Hej!

Ja, jag har sett att det är många som frågar om de har parkslide i sin trädgård så nu tänkte jag också göra det ;) Tanten som bodde här som vi tig över av s aatt det fanns parkslide i en lite för stor kompost (som inte fått kärlek på de senaste 8åren). Men jag har börjat tvivla då ja haft 3 stycken här som direkt sagt "nej, detdär är inte parkslide". Men jag skulle gärna vilja ha fler utlåtanden och ev motbevisa de som jag är sk. kunniga inom detta.

Jag tycker själv att det inte liknar när man googlar men vad säger ni? Bonus om ni vet vad det är om det inte är parkslide :)

Ber om ursäkt om bilderna är oklara men försökte så gått jag kunde. Är ni osäkra så kan jag ta bättre bilder :)

Tack på förhand alla snälla!

Med vänlig hälsning: Christian Närbild på en kompost med blandade växter, döda löv och blå blommor, eventuellt ej parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knoppande gren i en trädgård för identifiering om det är parkslide eller inte.
Skapa konto
Närbild av avklippta växtstjälkar och nedfallna löv i en trädgårdskompost, misstänkta för att vara parkslide.
Skapa konto
Vissna växtdelar och lövverk på marken, möjligtvis misstänkt för att vara parkslide.
Skapa konto
Hand håller upp ljusbruna stammar med knoppar mot en bakgrund av torra löv och grenar på marken.
Skapa konto

H
Det som knoppar är inte det. Den ihåliga vassliknande skulle kunna vara men törs inte säga något utan att se något mer levande

Enig med halj! Det med knopp är inte Parkslide

Närbild av avklippt vegetation och stubbar med bakgrund av mossa och löv på marken.
Skapa konto
Närbild på avklippta grenar och knoppar som börjar växa ut i en trädgård.
Skapa konto
Närbild på döda grenar och löv mot en trästaketbakgrund.
Skapa konto
Här är lite mer bilder

U
Det döda vass-liknande ser ut som parkslide.
Vår parkslide har inte börjat skicka upp skott än så vänta ett tag till.
Som andra redan sagt, det med knoppar du tagit bild på är inte parkslide.

Ett grönt och rött skott växer upp ur marken bland torra löv och en kotte.
Skapa konto
Rött växtskott bredvid bambuliknande torr gren och gamla löv på marken.
Skapa konto
Nu hittade jag mer "skott" av något under gamla löv. Va tror ni om detta? Det röda skottet växer precis bredvid en sådan grov "bambuliknande" torr gren

KristinaRT
C Christian Bäckström skrev:
[bild] [bild]Nu hittade jag mer "skott" av något under gamla löv. Va tror ni om detta? Det röda skottet växer precis bredvid en sådan grov "bambuliknande" torr gren
Det röda kan vara parkslide, men måste bli lite större för att man skall kunna vara helt säker.

• Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Syren:

Utslag av syrenknoppar på en gren i vårsolen mot suddig bakgrund av trädgårdsstängsel.
Skapa konto

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
O
Det röda skottet är parkslide.

Pioner har både skott och stam som påminner om park slide.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Det röda skottet är parkslide.
Det kan det vara - eller inte. Man bör vänta tills man ser bladen som utvecklas innan man kan artbestämma skotten.

Massor av växter har den röda färgen på de nya skotten som kommer först på våren. Varför? För att den innehåller ett ämne som skyddar känsliga skott mot kylan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Haha skön mix, syren är också rätt jäklig på att skicka ut markskott när man är dum mot den. Har ett lite för stort bestånd vid ena hörnet på huset vilket hindrar oss från att kunna gå till nedsidan av huset den vägen. Lite naivt tänkte jag att där kan jag väl riva upp en liten stig så man bara kan gå igenom. Resultatet blev väldigt mycket slit med rötter (räcker ju inte med att klippa stammar om man ska kunna gå) för att det skulle vara igenväxt igen så fort jag vände blicken till, den blev dessutom ilsk o sköt ut en massa markskott runt om hela beståndet så nu fick jag gå o riva sönder mossmattan för dessa dök upp överallt upp till två meter bort från den. Den höll på som värst med detta i två år men nu verkar den lugnat sig för förra året var det få skott utanför den ring av stenar som symboliskt skapar vår gräns mellan dens och mitt territorium. Jag gav upp min stig och skissar nu istället på en trapp ner från balkongen till altanen på nedsidan huset. Satans växter, väldigt vackra men svårtuktade, och parksliden är nog bra mycket drygare än syrenen.

O
A Abies koreana skrev:
Det kan det vara - eller inte. Man bör vänta tills man ser bladen som utvecklas innan man kan artbestämma skotten.

Massor av växter har den röda färgen på de nya skotten som kommer först på våren. Varför? För att den innehåller ett ämne som skyddar känsliga skott mot kylan.
I kombination med att det kommer upp bredvid ett kraftigt ihåligt bambuliknande rör på en plats där tidigare ägaren påstått att det växer Parkslide gör att oddsen blir extremt låga.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.