 inlägg
Kollade vad en färdig häck skulle kosta. Säg 30 m, 1,8 m plantor avenbok:
Plantmaterial
3 plantor/m*30 m*589 kr/planta = 53010 kr
Grävning och mulljord att lägga ovanpå
30 000 kr
Så kanske 80-90 tkr. Inte så illa i förhållande till ett plank.
Sen kanske man ska kosta på automatisk droppbevattning också om man lägger så pass mycket pengar på en färdig häck. Man vill ju inte att den torkar bort när man åker på semester. Så kanske 10 000 kr till då med vattenkostnaden inräknad. Det blir väl i runda slängar lite under 100 000 kr om man planterar själv.
Plantmaterial
3 plantor/m*30 m*589 kr/planta = 53010 kr
Grävning och mulljord att lägga ovanpå
30 000 kr
Så kanske 80-90 tkr. Inte så illa i förhållande till ett plank.
Sen kanske man ska kosta på automatisk droppbevattning också om man lägger så pass mycket pengar på en färdig häck. Man vill ju inte att den torkar bort när man åker på semester. Så kanske 10 000 kr till då med vattenkostnaden inräknad. Det blir väl i runda slängar lite under 100 000 kr om man planterar själv.
Redigerat:
Jag satte ett 70tal bokspön i 4-literssäckar och förodlade dessa en säsong under tiden huset byggdes och trädgården inte var färdig. Det blev "synlig" häck inom 5 år. Direktplanterade samtidigt 1 m utanför avenbokhäck (billiga småplantor) eftersom de är, som @Jiji skriver, så tåliga. Rumsligheten, insynsskydd och vindskydd fick jag på detta sätt upp mycket snabbt till en marginell kostnad (fanns inga trädgårdspengar kvar vid inflyttningen ). Kräver dock arbete med vattning och gödning och tillåter ingen sommarrea till Thailand. Ångrar att jag inte satte ett gäng plataner tidigt - av den typ man kan beskära hårt. De växer snabbt. Blev istället flera Klotrobinia som skyddar mot blåsten, åtminstone under sommaren.
Oftast vinner man förvånansvärt lite på att köpa större växter men man gynnar det lokala trädgårdsmästeriet - och det är väl inte helt fel heller.
Om TS redan nu inköper små häckplantor och säck/krukodlar de för plantering i höst vinns en hel säsong. Krukorna kan användas till nästa häck så det är väl värda slantar.
Oftast vinner man förvånansvärt lite på att köpa större växter men man gynnar det lokala trädgårdsmästeriet - och det är väl inte helt fel heller.
Om TS redan nu inköper små häckplantor och säck/krukodlar de för plantering i höst vinns en hel säsong. Krukorna kan användas till nästa häck så det är väl värda slantar.
Liknande trådar
-
Sökes vedpanna experten i området växjö eller alvesta
Värme allmänt -
Läckage vid toan mot golv i nybyggt hus, varför?
Badrum -
Vad är detta/användningsområde
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kommunen höjt asfalten med 50-60mm nybyggt område
Grund & Markarbeten -
Mellan 50-70 fel på varje nybyggt hus i område
Artikelkommentarer