M Mardigan skrev:
Vad har du för fraktioner på vägen ner till leran? Och om jag förstår dig rätt börjar leran på 10,8 meter? Om du ska ta dig igenom lera på 10,8 m så vill det till att du har en förstående fru ;). Vore kul om någon lyckas med att ta sig igenom ett rejälare lerlager och få en fungerande filterbrunn under leran. Vi är många som hittills gått bet.
Lycka till och täta uppdateringar här.
M Mardigan skrev:
[länk]
Vet inte om det är exakt den du ska ha men de har.

Tror jag skrev lite missvisande…

vattnet börjar på 4 meter (sand hela vägen ner) och rörets botten står på 6,8meters djup där leran börjar, alltså har jag 2,8meter rör under vatten..

Leran börjar alltså på 6,8 meter :)
 
Tips på pump att köpa? Tror jag har grundvattnet på cirka 4-5m. Ska bara användas för bevattning.
 
Är själv också igång för säsongen, fick ju ner röret i höstas. Så nu fixas det pumpgrop och sedan rördragning genom väggen

En pumpgrop under konstruktion bredvid en husvägg med synligt rör och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skogsmusen och 5 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Är själv också igång för säsongen, fick ju ner röret i höstas. Så nu fixas det pumpgrop och sedan rördragning genom väggen

[bild]
Tycker det ser trångt ut, men du ska kanske ha pumpen på andra sidan väggen?
 
Då var kommunala vattnet bortkopplat och filterbrunnen ansluten istället. Lite justeringar bara sen kan bevattningsdatorn ta över! Jobbigt när det blir förändringar i trädgården och placering på spridare inte funkar längre... :seenoevil:

Trädgård vid skymning med gräsmatta, lekstuga, rutschkana och bevattningssystem vid en stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
killernils och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Tycker det ser trångt ut, men du ska kanske ha pumpen på andra sidan väggen?
Yes, pumpen ska vara inne i garaget.

3D-modell av en avloppspumpinstallation i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
Lerborr., check.


Får se om den kan hjälpa till på traven.

Tycker dock min nuvarande filterbrunn fått jävligt bra tryck efter vintern. Kör på betydligt större uttag än vanligt men det är kanske för magasinet ökat över vintern?
 
  • Lerborr i kartong med packmaterial, avsett för borrning i lerjord för filterbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Spännande. Ska bli intressant att höra hur den fungerar!
Kan absolut att vara mer vatten efter vintern. Om du inte har pumpat till och från för det kan förbättrar tillriningen när det blir ett naturligt filter runt brunnen med större fraktion, då mindre sörja pumpas ur eller hamnar i sumpen.
Vissar tyskar "startpumpar" sina brunnar flera timmar med lågt strypt flöde. Kanske upp mot en hel dag/dygn.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Spännande. Ska bli intressant att höra hur den fungerar!
Kan absolut att vara mer vatten efter vintern. Om du inte har pumpat till och från för det kan förbättrar tillriningen när det blir ett naturligt filter runt brunnen med större fraktion, då mindre sörja pumpas ur eller hamnar i sumpen.
Vissar tyskar "startpumpar" sina brunnar flera timmar med lågt strypt flöde. Kanske upp mot en hel dag/dygn.

Hela förra säsongen pumpa jag ända i botten på brunnen för att kunna få åt 30l/min och fick upp så pass mycket sand så jag fick sätta sandfilter efter pumpen.

nu kör jag mer än 30l/min och varken tömmer brunnen eller får upp någon sand…

och har inte gjort NÅGOT… jättemärkligt.
 
Hej, jag är helt novis i ämnet men har läst tråden då och då med intresse. "Gratis" vatten till bevattning är inte helt fel. Jag gissar att det går att räkna hem investeringen inom överskådlig tid? Jag ser också att ni borrar för hand. Är det inte möjligt att ta in lite tyngre maskiner för brunnsborrning, men det kanske inte blir så lönsamt då? Men det är möjligt att jag inte förstår konceptet. :)
 
Det går att räkna hem beroende på area som ska bevattnas. Mina +1000m2 kostar ca 500:- varje 30mm bevattning med kommunalt (16,70:-/m3). Kan bli en del gånger på en säsong.

Vid ca 10 ggr bevattning så var väl rören betalda för mig. Några gånger till så var borrarna betalda. Jag sätter min egen tid till värdelöst :)
Men det bästa är att slippa oroa sig för bevattningsförbud. Här har de aldrig varit bevattningsförbud för de med egen brunn.

Går ju att ta in proffs men det tror jag blir rätt mycket dyrare. Filterrören behöver du betala för ändå oavsett proffs eller om du köper de själv. Så det kostar en jordborr samt kiespump plus lite annat. Tror den kostnaden är betydligt billigare än etableringskostnad + borrkostnad mm mm.
Sen lär det ju inte finnas någon brunnsborrare som har vattengaranti på en filterbrunn i marklagret. Så att testa på olika platser på tomten, provpumpa mm lär dra iväg i kostnad, som man har möjlighet om man gör det själv.
Tar man in proffs med vattengaranti då blir det en djuphålsbrunn i berg. Då drar det iväg rejält i pris.
Men göra det själv kan misslyckas och vara rätt kämpigt men också förjävla kul i samma veva :)
 
  • Gilla
Skogsmusen och 3 till
  • Laddar…
Tack för bra info. Här kostar kommunalt vatten drygt 28 kr per kubik, inklusive moms. Jag vattnar lite när det är som torrast, men inte tillräckligt och aldrig några 30 mm per gång.

Så man slår alltså ner spetsen lite på måfå och hoppas att den inte fastnar innan man når vatten? Såg några videos på Youtube där de använder metallrör, kan inte vara många centimeter i diameter, som de slår ner med bl.a en slägga. Men har också sett någonstans grövre blå rör. Vad är skillnaden?

Finns det något startpaket att köpa? Inkl ovanliga verktyg man kan behöva.
 
Okej, ser att det då är mycket större diameter, vilket kanske möjliggör större vattenuttag? Men principen är alltså att borra ett hål först, och sticka ner röret i hålet efter att man nått vatten? Ingen risk att hålet rasar ihop under tiden?
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.