1 750 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Värmepump i nytt hem
Sida 1 av 2
Hej,
Vi är nyinflyttade och är nu intresserade av att skaffa oss värmepump främst för kyla nu under sommaren.
Tanken är att varje person har i sovrum (5st).
Vad jag läst så är sk multisplit (1 ute flera innedelar) har flera nackdelar än att ha varsin utedel/innedel.
Men hur har ni som har flera utedelar gjort del? Blir det inte mycket vibrationer som hörs, och ser det inte fulare ut med flera st utedelar än 1 utedel?
Tacksam för svar
Vi är nyinflyttade och är nu intresserade av att skaffa oss värmepump främst för kyla nu under sommaren.
Vad jag läst så är sk multisplit (1 ute flera innedelar) har flera nackdelar än att ha varsin utedel/innedel.
Men hur har ni som har flera utedelar gjort del? Blir det inte mycket vibrationer som hörs, och ser det inte fulare ut med flera st utedelar än 1 utedel?
Tacksam för svar
Är du säker på att ni behöver AC i alla sovrum? Brukar inte behövas alla i normala hus om det inte är ett skjul med tunna oisolerade väggar. Hur många av sovrummet ligger mot sydväst? Samt, har ni duglig ventilation?
Jag tycker det blir fult, men det har ju ingen betydelse då det är vad du anser som avgör.
Och det kommer att susa från utedelarna så ingen uteplats i närheten.
Och osäker på hur det fungerar i så små utrymmen med en egen inomhusdel i varje rum.
Och det kommer att susa från utedelarna så ingen uteplats i närheten.
Och osäker på hur det fungerar i så små utrymmen med en egen inomhusdel i varje rum.
Hur mycket kyla vill du ha...alltid perfekt temperatur i alla rum eller bara slippa den värsta sommarhettan?
Jag kör en vanlig luft/luft för kyla när det blir riktigt varma sommardagar. Den räcker ju inte till för att få perfekt temperatur i hela huset, men låter jag den gå under dagen så har jag kanske 24 grader i sovrummen istället för 29 på kvällen och det är ju tillräckligt för att man ska slippa ligga vaken och svettas.
Har du höga krav så är det nog inte ett gäng brummande luft/luft du ska fundera på utan något "lyxigare".
Jag kör en vanlig luft/luft för kyla när det blir riktigt varma sommardagar. Den räcker ju inte till för att få perfekt temperatur i hela huset, men låter jag den gå under dagen så har jag kanske 24 grader i sovrummen istället för 29 på kvällen och det är ju tillräckligt för att man ska slippa ligga vaken och svettas.
Har du höga krav så är det nog inte ett gäng brummande luft/luft du ska fundera på utan något "lyxigare".
Precis, ska man ha så många innerdelar blir det bättre med t.ex. en rejäl luftvattenvärmepump och sedan vattenburet kylsystem med fläktkonvektorer i alla sovrum plus allrum och vardagsrum. Blir rejält mycket kyla då och alla sovrumsdörrar kan vara stängda hela tiden även på sommaren men det kostar en rejäl slant totalt sett.
Hmm, blir bara mer bökigt då med att söka lov för det osv (vi bor i kedjehus inte villa)J Josth skrev:
Tror tyvärr LLVP är enda alternativet. Var mest ute efter någon som har gjort liknande installation med 3-5st pumpar installerade.
P Pieshak skrev:Hej,
Tacksam för svar
Hur stort är huset och vilken typ av ventilation är det? Har ni alla sovrumsdörrar stängda? I normalstora hus kyler en ac flera närliggande rum om ventilationen medger detta.