D
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant artikel om laddstationer:

[länk]
Ja den var riktigt gubbig, väntar spänt på efterföljaren där han raljerar om att "alla affärer" verkar ha sin egen kundklubb och medföljande medlemskort, ICA, Stadium, H&M, SAS, Coop, Kappahl, en djungel och för dåligt, -skandal! Det bygger ju på logiken att man måste vara med i alla kundklubbar innan man kan gå ut och handla.

Man kan ju göra det enkelt för sig och ladda på det nätverk som tillverkaren arbetar med Tesla eller tex Ionity om man har en tysk, annars får man vara så äventyrlig att man drar fram kontokortet eller har fler kort.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant artikel om laddstationer:

[länk]
Visar nog på att laddningsområdet ännu inte är helt moget. Jag som är bekväm vill kunna tanka min bil på valfri mack där priset finns angivet, precis så vill jag ha det när jag väljer att skaffa första elbil med laddning.
Sedan att jag dessutom kommer att göra minst 90% av laddningen hemma är något positivt.

En vidareutveckling som elleverantörerna sedan får göra är att utveckla system så laddar jag hos släktning/bekant/etc så ska bilen kunna skicka information till "elmätaren" att nu är min bil ansluten och den el den förbrukar ska inte debiteras fastighetsägaren utan mig. Då hade vi kunnat stänga tråden om någon svärfar som inte vill låta svärsonen ladda sin bil.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En vidareutveckling som elleverantörerna sedan får göra är att utveckla system så laddar jag hos släktning/bekant/etc så ska bilen kunna skicka information till "elmätaren" att nu är min bil ansluten och den el den förbrukar ska inte debiteras fastighetsägaren utan mig. Då hade vi kunnat stänga tråden om någon svärfar som inte vill låta svärsonen ladda sin bil.
Det vet jag inte om jag tycker var en så viktig detalj, tycker nog inte det ska läggas så många kronor på den utvecklingen..
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det vet jag inte om jag tycker var en så viktig detalj, tycker nog inte det ska läggas så många kronor på den utvecklingen..
Med dagens digitalisering blir det i princip "bara" system/programutveckling, dagens nya elmätares med hårdvara för timdebitering borde klara det. Mycket enklare för oss som användare och skulle ge ytterligare flexiblare elmarknad. Är marginella kostnader jämfört med den nu pågående segmenterade utbyggnaden av laddboxar.
Jämställ det med införande av timtaxa, en ny funktion.
 
A Avemo skrev:
Jag har en ID4 som rimligen har samma vändradie som Enyaq. Den är mindre än den var på golfen jag hade innan. Det är mycket smidigt. Men det har ett pris. Bakhjulsdrift är inte så bra i halka. Åtminstone har inte Volkswagen fått till det så bra.
Är det ett bekymmer på riktigt så det stör eller bara att det vore nice någon gång per vinter?
För min del är det väl mest att det vore nice med lite mer acceleration, men rwd varianten är inte såatt den är slö.
På t.exmach-e får man ju större frunk utan framhjulsdrift också som bonus
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Provade en Enyaq idag. Lite mer gung i chassiet än Born vilket kändes passande, lagom och Riktigt go bil! Riktigt trevligt baksäte med stöd åt sidan för huvudet, passar frugan som brukar sova med ungen där bak.

1 års leveranstid sa säljaren att det kunde vara. Riktigt drygt. Otroligt fin bil och värt att betänka att rwd varianten har kortare vändradie. Smidigt!

Bra, förutom infotainmentsystemet då
Jag kör enyaq och kan bara hålla med. Vändradien med rwd är otroligt liten. Infotainment är ingen höjdare men "fungerar" eller snarare android auto fungerar så att infotainment inte behövs. Uppdatering av infotainment är utlovad under 2022.
 
A AndersS skrev:
Med dagens digitalisering blir det i princip "bara" system/programutveckling, dagens nya elmätares med hårdvara för timdebitering borde klara det. Mycket enklare för oss som användare och skulle ge ytterligare flexiblare elmarknad. Är marginella kostnader jämfört med den nu pågående segmenterade utbyggnaden av laddboxar.
Jämställ det med införande av timtaxa, en ny funktion.
Det är väl flera laddnätverk som låter dig ladda med laddkort hemma. Du kan då ha t.ex en incharge ansluten box hemma som andra med incharge abonnemang kan ladda vid. Du sätter priset på vad de betalar.
 
T toolman77 skrev:
Jag kör enyaq och kan bara hålla med. Vändradien med rwd är otroligt liten. Infotainment är ingen höjdare men "fungerar" eller snarare android auto fungerar så att infotainment inte behövs. Uppdatering av infotainment är utlovad under 2022.
Har RWD version av ID4 och det var länge sedan jag hade en bil med så bra vändradien.

Ska bli intressant att köra ut båten från tomten hoppas man slipper köra halva fronten i häcken :)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det ett bekymmer på riktigt så det stör eller bara att det vore nice någon gång per vinter?
För min del är det väl mest att det vore nice med lite mer acceleration, men rwd varianten är inte såatt den är slö.
På t.exmach-e får man ju större frunk utan framhjulsdrift också som bonus
Jag har gått från subaru outback till enyaq och har vid ett par tillfällen upplevt att greppet brister. Trixande på överisad lutande parkeingsplats. Backa långsamt på lera. Jag kommer inte heller backa ner bakhjulen på sanden för att lägga i båten. Vid rödljus släpper det så klart på ett annat sätt än med 4wd men inte så det stör.

Sammantaget har jag aldrig haft problem med greppet under körning, antisladd systemet fungerar väldigt bra och bilen är så tung att däcken får bra fäste.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Jag har gått från subaru outback till enyaq och har vid ett par tillfällen upplevt att greppet brister. Trixande på överisad lutande parkeingsplats. Backa långsamt på lera. Jag kommer inte heller backa ner bakhjulen på sanden för att lägga i båten. Vid rödljus släpper det så klart på ett annat sätt än med 4wd men inte så det stör.

Sammantaget har jag aldrig haft problem med greppet under körning, antisladd systemet fungerar väldigt bra och bilen är så tung att däcken får bra fäste.
Håller med. Vi har haft 4wd på våra tidigare bilar, men nu en med rwd och en fwd - tycker det funkar förvånansvärt bra, även vintertid. Har inte upplevt några stora problem utan fyrhjulsdrift hittills.
 
T
Gällande dragkrok, vet någon vad som händer exakt om man hänger på mer än vad som är tillåtet?

tex en Mach-e som har 750kg max vikt, vad händer om jag hänger på 1200kg.
Startar den inte? Brinner den upp ? Garantin går åt skogen? Stannar efter 150m ? Eller är det bara olovlig körning man riskerar? Borde ju vara något med batteri och kylning som begränsar detta tänker jag.

Mest nyfiken om man kan tulla lite på den vikten.
För det är omöjligt att veta egentligen vad ett släp väger om man fyller med jord eller en husvagn som man lastar innan semester .
 
Om tillverkaren anger att max släpvagnsvikt är 750 kg så är det den vikt bilen är konstruerad för att dra. I princip styrs det av tre sorters begräsningar:
1) Dragroken och dess infästning i bilen ska tåla belastningen.
2) Bilen ska, för att kunna bli internationellt typgodkänd enligt Uneces regler, bl a klara av att accelerera upp till en viss hastighet under en viss tid, köra med en viss konstant hastighet i lutning och kunna bromsa inom en viss sträcka med fullast och maxlastad släpvagn.
3) Bilen ska inte bli överhettad eller få andra problem om man drar tungt en längre sträcka.

En modern elbil som inte är en sportbil med plastkaross borde uppfylla de två första kraven utan problem med en betydligt tyngre vagn än 750 kg, så förmodligen är det tillverkaren som inte anser att drivlinan klarar av den ökade långvariga belastningen som en tyngre släpvagn innebär.
 
T TH885 skrev:
Gällande dragkrok, vet någon vad som händer exakt om man hänger på mer än vad som är tillåtet?

tex en Mach-e som har 750kg max vikt, vad händer om jag hänger på 1200kg.
Startar den inte? Brinner den upp ? Garantin går åt skogen? Stannar efter 150m ? Eller är det bara olovlig körning man riskerar? Borde ju vara något med batteri och kylning som begränsar detta tänker jag.

Mest nyfiken om man kan tulla lite på den vikten.
För det är omöjligt att veta egentligen vad ett släp väger om man fyller med jord eller en husvagn som man lastar innan semester .
Är nog svensk byråkrati som sätter max vikten kroken klarar ju mycket mer.

Du får ju lagligt dra ett efterfordon som har samma eller lägre bruttovikt som dragbilen då vill man ju ha saker som håller.


Men jag skulle nog ta en titt hur det ser ut innan man åker iväg med 2 ton efter sig..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Provade en Enyaq idag. Lite mer gung i chassiet än Born vilket kändes passande, lagom och Riktigt go bil! Riktigt trevligt baksäte med stöd åt sidan för huvudet, passar frugan som brukar sova med ungen där bak.

1 års leveranstid sa säljaren att det kunde vara. Riktigt drygt. Otroligt fin bil och värt att betänka att rwd varianten har kortare vändradie. Smidigt!

Bra, förutom infotainmentsystemet då
Svängradien på RWD MEB är faktiskt helt extrem. Otroligt smidig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.