Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det är bra att skriva så att andra inte förstår vad man menar?
Det leder ju bara till väldigt många inlägg där det frågas om vad han menar. Jag tycker det ju vore mycket trevligare om tråden var kortare och koncisare i stället för en massa frågande om vad inlägg betyder. Tycker du tvärtom?

Då kan väl du förklara vad inlägg #16028 betyder eftersom mickef vägrar. Liksom flera gånger tidigare.

Jag har ingen insyn i hur moderatorn tänkte och kan förstås inte veta orsaken. Jag bara konstaterade att regelbrott förekom.
Anser du att beskrivningen i #16022 inlägg beskriver covid?

Det är bara en moderator för detta underforum och hon kan förstås inte hinna med att läsa kanske hälften av alla inlägg som görs på Byggahus.

Om du tycker att tråden innehåller regelbrott eller annat olämpligt ska du förstås anmäla eftersom det är enda sättet att styra upp tråden.
Som du förstår så känner jag att jag inte kan svara och gå vidare i denna dialog.
 
A
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Vaccin - leversjukdom?

Hepatit och leversvikt bland barn.

[länk]

Bara misstanken om att det kan finns ett sammanhang gör att man bör vänta ned sprutor till barn.

[länk]

Hur levern fungerar. [länk]
Kan vi inte vända tillbaks till kärnan på denna tråd, dvs varför man inte vaccinerar sig.
Här kommer med ett inlägg som lyfter nivån avsevärt, detta är ett klart exempel på varför man använder försiktighetsprincipen, det handlar om det värdefullaste vi har, vårt DNA.
Alla är vi väl överens om att stora pengar måste gå till forskning för att säkerställa om det finns eller inte finns risker kring detta(om man redan vet så borde väl medicinska fakulteten tagit bort denna "nyhet"?

Återigen vi vet inte vad detta leder till men är det någon som tycker vi skall strunta i detta just nu?
Finns det någon som vill stoppa mer kunskap kring detta?
Jag måste erkänna att jag inte läst tillräckligt om detta, men jag har läst att det kan eventuellt påverka DNA i levern.
Är alla övertygade om att detta är dålig forskning?
Visst kan det vara det, jag bara frågar efter om det finns några som har bestämt sig redan nu, jag själv har ingen aning men vill gärna försöka följa detta och veta mer. Är det fel ur någons synvinkel härinne? Ganska nyss var det massvis med inlägg här hoppas att detta kan få några svar.
 
L
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Vaccin - leversjukdom?

Hepatit och leversvikt bland barn.

[länk]

Bara misstanken om att det kan finns ett sammanhang gör att man bör vänta ned sprutor till barn.

[länk]

Hur levern fungerar. [länk]
”– Det har tidigare antagits att mRNA-vacciner inte kan påverka DNA i människokroppens celler. Fynden i vår artikel väcker frågor kring huruvida detta stämmer, säger Magnus Rasmussen, professor vid Lunds universitet och infektionsläkare vid Skånes universitetssjukhus, medförfattare till studien.”

Intressant läsning. Här i tråden har det ju med närmast evangelisk visshet sagts att något sådant är fullständigt uteslutet.
 
  • Gilla
arn bygg
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl rimligt att en person vars vaccin än så länge inte har triggat produktionen av antikroppar just räknas som oskyddad eftersom det är vad hen är. Den definitionen används av fler länder.
Jo jag kan hålla med om att det inte är ett gravt fel, men om de personer som fick sprutan råkar dö av covidsmitta under de första 14 dagarna så kan det ju bli fel eller diskutabelt att klassa den personen som ovaccinerad i statistiken, nu kan man ju förutsätta att det borde vara få som får smittan just då, eller hur skall man resonera?
 
A
https://www.lu.se/artikel/studie-om-covid-19-vaccin-vacker-uppmarksamhet
Studien har fått mycket medial uppmärksamhet, hur tänker ni kring det?
– Vi förstod att studien skulle väcka uppmärksamhet, men vi tyckte det var självklart att forskningen skulle genomföras. Vi har ett nytt vaccin och det behöver testas i cell- och djurmodeller och även i människa. Visst, resultatet överraskar, men ännu mer överraskande är att sådana här studier inte verkar ha genomförts tidigare, säger Magnus Rasmussen.

Men vänta nu, hur kan en professor i infektionsmedicin vid Lunds universitet och infektionsläkare vid Skånes universitetssjukhus säga så, vi har ju fastställt att det här vaccinet är tillräckligt säkert till barn?

Vaccinet från PfizerBioNTech omvandlas från RNA till DNA i cellerna in vitro i petriskål, men vi vet inte än om detta DNA integreras i cellernas DNA i genomet – och om det i så fall får några konsekvenser, säger Yang de Marinis.
Men vi vet ju att vi är totalt trygga utan någonsomhelst tvekan, detta har ju getts till 12 åringar, det är ju bevisligen helt säkert, vad skulle hända om någon påvisade konsekvenser, tror att det blir läge att vända flera blad, tro mig jag vill inte att detta skall vara kopplat till något elände, tror att det kan bli lite för spännande med mycket, vad jag däremot tycker att vi alla skall lära oss av denna ovan länkade text...... Ta det lite försiktigare nästa gång,
 
Redigerat:
L
I den här trådens anda bör väl Magnus Rasmussen, professor vid Lunds universitet och infektionsläkare vid Skånes universitetssjukhus avfärdas som antivaxxare, foliehatt och Trump-anhängare?
 
J
A arn bygg skrev:
Så du menar att du tillåter mig att fortsätta skriva genom att inte anmäla mig.....

Du menar mina metadiskussioner i denna tråd "varför har ni inte vaccinerat er.."
Uppskattningsvis kan jag motivera 80-90% av mina inlägg tillhörandes denna tråd, skulle bli imponerad om du kunde motivera 1/5 av dina inlägg här som tillhörandes trådämnet.
Ytterligare meta. Vi seriösa önskar att driva en diskussion i ämnet. Åter igen försök detta också. Du börjar bli tröttsam. Gör även i runda i andra trådar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A arn bygg skrev:
Har ni diskuterat definitionen på vaccinerad och ickevaccinerad i England?
Fick nyss info om att en vaccinerad person defineras som ickevaccinerad fram tills 14 dagar har passeratefter vaccination?
Om man ska räkna vaccinets effektivitet är det ju ganska meningslöst eller åtminstone missvisande att börja räkna infektioner som uppträder innan vaccinet har fått effekt, dvs innan 14 dagar gått så vaccinet nått full effekt.

Fullvaccinerad räknas man som först 14 dagar efter 2:a dosen.

I Biverkningsrapporter registreras datumet för vaccinationen.
Menar du att om folk dör under de första 14 dagarna skulle de registreras som de inte hade fått vaccinet?
Eller att det ser ut så i någon statistik?

Tar man en värktablett får man också vänta en stund innan den får effekt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Hepatit och leversvikt bland barn.

[länk]
Finns det någon misstanke om samband mellan barn i 2 - 5 års ålder med hepatit och covidvaccin?

Länken till Aftonbladet fungerade inte. Klipp från SVD;
Varför barnen har drabbats är inte klarlagt. Enligt ECDC har sjukdomen inte orsakats av de vanliga virusen som brukar ligga bakom hepatit.

– Den här sjukdomen beter som en virusinfektion brukar göra, men utan att man hittar virus hos de smittade. Vi kan inte utesluta att det rör sig om ett okänt, eller helt nytt virus.

Det finns inte heller några tecken på att de smittade barnen varit i kontakt med varandra eller att de smittats vid resor. Vissa av barnen, dock inte alla, har tecken på infektion av adenovirus, ett vanligt virus som ger luftvägsinfektion. Ett antal av barnen har också varit smittade med sars-cov-2.

– Att coronaviruset skulle ligga bakom ökningen av hepatit är mindre troligt. Samtidigt har vi lärt oss att coronaviruset ständigt överraskar.
https://www.svd.se/a/Or9eX3/mystisk-hepatitsmitta-bland-smabarn
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet väldigt väl hur man ska behandla blodkoagulationsrubbningar, hjärtmuskelinflammationer och huvudvärk. För att ta några exempel på biverkningar (de två första mycket ovanliga och det tredje relativt vanligt).

Precis som det finns vissa postcovidsymtom som man också vet hur man ska behandla.

Det är mycket färre som har fått vaccinbiverkningar som krävt vård än antalet som har behövt vård pga. covid. Trots att fler har vaccinerats än som har haft covid.
det sista påståendet finns det tyvärr inga belägg för. Skulle nog tro att andelen individer som har har covid är nog väldigt hög. Eftersom vi inte vaccinerar barn men barn kan ha covid så gissar jag att totalt sett så har större andel av befolkningen haft covid. Det blir lätt att tro att vaccin är frälsningen men det är säkerligen en kombination av vaccinering och genomgången infektion som resulterade i tillbakagång av infektioner. Kolla hur det ser ut i Kina nu.
 
BirgitS
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Vaccin - leversjukdom?

Hepatit och leversvikt bland barn.

[länk]

Bara misstanken om att det kan finns ett sammanhang gör att man bör vänta ned sprutor till barn.

[länk]

Hur levern fungerar. [länk]
Eftersom barn 2-5 år inte har vaccinerats mot covid så innebär det ju att det inte finns påvisat något samband mellan vaccination och hepatit som barn i förskoleåldern har fått. Alltså har det inget att göra med covidvaccination.

När det gäller labbstudien om möjlig leverpåverkan så verkar du ha missat:
Forskare från bland annat MIT hade studerat mänskliga celler i cellodlingsskål, så kallad petriskål, och huruvida RNA från SARS-CoV-2 kan omvandlas till DNA och integreras i arvsmassan hos celler infekterade med viruset.
Man har alltså undersökt vaccinets möjliga effekt därför att man har sett den effekten hos dem som har fått covid. Alltså det är fortfarande inte farligare att vaccinera sig än att få covid. Vid covid har man mycket mer virus-RNA spritt i kroppen och därför större risk att viruset RNA råkar lagras i någon cells DNA (om det går i verkligheten och inte bara i cancerceller i ett skål).

Alltså inte heller denna gång något som visar att det är värre att vaccinera sig än att få covid.

Det har redan skrivits om saken i tråden eftersom det är en gammal nyhet: #14983
Det har också tillkommit ytterligare information i #14986

Undersökningen har också kritiserats som framgår i #15240
Resultatet är spekulativt och bevisar inte sambanden som påstås finnas.
- Celllinjen av leverceller som användes består av cancerceller som är lätta att odla. Just dessa celler har många genetiska förändringar, bland annan en onormal aktivering av LINE-1. Inga studier gjordes på någon annan celllinje. Andra cellinjer finns kommersiellt tillgängliga.
- Man sökte bara efter ett kort fragment av spikproteinet, inte hela eller andra delar av spikproteinet.
- Koncentrationen vaccin var orimligt hög enl dr Hongs beräkningar.
- man visade inte i studien att det skapade DNAn integrerades i cellens DNA.
Det saknas därför allt för mycket fakta för att det ska gå att säga att undersökningen visar något över huvud taget.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Som du förstår så känner jag att jag inte kan svara och gå vidare i denna dialog.
Nej, det förstår jag inte.
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Jo jag kan hålla med om att det inte är ett gravt fel, men om de personer som fick sprutan råkar dö av covidsmitta under de första 14 dagarna så kan det ju bli fel eller diskutabelt att klassa den personen som ovaccinerad i statistiken, nu kan man ju förutsätta att det borde vara få som får smittan just då, eller hur skall man resonera?
Det är inte fel alls.
Det är högst rimligt att klassificera en person som dör inom 14 dagar efter vaccinationen som en ovaccinerad persons död eftersom det är mycket hög sannolikhet att den personen blev smittad innan vaccinationen. Det är ju normalt några veckor mellan smittotillfället och död.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Janetgorgis skrev:
det sista påståendet finns det tyvärr inga belägg för. Skulle nog tro att andelen individer som har har covid är nog väldigt hög. Eftersom vi inte vaccinerar barn men barn kan ha covid så gissar jag att totalt sett så har större andel av befolkningen haft covid. Det blir lätt att tro att vaccin är frälsningen men det är säkerligen en kombination av vaccinering och genomgången infektion som resulterade i tillbakagång av infektioner. Kolla hur det ser ut i Kina nu.
Gissa kan man alltid göra. Vill man veta hur det ligger till får man vänta på undersökningar.

De sista undersökningar av den typen är från i maj så vitt jag vet och bland den vuxna befolkningen under 70 år beräknades då kring 30 % ha varit sjuka pga. påvisade antikroppar i ett statistiskt säkerställt urval. Sedan dess har då ungefär 3 gånger så många vaccinerats i den åldersgruppen. När smittspridningen var som högst kring månadsskiftet januari/februari så beräknades 5 % av befolkningen vara sjuk per vecka och med den mycket höga smittspridningen skulle det alltså ta kring 4 månader att smitta lika många som har vaccinerats.

Covid har alltid gått i vågor och gått ner långt innan särskilt många har varit sjuka även innan vaccinet fanns. Det är just ingen skillnad mellan antal vaccinerade i England och Sverige samt smittspridningen har tidigare snarare varit högre i England än i Sverige men trots det så hade England en smittspridningsvåg under mars.

Kina har ju använt ett vaccin med dålig skyddseffekt och det har inte skrivits något om att de har delat ut boosterdoser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.