Jiji Jiji skrev:
Gödslar nu med det sen?
Jajjamen. En del har vi redan spridit ut i odlingsbäddarna men ungefär hälften har åkt ner i en kompostbehållare och så ska vi testa hur det blir att blanda med jord och bokashi.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Äntligen är uteplatsen snöfri. Efter att ha borstat av den från kvarvarande is kunde vi grilla och äta middag ute i solen. Fin vårdag - men alldeles för mycket snö kvar.

Rund träuteplats omringad av smältande snö med utemöbler och grill under solig vårdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Grävt ur för muren till vårt växthus. Ska bara justera marken lite sen kommer 12 ton med bergkross på fredag så nästa helg är räddad.

Ber om ursäkt för kattens beteende på bilden, hon verkar tro att det är en gigantisk sandlåda. Utgrävd mark för växthus med katt, gula rör synliga och pallkragar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Fadai
T tpsoft skrev:
Grävt ur för muren till vårt växthus. Ska bara justera marken lite sen kommer 12 ton med bergkross på fredag så nästa helg är räddad.

Ber om ursäkt för kattens beteende på bilden, hon verkar tro att det är en gigantisk sandlåda.[bild]
Hur stort blir det?
 
T tpsoft skrev:
Grävt ur för muren till vårt växthus. Ska bara justera marken lite sen kommer 12 ton med bergkross på fredag så nästa helg är räddad.

Ber om ursäkt för kattens beteende på bilden, hon verkar tro att det är en gigantisk sandlåda.[bild]
Det är en stor sandlåda, lagom till en katt. Alla vet att katter har tolkningsföreträde - alltid.:love:
 
  • Gilla
  • Haha
Sala08 och 5 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Hur stort blir det?
14,6 m2 blir själva växthuset men sen blir det en odlingsyta framför som blir lite större än själva växthuset. Vi fäller in växthuset i sluttningen för att nyttja tomten lite bättre, ska bara komma på vad vi ska göra med ytan bakom växthuset där pallkragarna står (som kommer tas bort).
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
14,6 m2 blir själva växthuset men sen blir det en odlingsyta framför som blir lite större än själva växthuset. Vi fäller in växthuset i sluttningen för att nyttja tomten lite bättre, ska bara komma på vad vi ska göra med ytan bakom växthuset där pallkragarna står (som kommer tas bort).
Det ska bli intressant att följa. Hoppas att du lägger in fler bilder allteftersom du bygger.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Det ska bli intressant att följa. Hoppas att du lägger in fler bilder allteftersom du bygger.
Det kan jag göra, växthuset kommer först vecka 26 så vi har gott om tid att fixa underarbeten och muren. Muren ska för llvrigt göras med mörkgrå murblock som även kommer finnas som stödmuren lite här och var i trädgården
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
Vi har successivt hittat marksten vid olika utgrävningar på tomten. Samtidigt har jag haft problem med att vattenkannorna har vält när jag har fyllt dem med vatten. Sagt och gjort förenade jag dessa två faktum. :rofl: Vattenkannor på hemmagjord ställning av upphittade markstenar vid en gul vägg och en trädgårdsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gröna och en rosa vattenkanna uppställda på en stadig bas av marksten vid en gul husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Fadai
T tpsoft skrev:
14,6 m2 blir själva växthuset men sen blir det en odlingsyta framför som blir lite större än själva växthuset. Vi fäller in växthuset i sluttningen för att nyttja tomten lite bättre, ska bara komma på vad vi ska göra med ytan bakom växthuset där pallkragarna står (som kommer tas bort).
Vilket väderstreck är det bakom?
 
Äntligen målat klart. Ny målad grön trädgårdsmöbel med bord och fyra stolar på stenlagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom har jag planerat om ett skott från en gammaldags buskros som kommer från mina morföräldrars trädgård i Jämtland. (Huset är inte vårt längre och de är döda sen över 20 år.)
Nyplanterad buskros i kruka på träaltan med flis och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och upptäckt att den förskräckliga Gråa Hunden har ätit ännu ett par handskar. DSC_1481~2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag begriper inte hur han lyckas hitta dem hela tiden. Eller hur han kommer åt dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Äntligen målat klart.[bild]

Dessutom har jag planerat om ett skott från en gammaldags buskros som kommer från mina morföräldrars trädgård i Jämtland. (Huset är inte vårt längre och de är döda sen över 20 år.)
[bild]
Och upptäckt att den förskräckliga Gråa Hunden har ätit ännu ett par handskar.[bild]
Jag begriper inte hur han lyckas hitta dem hela tiden. Eller hur han kommer åt dem.
Jag begriper inte varför han skulle vilja äta dem?!?!?
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag begriper inte varför han skulle vilja äta dem?!?!?
Jord + svett + mattedoft = gourmetkäk ju! :D
 
  • Haha
Fadai och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag begriper inte varför han skulle vilja äta dem?!?!?
Han äter allt, det otäcka lilla djuret. Det är någon löptik i närheten och då blir han extra tuggbenägen.
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag tror inte att bränna ändar gör någon nytta mer än att det är kul att elda.
Jodå, bränt trä är mindre rötbenäget och tekniken har använts mycket länge just när man vill stoppa ner trästolpar i marken och förlänga deras livslängd.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.