Skottat snö så att brevbäraren inte kör fast på måndag.
 
  • Gilla
  • Wow
SueSue och 6 till
  • Laddar…
S
Fortsatt med stenbaxningen.
Arbete med markstenläggning, visar en grävd grund med stenblock och nivåtrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stenmur längs en grävd grund sträcker sig över bilden med ett snöre som riktmärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Målat stolar, gräsmattan och mina glasögon (det blåste) så nu är livet lite grönare. Två nymålade gröna stolar på en solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Trädgård och trädgård.. vårstädning av uteplats? :thinking:
Ja den är påbörjad iaf..

Person som tvättar trätrall på en uteplats med högtryckstvätt nära rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trallen måste tvättas av.. (vissa delar mer än andra)

Uteplats under vårstädning med trädgårdsmöbler och träd mot en husfasad i bakgrunden, omgivet av grönska och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utemöblerna måste torkas av/tvättas (fågelbajs..)

Snittar av rullar fyllda med kräm på en tallrik, uppträdda på tandpetare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade nubberöra kvar sedan igår.. blev ju bra snacksnittar i solskenet :D

Passade också på att rensa bort lite torra grenar i nån rabatt och ta bort/plocka undan lite sopor (trasiga plastkrukor/kartonger, tömma nån kruka osv) som kunde köras till tippen här nån dag :)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Tagit bort isolering i växthuset, och skurat både insida och utsida m såpa. Flyttat ut första, tåligaste växterna (oliv, yucca och väderkvarnspalm)…

Före
Ett nyrenoverat växthus med nyplanterade växter som oliv och yucca i en välansad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Renoverat växthus med rengjorda glas och utplacerade växter som oliv och yucca.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
S
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tagit bort isolering i växthuset, och skurat både insida och utsida m såpa. Flyttat ut första, tåligaste växterna (oliv, yucca och väderkvarnspalm)…

Före
[bild]

Efter
[bild]

Har du uppvärmt?


Jag kompletterade med några fler linor i taket på mitt växthus och drog för skuggardinen. Lättare att göra underhållsjobb nu än när man behöver dem under säsongen. :seenoevil:
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
S sinuslinus skrev:
Har du uppvärmt?


Jag kompletterade med några fler linor i taket på mitt växthus och drog för skuggardinen. Lättare att göra underhållsjobb nu än när man behöver dem under säsongen. :seenoevil:
Ja, håller frostfritt under vintern eftersom jag har många medelhavsväxter, de klarar ner mot 0-an men inte under.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ja, håller frostfritt under vintern eftersom jag har många medelhavsväxter, de klarar ner mot 0-an men inte under.
Är det dyrt att hålla nollan under hela vintern? Vi har lekt med tanken.. men varit osäkra på hur mycket det skulle kunna kosta.. (alltså en ”normal” vinter).

inomhus, vår andra fundering.. så krävs det både ljus och värme (men då är den delen bättre isolerad) för att övervintra växter..
 
Då ni är skånebor kan det en normalvinter inte vara så väldans farligt. I alla fall inte de få åren jag bodde i Lund.

Men i och för sig, med de priserna vi haft denna vinter så…
 
Över helgen: tagit ner en stam av häggen efter snöovädret.
Person på en stege som sågar av en gren från en hägg efter snöoväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Snigla Snigla skrev:
Är det dyrt att hålla nollan under hela vintern? Vi har lekt med tanken.. men varit osäkra på hur mycket det skulle kunna kosta.. (alltså en ”normal” vinter).

inomhus, vår andra fundering.. så krävs det både ljus och värme (men då är den delen bättre isolerad) för att övervintra växter..
Klart det kostar, men det är inte så förfärligt. Vi har ju generellt ganska milda vintrar, då det bara undantagsvis blir många minus.
Jag isolerar växthuset med frigolit på väggarna och bubbelplast i taket. Då får växterna lite ljus, men eftersom det är så kallt som det är går växterna in i vintervila och behöver inte mycket ljus.

Vi hade problem att övervintra inne eftersom vi har svårt att hålla tillräckligt svalt gör att ljusbehovet ska gå ner. Allt handlar ju om förhållandet mellan ljus och temperatur under vintern….
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tagit fram gräsklipparen...

Häst betar på en välklippt gräsmatta med träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
fribygg och 13 till
  • Laddar…
Siktat sten- och rotbemängd jord runt vårdeken och börjar jämna till marken runt densamma. Fram till idag en jordblandat stenröse sedan 60-talet. En del nedgrävda hushållssopr hittas också. :D

Byggplats med sikttumlare i arbete och siktad jord, skottkärror, hög av jord och skogsmark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag mockat kaninhagen.
Efter en snabb överslagsräkning där jag dividerade avföringen med antalet kaniner (2) kan jag konstatera att en vuxen gotlandskanin skiter lite mer än en full skottkärra bajs på en vinter.
En skottkärra fylld med kaninbajs framför en kaninhage på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag har jag mockat kaninhagen.
Efter en snabb överslagsräkning där jag dividerade avföringen med antalet kaniner (2) kan jag konstatera att en vuxen gotlandskanin skiter lite mer än en full skottkärra bajs på en vinter.
[bild]
Gödslar nu med det sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.