2 738 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Byta alla ojordade eluttag till jordade?
Sida 1 av 2
Lite bråttom här så jag hinner inte leta trådar.
Har hantverkare som håller på att renovera vår lägenhet byggd 1992 och man har jordat till kök och badrum, helt ny elcentral med jfbr. Nu undrar projektledaren om vi vill ha alla uttag jordade när de ändå håller på. Blir billigare att tråda nu medan de håller på naturligtvis. Kostnad 14500. Är detta nödvändigt?
Är benägen att säga ja då lägenheten får en total uppfräschning!?
Har hantverkare som håller på att renovera vår lägenhet byggd 1992 och man har jordat till kök och badrum, helt ny elcentral med jfbr. Nu undrar projektledaren om vi vill ha alla uttag jordade när de ändå håller på. Blir billigare att tråda nu medan de håller på naturligtvis. Kostnad 14500. Är detta nödvändigt?
Är benägen att säga ja då lägenheten får en total uppfräschning!?
Det ger ringa eller ingen förbättrad säkerhet mot elchock. Titta på de elprylar du har i de berörda rummen, hur många har en jordad kontakt? Idag är de flesta elprodukter dubbelisolerad och har inget behov av jordanslutning.
Jord i kök/badrum har varit krav under lång tid.
Jord i kök/badrum har varit krav under lång tid.
Tack för svar, jag har sagt ja till bytet.
Hmm... Då undrar jag lite varför de frågar?E etompau skrev:
Samt höjer standarden till dagens norm. Jordade uttag är ju sedan många år det som det ska vara, med undantag för dom "små" Eurouttagen som inte får belastas mer än ca 2,5 A.
Att dom flesta apparater i dag är dubbelisolerade är ett utomordentligt dåligt argument, så länge inte ALLA apparater är dubbelisolerade är det en billig säkerhetshöjande åtgärd. Man kan ju slå ut kostnaden på anläggningens livslängd så blir det inte många Kr per år.
Dessutom säger föreskrifterna att man måste jorda uttagen vid mer omfattande renoveringar, vilket en total renovering torde ligga under.
Att dom flesta apparater i dag är dubbelisolerade är ett utomordentligt dåligt argument, så länge inte ALLA apparater är dubbelisolerade är det en billig säkerhetshöjande åtgärd. Man kan ju slå ut kostnaden på anläggningens livslängd så blir det inte många Kr per år.
Dessutom säger föreskrifterna att man måste jorda uttagen vid mer omfattande renoveringar, vilket en total renovering torde ligga under.
Ok, ringa säkerhet då! Hela lägenheten totalrenoveras så vi har sagt ok. Så de får 14000 till....
Tack för svar!
Tack för svar!
Tack för svar!E elmont skrev:Samt höjer standarden till dagens norm. Jordade uttag är ju sedan många år det som det ska vara, med undantag för dom "små" Eurouttagen som inte får belastas mer än ca 2,5 A.
Håller med så vi har sagt ja. Hela lägenheten renoveras från golv till tak, med en perfekt standard och det är ingen större kostnad för oss.
Tack igen för snabbt svar!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Kostnaden stannar inte vid omtrådning utan, beroende på vad man har för övrig utrustning och armaturer, får man uppgradera även där. Men det är TS väl redan medveten om?
Jag hade i alla fall passat på att byta till jordat.
Jag hade i alla fall passat på att byta till jordat.
Tack för svar!imported_Benno skrev:
Ja, det är vi medvetna om. Vi har clearat med dem då lgnheten i övrigt blir totalt omgjord.
Gäller inte detta mer omfattande renoveringar/modifieringar av elanläggningen? Om man exempelvis byter alla ytskikt i en bostad måste det väl ses som en omfattande renovering men det ställer väl inga krav på att man därför gör några förändringar av elanläggningen?E elmont skrev:
Brödrost, strykjärn och stationär dator är tre jag spontant kommer på som ofta kan användas där det inte finns krav på uttag med skyddsjord. Mobil AC är en som jag har själv. Den har dock fungerat bra i över femton år trots att uttaget saknar skyddsjord.E etompau skrev: