817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Jag menade inte att man ska jämföra några absoluta värden men att om trenden i vården är avtagande så borde den rimligen vara det i samhället också.blackarrow skrev:Nja, jag menade att pga omikrons höga smittspridning skulle smittspridningen likväl kunna vara högre i vården där det är mycket kontakter mellan människor, mer än ute i samhället. Men eftersom vi bara mäter/testar i vården så är det referensen vi känner till och då skulle smittspridningen ute i samhället kunna vara lägre.
Sen har vi effekten av personlig skyddsutrustning vilken kan vara lägre med omikron.
Fler är asymtomatiska eller har väldigt milda symptom. Upptäcks de i vården?
Det är också möjligt att det i vården byggs upp en bättre immunitet än ute i samhället.
Man kan ju också studera virushalterna i avloppsvattnet. Då kan man se att toppen i Malmö är vecka 3 och veckan därpå är halten halverad. I Stockholm är också toppen v.3. I Uppsala inträffade toppen v.6. I Umeå först i slutet av februari.
https://www.covid19dataportal.se/dashboards/wastewater/
I Göteborg är toppen redan v.2: https://news.cision.com/se/sahlgren...ona-i-avloppsvattnet-pa-fyra-manader,c3549644
Man brukar ju säga att dödsfallskurvan är tre veckor förskjuten jämfört med kurvan över bekräftade fall och eftersom omikron stod för en majoritet av fallen redan under början av januari är det nog troligt att nästan alla de som dog under toppen i februari hade omikron.blackarrow skrev:
Gör man det?blackarrow skrev:
Det är ju längre sen några vaccinpass användes.
Men om det dyker upp en variant till hösten som t.ex. bygger på delta så är inte de antikroppar som man har fått därför att man har haft covid med omikron så bra, de kommer inte att förhindra att man blir sjuk, lika lite som sjukdom med tidigare varianter har förhindrat att man har blivit sjuk igen pga. omikron. Däremot vaccinering kommer ju att skydda bättre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
I åldersgrupper där många är vaccinerade. Intressant att se att 8-11 år har så pass mycket lägre andel, 84 %.blackarrow skrev:
Trots dessa höga andelar så hade UK en mindre våg i mars.
https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~GBR
och eftersom den även fick genomslag i vården (och lite på dödsfallen) så var det knappast bara barn som blev sjuka.
Virushalterna i avloppsvatten är ju ett bra mått på smittspridningstrenden ute i samhället.BirgitS skrev:Jag menade inte att man ska jämföra några absoluta värden men att om trenden i vården är avtagande så borde den rimligen vara det i samhället också.
Man kan ju också studera virushalterna i avloppsvattnet. Då kan man se att toppen i Malmö är vecka 3 och veckan därpå är halten halverad. I Stockholm är också toppen v.3. I Uppsala inträffade toppen v.6. I Umeå först i slutet av februari.
[länk]
I Göteborg är toppen redan v.2: [länk]
Man brukar ju säga att dödsfallskurvan är tre veckor förskjuten jämfört med kurvan över bekräftade fall och eftersom omikron stod för en majoritet av fallen redan under början av januari är det nog troligt att nästan alla de som dog under toppen i februari hade omikron.
Gör man det?
Det är ju längre sen några vaccinpass användes.
Men om det dyker upp en variant till hösten som t.ex. bygger på delta så är inte de antikroppar som man har fått därför att man har haft covid med omikron så bra, de kommer inte att förhindra att man blir sjuk, lika lite som sjukdom med tidigare varianter har förhindrat att man har blivit sjuk igen pga. omikron. Däremot vaccinering kommer ju att skydda bättre.
Såg någon sida där man diskuterade om man skulle fortsätta med vaccinet som var effektivt mot bla. delta eller anpassa vaccinet för den mer smittsamma men snällare omikron och vad det skulle kunna få för betydelse.
Kan delta eller någon ny farligare variant av den gynnas och ”återkomma” om vi byter vaccin?
Har viruset förändrats såpass mycket att man bör byta virusstam (spikprotein) för vaccinen?
Många frågor.
Alltid trevligt att se att kunskap och korrekt information kommer ut mer och mer, blir extra trevligt i vissa diskussioner. ;-)BirgitS skrev:Gissa kan man alltid göra. Vill man veta hur det ligger till får man vänta på undersökningar.
De sista undersökningar av den typen är från i maj så vitt jag vet och bland den vuxna befolkningen under 70 år beräknades då kring 30 % ha varit sjuka pga. påvisade antikroppar i ett statistiskt säkerställt urval. Sedan dess har då ungefär 3 gånger så många vaccinerats i den åldersgruppen. När smittspridningen var som högst kring månadsskiftet januari/februari så beräknades 5 % av befolkningen vara sjuk per vecka och med den mycket höga smittspridningen skulle det alltså ta kring 4 månader att smitta lika många som har vaccinerats.
Covid har alltid gått i vågor och gått ner långt innan särskilt många har varit sjuka även innan vaccinet fanns. Det är just ingen skillnad mellan antal vaccinerade i England och Sverige samt smittspridningen har tidigare snarare varit högre i England än i Sverige men trots det så hade England en smittspridningsvåg under mars.
Kina har ju använt ett vaccin med dålig skyddseffekt och det har inte skrivits något om att de har delat ut boosterdoser.
EU estimates up to 80% of population has had COVID (EU estimates up to 80% of population has had COVID | Reuters)
Här kan vi se att ca 75% har fått en spruta i EU
COVID-19 Vaccine Tracker | European Centre for Disease Prevention and Control (europa.eu)
Vad har du för vetenskapliga belägg för att det är troligt att den skall bygga på delta istället för på omikron. Cirkelargumentering som egentligen landar i att vaccinet inte fungerar längere (kom ihåg: jag håller inte med dig).BirgitS skrev:Men om det dyker upp en variant till hösten som t.ex. bygger på delta så är inte de antikroppar som man har fått därför att man har haft covid med omikron så bra, de kommer inte att förhindra att man blir sjuk, lika lite som sjukdom med tidigare varianter har förhindrat att man har blivit sjuk igen pga. omikron. Däremot vaccinering kommer ju att skydda bättre.
Vi vet att tidigare sjukdom skyddar bättre än vaccination.
Vi vet att vaccin hjälper oss bra.
Låt nu folk slappna av lite efter 2 år av detta.
Skrämselpropaganda tycker jag är farligt, vad säger att det ens är rimligt att tro att det skall komma något byggt på delta?
Vi har vaccinet, vi har ca 80% som har antikroppar (se mitt tidigare inlägg idag)
vi har skydd i form av T celler, och ett grundförsvar i kroppen (som sänks vid stress).
Kom gärna med vetenskapliga belägg för att det är realistiskt att tro att det blir ett nytt utbrott byggt på delta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Upp till är ju lite lurigt. Det som står i artikeln är att uppskattningen landar mellan 60 och 80 %. Bara att ge ett så stort intervall säger ju i sig att det är väldigt osäkert. Det finns ju inte heller någon anledning att tro att det är jämnt spritt över hela EU.A arn bygg skrev:Alltid trevligt att se att kunskap och korrekt information kommer ut mer och mer, blir extra trevligt i vissa diskussioner. ;-)
EU estimates up to 80% of population has had COVID (EU estimates up to 80% of population has had COVID | Reuters)
Här kan vi se att ca 75% har fått en spruta i EU
COVID-19 Vaccine Tracker | European Centre for Disease Prevention and Control (europa.eu)
De verkar utgå från antalet bekräftade fall och sen uppskatta mörkertalet. I EU har då tydligen 30 % varit bekräftade fall medan det i Sverige är kring 25 %, varav en del är covid för andra gången. Så om man från 30 % bekräftade landar i 60-80 % fall kan man gissa att det då i Sverige blir 50-70 % fall.
I artikeln står det även att länder "should ramp up vaccinations" inkl. av barn så om du anser att det är trovärdigt att så många har haft covid så borde du även anse att det är trovärdigt att det är viktigt med att fler inkl. barn vaccinerar sig eftersom det är samma informationskälla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Vad är det som är svårt att förstå med orden "men om"?A arn bygg skrev:
För likartade varianter, ja.A arn bygg skrev:
Det är många som nu har fått covid två gånger. Kring 10 % av de bekräftade fallen de senaste månaderna har varit sådana som redan har varit bekräftade fall (se veckorapporterna från Fohm), och som du nyss skrev så finns det minst dubbelt så många som har haft covid än som har registrerats som bekräftad fall.
Varför länkar du tå till en artikel där det står att vaccineringen bör öka inkl. av barn?A arn bygg skrev:
Vad sa innan omikron dök upp att det var rimligt att det skulle komma en variant som byggde på en variant från 2020 och inte på varianterna som cirkulerade under 2021?
Anser du att det fanns några vetenskapliga belägg för det?
Men det hände.
60-80 % i EU var det ja, och med samma uppskattning mindre i Sverige.A arn bygg skrev:
Du bygger dina antagande på felaktiga resonemang.BirgitS skrev:Upp till är ju lite lurigt. Det som står i artikeln är att uppskattningen landar mellan 60 och 80 %. Bara att ge ett så stort intervall säger ju i sig att det är väldigt osäkert. Det finns ju inte heller någon anledning att tro att det är jämnt spritt över hela EU.
De verkar utgå från antalet bekräftade fall och sen uppskatta mörkertalet. I EU har då tydligen 30 % varit bekräftade fall medan det i Sverige är kring 25 %, varav en del är covid för andra gången. Så om man från 30 % bekräftade landar i 60-80 % fall kan man gissa att det då i Sverige blir 50-70 % fall.
I artikeln står det även att länder "should ramp up vaccinations" inkl. av barn så om du anser att det är trovärdigt att så många har haft covid så borde du även anse att det är trovärdigt att det är viktigt med att fler inkl. barn vaccinerar sig eftersom det är samma informationskälla.
Det syns klart och tydligt att det finns tveksamheter kring att det är betydligt fler som har vaccinerat sig än som vart sjuka. Det handlar inte om huruvida det är några få procent hit eller dit som gör att det ena är mer än det andra, det handlar om att vi nu vet att ditt tidigare resonemang är fel.
Redigerat:
Det är just "men om" som man inte skall använda i detta läget enligt mig, och jag argumenterar för det.BirgitS skrev:Vad är det som är svårt att förstå med orden "men om"?
För likartade varianter, ja.
Det är många som nu har fått covid två gånger. Kring 10 % av de bekräftade fallen de senaste månaderna har varit sådana som redan har varit bekräftade fall (se veckorapporterna från Fohm), och som du nyss skrev så finns det minst dubbelt så många som har haft covid än som har registrerats som bekräftad fall.
Varför länkar du tå till en artikel där det står att vaccineringen bör öka inkl. av barn?
Vad sa innan omikron dök upp att det var rimligt att det skulle komma en variant som byggde på en variant från 2020 och inte på varianterna som cirkulerade under 2021?
Anser du att det fanns några vetenskapliga belägg för det?
Men det hände.
60-80 % i EU var det ja, och med samma uppskattning mindre i Sverige.
Skydd mot liknande varianter gäller oavsett vaccination eller naturlig immunitet. slänger du sten mot den ena gör du det samtidigt mot den andra. Ifrågasätta effektiviteten pga virusmutationer gäller lika mycket mot vaccinet, personligen tycker jag inte att man skall skrika efter den varg som du gör, att säga att vaccinet och naturlig immunitet inte fungerar mot kommande mutationer hjälper ingen just nu, bara tråkigt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Du får ju tycka det men jag tycker inte det.A arn bygg skrev:Du bygger dina antagande på felaktiga resonemang.
Det syns klart och tydligt att det finns tveksamheter kring att det är betydligt fler som har vaccinerat sig än som vart sjuka. Det handlar inte om huruvida det är några få procent hit eller dit som gör att det ena är mer än det andra, det handlar om att vi nu vet att ditt tidigare resonemang är fel.
Just idag så kom senaste rapporten med antikroppsundersökningen som utfördes v.9-11.
Barn 0-11 år, där endast 0,3 % har vaccinerats, är det troligen någonstans i intervallet 69-74 % som har antikroppar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...oppar-mot-sars-cov-2-blodprov-oppenvarden.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Men nu är det ju så att vaccinationen är mot varianter innan omikron så det är inte jämförbart med att ha haft omikron.A arn bygg skrev:Det är just "men om" som man inte skall använda i detta läget enligt mig, och jag argumenterar för det.
Skydd mot liknande varianter gäller oavsett vaccination eller naturlig immunitet. slänger du sten mot den ena gör du det samtidigt mot den andra. Ifrågasätta effektiviteten pga virusmutationer gäller lika mycket mot vaccinet, personligen tycker jag inte att man skall skrika efter den varg som du gör, att säga att vaccinet och naturlig immunitet inte fungerar mot kommande mutationer hjälper ingen just nu, bara tråkigt.
Nu länkade du ju själv till en sida som propagerade för ökad vaccinering inkl. av barn under 12 år.
Att du tycker att man inte ska rekommendera vaccinering har jag förstått men det betyder inte att andra slaviskt ska följa din åsikt.
Tack för att du ger länkar som stödjer min argumentering och stjälper din tidigare då går det åt rätt håll.BirgitS skrev:
Visst du får tycka vad du vill, jag tycker inte jag använder fakta och logik, det slår oftast tyckande är min erfarenhet.
Du har förstått noll ser jag här.BirgitS skrev:Men nu är det ju så att vaccinationen är mot varianter innan omikron så det är inte jämförbart med att ha haft omikron.
Nu länkade du ju själv till en sida som propagerade för ökad vaccinering inkl. av barn under 12 år.
Att du tycker att man inte ska rekommendera vaccinering har jag förstått men det betyder inte att andra slaviskt ska följa din åsikt.
Det är just det med omikron som är kärnan, det är därför ditt resonemang attackerar vaccinering, inget bra, drar du det längre så kan det närma sig det som tidigare kallades för samhällsfarlig spridning av information, vet att du inte förstår att du gör det men om du ber om det så kan jag försöka förklara ännu tydligare.
Que? Det är nog bara du som uppfattat det så att BirgitS resonemang går MOT vaccinering???A arn bygg skrev:Du har förstått noll ser jag här.
Det är just det med omikron som är kärnan, det är därför ditt resonemang attackerar vaccinering, inget bra, drar du det längre så kan det närma sig det som tidigare kallades för samhällsfarlig spridning av information, vet att du inte förstår att du gör det men om du ber om det så kan jag försöka förklara ännu tydligare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nej nu har du missuppfattat saken igen, lite drygt 70 % insjuknade under 12 år är betydligt lägre än vaccinationsgraden av de över 12 år, vilken är 85 % (två doser).A arn bygg skrev:
Du är nog inte ensam om att tycka att du inte använder fakta och logik.
Det kan ju också tänkas att det är tvärtom.A arn bygg skrev:Du har förstått noll ser jag här.
Men det vore ju mycket trevligare stämning i tråden om du slutade att ägna dig åt personangrepp och i stället diskuterade trådens ämne (förutom att det skulle följa reglerna).