5 145 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Välja bäst elavtal tills i höst
Sida 1 av 2
Generellt är väl rörligt elpris billigast, använd compricer och elslkling för att hitta det mest förmånliga. Många leverantörer har nykunds deals om man inte varit där innan, värt att kika på.
Vill man sova lite godare om natten men betala lite mer så är fast elpris oftast värt det för mig beroende på om man kan hitta en bra kampanj.
Vill man sova lite godare om natten men betala lite mer så är fast elpris oftast värt det för mig beroende på om man kan hitta en bra kampanj.
Man kan även använda sig av Elpriskollen, en oberoende sajt, utan vinstintresse. De får ingen provision av elbolagen på de val som görs. Elhandelsföretagen kan heller inte annonsera där eller köpa sig bättre exponering.
https://elpriskollen.se/
https://elpriskollen.se/
Nu när inflationen har börjat så är det bra att installera snarast möjligt. Fartyg sitter fast i kina pga covid också så snart blir det brist på paneler också. Inflationen har bara börjat och kommer pågå i flera år dessvärre, så ni som beställer nu är vinnare. Finns inget som talar för att inflationen skulle avta heller, den var på 7% i usa i höstas och nu 8%. Vi får säkert vänja oss med elpriser på minst det dubbla. Inte minst när vi stängt av massa kärnkraftverk och kopplat i hop vårt elnät med Europa och England som har mångdubbelt högre elpriser än vi har. Räkna med en elpris utjämning.
- Pratar vi om el för uppvärmning+vatten för höst/vinter så är berg/vatten/jord oslagbart - då vår jord är bästa/billigaste accumulatorn.MRLINDELL skrev:
O kör rörligt avtal på det så du kan köra tvätt/disk osv när det är billigt.
Solceller är ju oxå jättebra men inte vintertid och i sverige när vi behöver elen som mest
Solel är inte aktuellt. Finns en här som vinner 1000-1200 kr i mån i snitt pga solcellerna.
0 kr i räkning vissa månader.
Men paketet kostade 152.000 kr
13 år till break even ... och jag tror han skryter lite med vad han vinner i snitt.
De flesta har noll koll på vad som händer 13 år fram i tiden. Flyttar man innan de 13 åren har man ju betalt både El och solceller.
Alltså betalat totalt mera för energin.
0 kr i räkning vissa månader.
Men paketet kostade 152.000 kr
13 år till break even ... och jag tror han skryter lite med vad han vinner i snitt.
De flesta har noll koll på vad som händer 13 år fram i tiden. Flyttar man innan de 13 åren har man ju betalt både El och solceller.
Alltså betalat totalt mera för energin.
Renoverare
· Södermanland
· 38 inlägg
"O kör rörligt avtal på det så du kan köra tvätt/disk osv när det är billigt."
Att enbart ha ett rörligt pris innebär inte att du spar pengar på att köra maskinerna när elpriset är lågt. Då behöver du även ha någon slags tidstariff, eller mätning per timme.
Många elbolag debiterar snittpriset den aktuella månaden när man har rörligt pris. Då spelar det ingen roll att du kör maskiner de timmar det är billigare ifall de andra timmarna är dyra.
Att enbart ha ett rörligt pris innebär inte att du spar pengar på att köra maskinerna när elpriset är lågt. Då behöver du även ha någon slags tidstariff, eller mätning per timme.
Många elbolag debiterar snittpriset den aktuella månaden när man har rörligt pris. Då spelar det ingen roll att du kör maskiner de timmar det är billigare ifall de andra timmarna är dyra.
Om du har en förbrukningsprofil som är bättre än genomsnittet så lönar sig timmätning. Så i princip hälften av kunderna skulle gå billigare el med timmätning utan att ändra sin användning alls.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 601 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 601 inlägg
Väljer man ett avtal med timpris är nätägaren skyldig att installera mätare för timmätning utan kostnad. Vi har Vattenfall som nätägare och vår mätare från 2010 klarade timmätning redan från start. Vi har dock ett fast avtal på fem år som startade den 1/3 (60,5 öre/kWh inkl. moms) hos EON. Det förhållandevis låga priset fick vi tack vare att vi tecknade avtalet redan i oktober förra året. Till saken hör att vi tidigare hade ett tioårsavtal hos Skellefteå kraft där priset låg på 67,1 öre så vi har ju en del att ta igen efter ett antal dyra år.M mikael_sten skrev:"O kör rörligt avtal på det så du kan köra tvätt/disk osv när det är billigt."
Nu håller Vattenfall på att byta ut till nya "smarta" mätare vilket med största sannolikhet är ett första steg mot införande av effektariffer som gör det ännu viktigare att kunna styra sin förbrukning mot tider med låg förbrukning nätet.
De effekttariffer som har införts på en del håll tar ofta ingen som helst hänsyn till när nätet är belastat.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 601 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 601 inlägg
I många fall inte men det finns bolag som även tar hänsyn till effekttopparna i nätet sett över dygnet. Jag kollade upp och jämförde olika bolag när det för något år sedan började talas om att även Vattenfall planerade att införa effekttariffer. Alla de bolag jag tittade på hade olika tariff under hög- resp. låglasttid (årstidsberoende precis som tidstariffen som innebär dyrare el nov-mars och billigare övrig tid på året).D Daniel 109 skrev:
Nu sköt de upp införandet lite men att det kommer är jag övertygad om. Vi får ny mätare för 2024 enligt planeringen så det dröjer kanske till 2025 innan det införs för vår del. Effektariffer finns ju redan hos de med större
mätarsäkring hos Vattenfall m.fl.
beroende på din livssituation kan du fundera på om vanlig debitering med rörligt pris där du får snittpriset i den aktuella månaden debiterat, är bäst för dig, eller om du får en debitering per timme i aktuell månad passar bättre.
Dvs. kan du styra din elförbrukning timme för timme, ska du kolla på Tibber, en elleverantör som mäter o debiterar per timme. Jag har varit med dem i en månad och ser redan nu att om man tänker till o kör stora elförbrukare (tvätt, diskmaskiner etc.) kvälls / nattetid sparar man markant. Vi har ungefär 35% lägre energikostnad sedan vi bytte till Tibber, utan att försaka något.
Dvs. kan du styra din elförbrukning timme för timme, ska du kolla på Tibber, en elleverantör som mäter o debiterar per timme. Jag har varit med dem i en månad och ser redan nu att om man tänker till o kör stora elförbrukare (tvätt, diskmaskiner etc.) kvälls / nattetid sparar man markant. Vi har ungefär 35% lägre energikostnad sedan vi bytte till Tibber, utan att försaka något.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 717 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 717 inlägg
35% lägre. Vad jämför du med då? Samma månad förra året?S Sigge Sk skrev:beroende på din livssituation kan du fundera på om vanlig debitering med rörligt pris där du får snittpriset i den aktuella månaden debiterat, är bäst för dig, eller om du får en debitering per timme i aktuell månad passar bättre.