harry73
Vi har en gammal nibe fighter 360P från 2008 i ett lika gammalt hus. För många år sen (2016?) skar kompressorn sig och vi tyckte då att besparingen i kWh inte var så stor att vi ville reparera den, så efter det körde vi 100% eldrift och har i princip eluppvärmning i huset.
Nu efter förra sommarens och vinterns elpriser har kalkylen ändrat sig betydligt. I december betalade vi över 10tkr i elräkning och räkningen är fortfarande väldig hög.
Kommer jag ihåg allting rätt, förbrukade vi när FLVP fortfarande fungerade ca 15000 kWh, därefter gick det upp till 20000kWh.
Nu har vi några alternativ
- reparera befintlig flvp (15-30tkr???)
- köpa ny flvp?? Nibes ersättare verkar vara Nibe F370, men finns det med större kapacitet?
- köpa luftvatten värmepump?

Det jag är ut efter är lite tips om hur jag ska tänka, för så fort jag börjar prata med en säljare styrs svaret till de produkter de säljer.

Vilka märken är bäst eller billigast

Ska jag fortsätta med FLVP eller kanske LVVP. Vill helst undvika LLVP, men även det kan diskuteras. Bergvärme går inte för att berget är för långt ner och jordvärme har vi inte förutsättingar för

Kom gärna med synpunkter.

• Gilla
Macrodus
  • Laddar…
Hur stort är huset? 1½-plan?

Om kompressorn fungerar felfritt i 360P så sparar den minst 8000 kWh på elräkningen varje år om man har vettiga inställningar. Byte kostar runt 20 tkr. Man kan också byta till NIBE F730/F750 för ökad besparing men de modellerna är också betydligt dyrare så man bör räkna lite på alternativen.

harry73
Huset är 200kvm

Bästa svaret

Ok, ganska stort. Om man gissar att ni bor i Malmö så ger F370 en besparing på ca 9700 kWh/år enligt gamla NIBE VPDIM. Besparingen är snarlik med 360P med hel kompressor. F730/F750 ger en besparing på ca 14700 kWh/år och en luftvatten ungefär detsamma. F730 kostar mindre än en luftvatten men leveranstiden från fabrik är nu väldigt lång.

harry73
Tack för utförligt svar. Jag tror att hushållsel ligger på 5000 kWh per år, så då ligger värmekostnaden på 15000 i nuläge, så 14700 besparing med f730 är kanske lite för bra för att vara sant.

Just nu lutar det åt att fixa nuvarande pump och se hur länge den håller.

Med F730 skulle då er totala elförbrukning inkl hushålls-el bli ca 10300 kWh/år enligt NIBE VPDIM. (5300 uppvärmning + 5000 hh-el).

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Tomture61
harry73 harry73 skrev:
Tack för utförligt svar. Jag tror att hushållsel ligger på 5000 kWh per år, så då ligger värmekostnaden på 15000 i nuläge, så 14700 besparing med f730 är kanske lite för bra för att vara sant.

Just nu lutar det åt att fixa nuvarande pump och se hur länge den håller.
Om du har råd så skulle jag personligen ej lägga en krona på gamla FLVP .
Nibe F730 är så mycket effektivare än din nuvarande , när den funkade .
Elpriset lär vell inte bli billigare heller .
I det långa loppet blir en nyinvestering bättre .

Man bör inte glömma att om man byter till en 730 så måste man se till att avluftskanalen är ordentligt isolerad hela vägen

Tomture61
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.