10 437 läst · 50 svar
10k läst
50 svar
EFFEKTAVGIFT!!! Luddigt avtal, vad betyder det för mig?
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
När man läser detta blir man upprörd!
Hur avläser jag detta och hur det drabbar mig?
Jag känner en stark olust övet denna osäkerhet, eller ja, säkerheten över att detta drabbar mig med ökade kostnader.
Kan någon förklara på ett bra sätt?
/W
Vad är det du inte förstår och varför är du övertygad om att det ger dig ökade kostnader?
Du betalar för den högsta timmedeleffekten per månad.
Säg att du en dag kör en timmedeleffekt på 5kW så betalar du 5kW x bestämt effektpris och sedan betalar du överföringsavgift på all överförd energi.
Säg att du en dag kör en timmedeleffekt på 5kW så betalar du 5kW x bestämt effektpris och sedan betalar du överföringsavgift på all överförd energi.
Du läste inte den bifogade informationen va? Det är fortfarande en differentierad säkringsavgift. Även om skillnaden minskar.
Jo, jag läste det efter jag postat och redigerade mitt inlägg efteråt.D Daniel 109 skrev:
Själv har jag effekttaxa och ingen skillnad på om jag har 16 eller 63A huvudsäkring.
Du kan ju inte ändra inlägg utan att nämna det i inlägget när du har fått svar.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Hejplaggis skrev:
Jag gillar att du försöker få mig att förstå.
Men vad är en "timmedeleffekt"?
Och förklara gärna vad som menas med "En effektavgift i kr/kWh som baseras på hur mycket el du använt som mest under en enskild timme under höglasttid"?
Timmedeleffekt är medelvärdet av effektuttaget under 60 minuter. Det högsta värdet per månad ligger sedan till grund för debitering. Låt säga att din högsta timmedeleffekt är 5kW och din effektavgift är 60,25kr/kW så betalar du på fakturan 5kW x 60,25kr, ditt fasta pris, energiskatt samt överföringsavgift per förbrukad kWhWorkingclasshero skrev:
Edit: Lade till texten 'på fakturan'
Timmedeleffekt är den genomsnittliga effektförbrukmingen i kW (effekt, inte energi som mäts i kWh och som ör din "förbrukning") under en godtycklig timme i ditt fall mellan 7 och 20 dvs - om familjen kommer hem kl 17 30 , sätter bilen på laddning duschar vid 18 och börjar laga mat, så blir det 12 kW för bilen under ett par timmar, 8 kW elpatron i 30 minuter och 3 kW spis i 20, det ger en medeleffekt för timmen mellan 18 och 19 på 12 + 4 + 1 = 17 kW (fiktiva siffror). Om dess 17 kW är det högsta uttaget under månaden, då kommer du att få betala 17×effektavgiften - säg att den är 60 kr /kW då blir det 17x60=1020 kronor i effektavgift den månaden. Det spelar alltså ingen roll om övriga timvärden under månaden är <8kW t.ex. det är timmen med högst effektuttag som styr. Tanken är att få folk att ändra sina vanor, och t.ex ladda bilen från kl 20 och därigenom platta ut topparna...Workingclasshero skrev:
Du har fått in fel enhet i ditt citat. Det ska vara kr/kW.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
I praktiken är högsta timmedeleffekten samma sak som den timmen med högst avläst förbrukning. Dvs, har du under den timmen med högst förbrukning gjort av med 14 kWh så blir den styrande timmedeleffekten 14 kW.Workingclasshero skrev:
Elbolaget mäter alltså inte effekten momentant och ser att du under en kort tid drog +20 kW, utan det är hela timmens förbrukning som läses av och räknas.
Redigerat: