Köpte en sån på biltema som funkade bra
 
Tack för tips och bilder!
Nu har även jag bytt lager in en av motorerna i mitt heru 100s från 2018.
Köpte 4 nya lager, så får vi väl se när det blir det dags för den andra fläkten…

Har era skf-lager hållit bättre?
 
  • Gilla
Sungamkia
  • Laddar…
Tack för bra tråd, nu fick jag tyst på mina fläktar.

Jag råkade av misstag köpa SKF 608-2RSH, dessa rullar lite tyngre men inget mätbart. Snurrade väldigt lätt när allt var på plats. Kört några veckor nu och inga problem samma varvtal som innan. Då dessa lager är tätare hoppas jag de håller länge.
 
C chni skrev:
Tack för bra tråd, nu fick jag tyst på mina fläktar.

Jag råkade av misstag köpa SKF 608-2RSH, dessa rullar lite tyngre men inget mätbart. Snurrade väldigt lätt när allt var på plats. Kört några veckor nu och inga problem samma varvtal som innan. Då dessa lager är tätare hoppas jag de håller länge.
Beror på hur man definierar mätbart..
Motorn kommer att dra mera ström.
Märks det på elräkningen, troligen inte.
 
Tjena. Tackar för en kanontråd. Har samma problem som alla andra er här . Heru 100 EC från 2016
. Bytt båda fläktar för ca 3 år sedan genom garanti pga missljud i fläktarna .Nu har som sagt även de nyare fläktarna börjat låta rejält , värre en de som byttes tidigare. Var i kontakt med östberg som rekommenderade att byta båda fläktar. Tror dock jag ska försöka ge mig på att byta kullager på de jag har . Verkar ju ha fungerat för er andra här. Vilken modell av kullager är det som passar bäst till fläktarna? Har sett två modeller nämnas i tråden "SKF 608 2RSL" eller "SKF 608 Z". Eller funkar även "SKF 608 2Z" ? Mvh Mikael
 
N naeblizz skrev:
Tjena. Tackar för en kanontråd. Har samma problem som alla andra er här . Heru 100 EC från 2016
. Bytt båda fläktar för ca 3 år sedan genom garanti pga missljud i fläktarna .Nu har som sagt även de nyare fläktarna börjat låta rejält , värre en de som byttes tidigare. Var i kontakt med östberg som rekommenderade att byta båda fläktar. Tror dock jag ska försöka ge mig på att byta kullager på de jag har . Verkar ju ha fungerat för er andra här. Vilken modell av kullager är det som passar bäst till fläktarna? Har sett två modeller nämnas i tråden "SKF 608 2RSL" eller "SKF 608 Z". Eller funkar även "SKF 608 2Z" ? Mvh Mikael
RS har gummitätningar, Z har plåttätningar... 2 framför betyder båda sidorna..

Tror inte det spelar någon större roll i det här fallet, men bäst är väl att sätta dit likadana som det redan sitter.. Den som designade fläkten har troligen tänkt en extra vända kring det....
 
Vi har en Östberg Heru 100 T EC2 och skulle inte köpa den igen. Vi varit tvungna att byta fläkt nu 4ggr på lite drygt 4 år. Kommer att bli en dyr affär...
 
Vasseman Vasseman skrev:
Jag har bytt kullager på mina fläktar flera gånger. Det luriga är att få isär dem. Sedan jag fått ut kullagren visade det sig att biltema hade precis dessa lager.
Dock bättre kvalitet förhoppningsvis...
 
R Remco skrev:
Vi har en Östberg Heru 100 T EC2 och skulle inte köpa den igen. Vi varit tvungna att byta fläkt nu 4ggr på lite drygt 4 år. Kommer att bli en dyr affär...
Försvarar inte HERU men säger bara att fläkten tillverkas av ett annat bolag.
Sen att heru valt just den fläkten är en annan sak.
 
Har nu bytt lagren i fläktarna och de är nu tysta igen . Lustigt att man inte sätter i bättre lager från början i fläktarna . Tackar för all hjälp av er.
 
Kan det inte vara så att ström går genom lagret och därigenom kortar dess livslängd? Isåfall är keramiska lager lösningen.
Jag bytte stållager mot keramiskalager på en innedel till en luftvärmepump som börja väsnas i lagren på rekommendation av servislämmnaren som menade att ström gick genom lagret och med tiden skapade oljud.
 
  • Gilla
Padde1
  • Laddar…
Märkligt att inte Östberg agerar. Vi bytte båda motorerna/fläktarna på garantin och de kostar 4000 kr styck. Otroligt onödigt när det bara är billiga lager som behöver bytas. Måste bli dyrt i längden?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
ett litet tips när garantin gått ut anmäl till försäkringsbolaget ,gjorde det och fick ersättning för en fläkt som lät illa 4år gammal räckte nästan till två nya fläktar
 
  • Gilla
ogrens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.