Hej,

Vi bor i en enplans mexitegelvilla från -84,
Vi ska nu strax byta tak (från pannor till plåttak) samt byta panel på gavlarna, som är det enda stället där vi inte har tegel.
Teglet ser ju lite allmänt slitet och tråkigt ut och jag tror det hade blivit väldigt mycket snyggare med träpanel runt om istället för teglet, så min fråga till er kunniga är; kan man sätta spikreglar direkt på teglet för att sedan klä den med ytterpanel?
Är det någon av er som har gjort det? Är det isåfall något vi bör tänka på? Tänker på luftning av tegel mm..
Ett alternativ är ju att riva teglet men samtidigt känns det lite onödigt då vi inte har något behov av tilläggsisolering.

Kom med synpunkter, åsikter och förslag!

D Diplomatisk skrev:
Hej,

Vi bor i en enplans mexitegelvilla från -84,
Vi ska nu strax byta tak (från pannor till plåttak) samt byta panel på gavlarna, som är det enda stället där vi inte har tegel.
Teglet ser ju lite allmänt slitet och tråkigt ut och jag tror det hade blivit väldigt mycket snyggare med träpanel runt om istället för teglet, så min fråga till er kunniga är; kan man sätta spikreglar direkt på teglet för att sedan klä den med ytterpanel?
Är det någon av er som har gjort det? Är det isåfall något vi bör tänka på? Tänker på luftning av tegel mm..
Ett alternativ är ju att riva teglet men samtidigt känns det lite onödigt då vi inte har något behov av tilläggsisolering.

Kom med synpunkter, åsikter och förslag!
hej
Rent tekniskt går det säkert att sätta reglar på en tegelvägg. Men jag kan se ett antal problem och risker. Är inte mexitegel lite "knöggligt" dvs inte en helt plan yta? jag undrar också om inte vikten av panelen kan vara mycket för teglet att bära? Reglar samt panel lär ju bygga rätt mycket ut från existerande ytan, så det blir lite knepigt runt alla fönster och dörrar, med nya plåtar osv. Om nu teglet ser lite skabbigt ut, kan man inte "putsa upp det" istället? Eller måla det?

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
N
Som ovan nämde kan tvätta och måla teglet, eller tvätta och putsa teglet och sen måla med diffusionsöppen färg.
Ska man regla ut fasaden måste man ju flytta ut fönstren, annars ser det ju inte så bra ut.
Men funkar säkert, dock är ju mexitegel inte så tjocka och bara kramlade i väggen bakom med luftspalt.
Så vet inte bärigheten.

Är det riktiga tegelväggar eller fasadtegel? Finns varianten med tunnare fasadtegel murat med en spalt mot stommen, då kan du riva teglet och sätta träpanel istället.

Smaken är som baken. Personligen tycker jag målat tegel är bland det fulaste som finns. Dessutom har man skaffat sig mer underhållsarbete på sikt då det som alla målade fasader kräver ommålning.

Ska ni inte behålla teglet skulle jag rekommendera att riva ner det och passa på att tilläggsisolera när ni ändå håller på. Arbetet runt fönster etc förenklas också utan tegel och ni sparar djup som annars riskerar att se lite konstigt ut om ni inte samtidigt flyttar ut fönstren så de livar med fasaden.

• Gilla
Bokskogsbacken och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Smaken är som baken. Personligen tycker jag målat tegel är bland det fulaste som finns. Dessutom har man skaffat sig mer underhållsarbete på sikt då det som alla målade fasader kräver ommålning.

Ska ni inte behålla teglet skulle jag rekommendera att riva ner det och passa på att tilläggsisolera när ni ändå håller på. Arbetet runt fönster etc förenklas också utan tegel och ni sparar djup som annars riskerar att se lite konstigt ut om ni inte samtidigt flyttar ut fönstren så de livar med fasaden.
Lyssna på experten! (Syftar på namnet…) :rofl:

• Haha
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
…halva mitt inlägg kom visst inte med.

Väl så viktigt som teglets förmåga att bära en ny fasad är konditionen på murkramlorna som fäster teglet i trästommen bakom. Det är inte ovanligt att dessa är rostangripna, särskilt om nuvarande fasad varit undermåligt ventilerad vilket förekommer titt som tätt. Man ska då ta i beaktande att den fasad ni nu planerar ska kunna stå många år framöver.

Mexisten heter det för övrigt.

N
I mina ögon heter det mexitegel. Vad grundar du det på att det heter mexisten?

N

Att putsa teglet är ett hyfsat billigt alternativ, mexitegel är en bra putsbärare.
Behöver i princip inte ens nätas i mina ögon, förutom där det är sprickor i mexiteglet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
W whak skrev:
Mexisten heter det för övrigt.
Måste @mexitegel byta namn nu? :surprised:

Kärt barn har många namn. Mexisten är egentligen tillverkaren Yxhults varumärke. Men nu kommer vi OT.

Instämmer med @neo11 att det går utmärkt att putsa på mexi men med samma reservation kring murkramlorna.

Däremot har vi inte samma åsikt vad gäller putsnät, men det är en annan femma.

N neo11 skrev:
I mina ögon heter det mexitegel. Vad grundar du det på att det heter mexisten?
hej
kanske för att det egentligen inte är tegel i sin exakta betydelsa av bränd lera utan en konsgjord sten,
men alla vet väl vad det handlar om även när man säger mexitegel!

N
Kärt barn har många namn. Mexisten är egentligen tillverkaren Yxhults varumärke. Men nu kommer vi OT.

Instämmer med @neo11 att det går utmärkt att putsa på mexi men med samma reservation kring murkramlorna.

Däremot har vi inte samma åsikt vad gäller putsnät, men det är en annan femma.
Problemet är ju att det i princip inte går att näta utan att borra sönder allt.
Allt är för hårt för bandhakar, och att borra varje infästning är inte görligt med den fasaden.
Men man kan slå fast nätet med putsen där det behövs.
Men finns säkert ideer för allt =)

Tack för alla åsikter, förslag och tankar! Vi har nog landat i att antingen så får teglet vara kvar precis som det är, alternativt att vi river det helt och sätter upp en träfasad istället.

Allt gott!

• Gilla
Bokskogsbacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.