4 431 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Träpanel på tegelfasad?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi bor i en enplans mexitegelvilla från -84,
Vi ska nu strax byta tak (från pannor till plåttak) samt byta panel på gavlarna, som är det enda stället där vi inte har tegel.
Teglet ser ju lite allmänt slitet och tråkigt ut och jag tror det hade blivit väldigt mycket snyggare med träpanel runt om istället för teglet, så min fråga till er kunniga är; kan man sätta spikreglar direkt på teglet för att sedan klä den med ytterpanel?
Är det någon av er som har gjort det? Är det isåfall något vi bör tänka på? Tänker på luftning av tegel mm..
Ett alternativ är ju att riva teglet men samtidigt känns det lite onödigt då vi inte har något behov av tilläggsisolering.
Kom med synpunkter, åsikter och förslag!
Vi ska nu strax byta tak (från pannor till plåttak) samt byta panel på gavlarna, som är det enda stället där vi inte har tegel.
Teglet ser ju lite allmänt slitet och tråkigt ut och jag tror det hade blivit väldigt mycket snyggare med träpanel runt om istället för teglet, så min fråga till er kunniga är; kan man sätta spikreglar direkt på teglet för att sedan klä den med ytterpanel?
Är det någon av er som har gjort det? Är det isåfall något vi bör tänka på? Tänker på luftning av tegel mm..
Ett alternativ är ju att riva teglet men samtidigt känns det lite onödigt då vi inte har något behov av tilläggsisolering.
hejD Diplomatisk skrev:Hej,
Rent tekniskt går det säkert att sätta reglar på en tegelvägg. Men jag kan se ett antal problem och risker. Är inte mexitegel lite "knöggligt" dvs inte en helt plan yta? jag undrar också om inte vikten av panelen kan vara mycket för teglet att bära? Reglar samt panel lär ju bygga rätt mycket ut från existerande ytan, så det blir lite knepigt runt alla fönster och dörrar, med nya plåtar osv. Om nu teglet ser lite skabbigt ut, kan man inte "putsa upp det" istället? Eller måla det?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 017 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 017 inlägg
Som ovan nämde kan tvätta och måla teglet, eller tvätta och putsa teglet och sen måla med diffusionsöppen färg.
Ska man regla ut fasaden måste man ju flytta ut fönstren, annars ser det ju inte så bra ut.
Men funkar säkert, dock är ju mexitegel inte så tjocka och bara kramlade i väggen bakom med luftspalt.
Så vet inte bärigheten.
Ska man regla ut fasaden måste man ju flytta ut fönstren, annars ser det ju inte så bra ut.
Men funkar säkert, dock är ju mexitegel inte så tjocka och bara kramlade i väggen bakom med luftspalt.
Så vet inte bärigheten.
Smaken är som baken. Personligen tycker jag målat tegel är bland det fulaste som finns. Dessutom har man skaffat sig mer underhållsarbete på sikt då det som alla målade fasader kräver ommålning.
Ska ni inte behålla teglet skulle jag rekommendera att riva ner det och passa på att tilläggsisolera när ni ändå håller på. Arbetet runt fönster etc förenklas också utan tegel och ni sparar djup som annars riskerar att se lite konstigt ut om ni inte samtidigt flyttar ut fönstren så de livar med fasaden.
Ska ni inte behålla teglet skulle jag rekommendera att riva ner det och passa på att tilläggsisolera när ni ändå håller på. Arbetet runt fönster etc förenklas också utan tegel och ni sparar djup som annars riskerar att se lite konstigt ut om ni inte samtidigt flyttar ut fönstren så de livar med fasaden.
Lyssna på experten! (Syftar på namnet…)mexitegel skrev:Smaken är som baken. Personligen tycker jag målat tegel är bland det fulaste som finns. Dessutom har man skaffat sig mer underhållsarbete på sikt då det som alla målade fasader kräver ommålning.
…halva mitt inlägg kom visst inte med.
Väl så viktigt som teglets förmåga att bära en ny fasad är konditionen på murkramlorna som fäster teglet i trästommen bakom. Det är inte ovanligt att dessa är rostangripna, särskilt om nuvarande fasad varit undermåligt ventilerad vilket förekommer titt som tätt. Man ska då ta i beaktande att den fasad ni nu planerar ska kunna stå många år framöver.
Väl så viktigt som teglets förmåga att bära en ny fasad är konditionen på murkramlorna som fäster teglet i trästommen bakom. Det är inte ovanligt att dessa är rostangripna, särskilt om nuvarande fasad varit undermåligt ventilerad vilket förekommer titt som tätt. Man ska då ta i beaktande att den fasad ni nu planerar ska kunna stå många år framöver.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 017 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 017 inlägg
Att putsa teglet är ett hyfsat billigt alternativ, mexitegel är en bra putsbärare.mexitegel skrev:Smaken är som baken. Personligen tycker jag målat tegel är bland det fulaste som finns. Dessutom har man skaffat sig mer underhållsarbete på sikt då det som alla målade fasader kräver ommålning.
Behöver i princip inte ens nätas i mina ögon, förutom där det är sprickor i mexiteglet.
Måste @mexitegel byta namn nu?W whak skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 017 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 017 inlägg
Problemet är ju att det i princip inte går att näta utan att borra sönder allt.mexitegel skrev:
Allt är för hårt för bandhakar, och att borra varje infästning är inte görligt med den fasaden.
Men man kan slå fast nätet med putsen där det behövs.
Men finns säkert ideer för allt =)
Tack för alla åsikter, förslag och tankar! Vi har nog landat i att antingen så får teglet vara kvar precis som det är, alternativt att vi river det helt och sätter upp en träfasad istället.
Allt gott!
Allt gott!