S
Hej!

Jag undrar om någon köpt tomt av Sveaskog och kan dela med sig av sina erfarenheter. Eller som köpt tomt av annat skogsbolag.

Jag har hittat ett ödehus jag vill få köpa. Sveaskog äger marken som ingår i en stor skogsfastighet. Huset ägs av en privatperson. Problemet är att Sveaskog vid ett tidigare tillfälle inte velat sälja marken till husägaren trots att den för dem är helt värdelös. Marken som jag är intresserad av är gammal åkermark och den har under en tid användts som betesmark på arrende från Sveaskog. Marken ligger kant i kant med ett naturreservat (som ägs av länsstyrelsen), därefter kommer nämnd åkermark med den gamla gården, en brant slänt med lite träd på ett par meter och därefter kommer produktionsskogen. Se min fantastikt fina bild som jag bifogat.

Handritad karta med gammal åkermark, ödehus omgiven av stengärdsgård, naturreservat och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gårdsytan som omges av en stengärdsgård är på c:a 2ha där betesmark för djur utgör lite mindre än hälften. Min tanke är att ha några getter, lite höns och odlingar. Bli självförsörjande och på sikt kanske kunna säja överskottet.

Vad jag förstår har Sveaskog ingen som helst nytta av skogen. Huset står och förfaller och gammal landsbygdshistoria försvinner. Vilket jag tycker är supertråkigt. Jag har inte pratat med personen som tidigare försökt köpa av Sveaskog så jag vet inte varför han inte fick. Men eftersom det nu är min tur att försöka behöver jag rusta mig med absolut alla argument och strategier jag bara kan komma åt. Så nu är min fråga. Vad skulle Sveaskog kunna ha för argument för att inte sälja skogen?

Mitt enda argument som jag har hittils är att jag vill bevara gården för att den har en historia från början av 1800-talet och landsbygdshistoria är viktig att bevara. Men bryr sig Sveaskog om det?

Finns det några kommunala eller statliga initiativ som jag kan använda som hävstång? Något landsbygdsprojekt eller liknande? Sveaskog är ju statligt, så det måste ju lyssna till sina egna initiativ.

Mitt enda andra alternativ är att få ett gårdsarrende av Sveaskig. Men att renovera upp ett hus utan att äga marken har jag hört ska vara riskabelt.

Helt enkelt. Är det någon som har lite smarta tips och råd om hur man på bästa sätt får Sveaskog att gå med på att sälja marken till mig för att restaurera gården? Vad tror ni? :)

Du får helt enkelt erbjuda så mycket pengar att de inte kan motstå ditt bud, mark tillverkas ju inte längre och ökar sannolikt i värde varje år oavsett om marken producerar någon skog eller intäkter för jordbruksarende.

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Ligger byggnaden och den tänkta (avstyckade) fastigheten inom strandskyddat område?

• Gilla
psandgren och 2 till
  • Laddar…
S
M MetteKson skrev:
Ligger byggnaden och den tänkta (avstyckade) fastigheten inom strandskyddat område?
Yes, men marken är anspråkstagen och skapades långt innan det fanns något som hette strandskydd. Så det är i detta fall enligt mig inte tillämpligt.

Redigerat:
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
S Stigur-Olafur skrev:
Yes, men marken är anspråkstagen och skapades långt innan det fanns något som fanns strandskydd. Så det är i detta fall enligt mig inte tillämpligt.
Du kanske anser att det inte är tillämpligt i ditt fall, men tyvärr kan Länsstyrelsen och Lantmäteriet vara av annan åsikt. Har du kollat med dem vad de anser om avstyckning inom strandskyddat område? I anslutning till ett naturreservat?

• Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
S
M MetteKson skrev:
Du kanske anser att det inte är tillämpligt i ditt fall, men tyvärr kan Länsstyrelsen och Lantmäteriet vara av annan åsikt. Har du kollat med dem vad de anser om avstyckning inom strandskyddat område? I anslutning till ett naturreservat?
Så är det verkligen. Speciellt när det kommer till att definiera vad som är "i anspråkstagen mark" är lagen inte alls så tydlig. Så här handlar det 100% om att kunna bevisa detta. T.ex. kan ett inrasat tak vara ett argument för att gården är i så dåligt skick att den kan anses som "övergiven" och att marken nyttjas av allmänheten. Så jag tror att det gäller att läsa vartenda domslut där någon nekats att renovera hus inom strandskydd och säkerställa att inget av dessa "check boxar" eller liknande omständigheter går att bocka av för någon myndighet. Har du någon annan uppfattning eller erfarenhet av detta får du mycket gärna dela med dig, jag behöver all information jag bara kan få om detta :)

Eftersom att gården ligger avskild från naturreservatets gräns med en stenmur och en skogsridå på 20 meter är det vad jag förstått helt irrelevant att det är ett naturreservat där. Det finns heller inga stigar/leder i naturreservatet som är närmare än 70-100 meter gården. Regler för naturreservat gäller ju i naturreservatet. De kan ju inte också gälla utanför, någon måtta får det vara med myndighetsutövandet :)

Redigerat:
  • Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
V
Bara att höja sitt eget bud tills dom säger ja

Om det är inom strandskydd bör du enligt rättspraxis inte ges möjlighet att stycka av mer än vad som direkt räknas som tomt. Det är alltså inga 2 ha som tillåts ingå i en bostadsfastighet inom strandskydd (i regel). Finns många strandskyddsslappa lantmätare dock så det är inte omöjligt att få igenom. Om det är i ett län där länsstyrelsen bryr sig har du nog inte mycket att hämta om det blir överklagat dock.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S Stigur-Olafur skrev:
Hej!

Jag undrar om någon köpt tomt av Sveaskog och kan dela med sig av sina erfarenheter. Eller som köpt tomt av annat skogsbolag.

Jag har hittat ett ödehus jag vill få köpa. Sveaskog äger marken som ingår i en stor skogsfastighet. Huset ägs av en privatperson. Problemet är att Sveaskog vid ett tidigare tillfälle inte velat sälja marken till husägaren trots att den för dem är helt värdelös. Marken som jag är intresserad av är gammal åkermark och den har under en tid användts som betesmark på arrende från Sveaskog. Marken ligger kant i kant med ett naturreservat (som ägs av länsstyrelsen), därefter kommer nämnd åkermark med den gamla gården, en brant slänt med lite träd på ett par meter och därefter kommer produktionsskogen. Se min fantastikt fina bild som jag bifogat.

[bild]

Gårdsytan som omges av en stengärdsgård är på c:a 2ha där betesmark för djur utgör lite mindre än hälften. Min tanke är att ha några getter, lite höns och odlingar. Bli självförsörjande och på sikt kanske kunna säja överskottet.

Vad jag förstår har Sveaskog ingen som helst nytta av skogen. Huset står och förfaller och gammal landsbygdshistoria försvinner. Vilket jag tycker är supertråkigt. Jag har inte pratat med personen som tidigare försökt köpa av Sveaskog så jag vet inte varför han inte fick. Men eftersom det nu är min tur att försöka behöver jag rusta mig med absolut alla argument och strategier jag bara kan komma åt. Så nu är min fråga. Vad skulle Sveaskog kunna ha för argument för att inte sälja skogen?

Mitt enda argument som jag har hittils är att jag vill bevara gården för att den har en historia från början av 1800-talet och landsbygdshistoria är viktig att bevara. Men bryr sig Sveaskog om det?

Finns det några kommunala eller statliga initiativ som jag kan använda som hävstång? Något landsbygdsprojekt eller liknande? Sveaskog är ju statligt, så det måste ju lyssna till sina egna initiativ.

Mitt enda andra alternativ är att få ett gårdsarrende av Sveaskig. Men att renovera upp ett hus utan att äga marken har jag hört ska vara riskabelt.

Helt enkelt. Är det någon som har lite smarta tips och råd om hur man på bästa sätt får Sveaskog att gå med på att sälja marken till mig för att restaurera gården? Vad tror ni? :)

Sveaskog är statligt bolag och har aldrig sett att de säljer något utan att det är utlagt via anbud och öppet för alla.
Sannolikheten att få köpa fastighet av de genom att kontakta de får nog bedömas som obefintlig.
Varit skillnad om den var ägd av privatperson där pengarna kunde gjort skillnad.

• Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Ett annat problem för dig är om marken kan anses vara brukningsvärd jordbruksmark. Sådan får endast tas i anspråk för väsentliga samhällsintressen. Om den använts som betesmark i närtid är risken stor att den räknas som brukningsvärd och du får ett nej. En början kan vara att skicka in en ansökan om förhandsbesked till kommunen, det kommer du behöva för att få stycka hos Lantmäteriet om du trots allt får köpa marken i slutändan. Man behöver nämligen inte äga marken för att söka om förhandsbesked så det kan vara en bra indikation på om marken kommer gå att stycka och bebygga.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Ett annat problem för dig är om marken kan anses vara brukningsvärd jordbruksmark. Sådan får endast tas i anspråk för väsentliga samhällsintressen. Om den använts som betesmark i närtid är risken stor att den räknas som brukningsvärd och du får ett nej. En början kan vara att skicka in en ansökan om förhandsbesked till kommunen, det kommer du behöva för att få stycka hos Lantmäteriet om du trots allt får köpa marken i slutändan. Man behöver nämligen inte äga marken för att söka om förhandsbesked så det kan vara en bra indikation på om marken kommer gå att stycka och bebygga.
TS skriver väl om sina tankar att hålla djur och odla småskaligt redan i första inlägget?
Det är knappast oförenligt med samhällsintresset 'att bevara odlingsvärd jordbruksmark' och i detta fallet en gårdsbild med hus, uthus och bete med stengärsgård och odlingsmark/åker brukas sannolikt bäst av någon som bor på platsen, håller en handfull får och odlar sin potatis.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med väg in till fastigheten? Det är ju en annan av förutsättningarna för avstyckning. Men jag tvivlar på att Sveaskog vill ha dig där, det är bara besvärligt med folk som bor i deras granplanteringar.

En sak kan vara att de inte vill belasta sin mark med servitut etc. Eller att de inte vill ha någon annan som har rätt att ta del av väg, då måste de återställa vägen på ett helt annan sätt än om de har brukningsrätten själv. Jag skulle aldrig sälja av mark som jag ägde om den var helt omgiven om min egen mark, möjligen en avstyckning som vetter mot en offentlig väg eller liknande. Kan tänka mig att det kan ligga sådana intressen i ditt fall.
Ett annat liknande case är att de vill kunna nyttja närliggande mark för vindkraft, om huset klassas om till fast bostad så får man inte bygga kraftverken närmare än ett visst antal metrar, vet att det händer att man klassar ner gårdar just för detta ändamål tyvärr.

Länstyrelsen har ju inte bara naturvårdsintressen utan även kulturmiljöintressen och landsbygdsutveckling att ta hänsyn till.

E eemeliie skrev:
Ett annat problem för dig är om marken kan anses vara brukningsvärd jordbruksmark. Sådan får endast tas i anspråk för väsentliga samhällsintressen. Om den använts som betesmark i närtid är risken stor att den räknas som brukningsvärd och du får ett nej.
Hur kan det vara ett problem, när det är precis det han vill ha det till? Förklara varför han skulle få nej till att köpa det för att använda det som betesmark!

• Gilla
Stigur-Olafur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.