Vi ska byta bergvärmepump och står lite i valet och kvalet om vi ska behålla den gamla ackumulatortanken. Installatören tycker det, men en annan firma som lämnade offert tyckte inte det.

vi har beställt en IVT Geo512 och den ska enligt informationen ha en tank på 300 liter

Vår gamla vp saknade helt tank och vi har därför en 20 år gammal ackumulatortank på 200 liter ståendes i pannrummet. Detta har räckt gott och väl för familjen 2+2, ingen pool eller annat större vattenkrävande.
Ur det perspektivet har vi varit helt inne på att fimpa den gamla tanken. Dels för att den är 20 år gammal, dels för att tanken i nya vp är större.

Enligt installatören blir det dock energimässigt bättre att ha en extra tank som kan buffra varmvatten och vp behöver inte värma kontinuerligt vid hög förbrukning. Köper det argumentet också.

Men till saken: hur bra är egentligen en ackumulatortank som är 20 år gammal? Tänker både energimässigt och hygienmässigt. Nån gång borde ju den tekniska livslängden upphöra även här…

Tack för input!

B
För volym i radiatorsystemet så finns det ju nästan inget slut på tanken, så länge systemet är tätt och inte kontinuerligt får en massa nytt vatten i sig. En beredare som hela tiden får syresatt vatten får en bortre livslängd, som beroende på vattenkvalite kan vara ganska lång eller kort...

Min ena acktank är från 91.

G
L Långloppet skrev:
Vi ska byta bergvärmepump och står lite i valet och kvalet om vi ska behålla den gamla ackumulatortanken. Installatören tycker det, men en annan firma som lämnade offert tyckte inte det.

vi har beställt en IVT Geo512 och den ska enligt informationen ha en tank på 300 liter

Vår gamla vp saknade helt tank och vi har därför en 20 år gammal ackumulatortank på 200 liter ståendes i pannrummet. Detta har räckt gott och väl för familjen 2+2, ingen pool eller annat större vattenkrävande.
Ur det perspektivet har vi varit helt inne på att fimpa den gamla tanken. Dels för att den är 20 år gammal, dels för att tanken i nya vp är större.

Enligt installatören blir det dock energimässigt bättre att ha en extra tank som kan buffra varmvatten och vp behöver inte värma kontinuerligt vid hög förbrukning. Köper det argumentet också.

Men till saken: hur bra är egentligen en ackumulatortank som är 20 år gammal? Tänker både energimässigt och hygienmässigt. Nån gång borde ju den tekniska livslängden upphöra även här…

Tack för input!
Den gamla tanken, det är inte en extern tank med inbyggd varmvatten beredare? Om det är det så kanske den gjort sitt, om det bara är en acc så behåll.

Gällande ekonomin så är det väll jättebra. Ju mer energi du kan buffra vid låga elpriser desto bättre.

Jag installerade en lvvp mor min gamla 500l acctank med slingor förra året. Tanken var då 11-12 år gammal. Var tvungen att klä av den då jag ville flytta den. Den såg ut som ny under isoleringen. Jag räknar iaf med att den bör hålla 20 år till, minst.

Visst är väl det bra att buffra då elpriset är lågt men man ska ju tänka på att det kostar ju att koppla in det å med ålder så kommer ju den närmare pensionen å då ska man köpa ny å koppla in det å........

Maalox
Vi hade ett snarlikt scenario där vi valde att ta bort den gamla externa tanken. + 20 år på nacken. Utöver mer plats (källare med tvättstuga) samt att nya pumpen bedömdes producera tillräckligt med VV, så kändes det bättre att inte låta systemet förlita sig på en gammal komponent.

Med risk för att jag säger fel så vill jag minnas att den externa tanken kunde gå in och spetsa med el, vilket även väckte frågan om extra förbrukning

Frågan är vad det är för tank? Det låter mer som att det är en varmvattenberedare än en ackumulatortank?
Vad finns det i tanken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.