N noone70 skrev:
Öhhh, är du seriös?
vem är viktigast i en förhandling? du eller köparen?

det finns två svar som är rätt.

Fairlane
N noone70 skrev:
Jag ser ingen anledning till att i förväg meddela presumtiva köpare om mina ingångsvärden i en förhandling.
Det kan jag iofs förstå, men vad händer då om budgivaren med högsta budet helt plötsligt drar tillbaka samtliga bud och ber mäklaren stryks dem? Risken är ju att budgivare 2 då sitter med de fyra högsta buden.

Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Det är ju en mellanväg där mitt i också.. när man betalat den där besiktningen (som köpare alltså). Då säljer man delar av den till nästa budgivare - det har vi fått förfrågan om flera gånger. Då kan iaf få tillbaka lite pengar - om man vill!
Går det att göra?
De varianter jag har sett är att köparen köper in sig på besiktningen men då går pengarna till besiktningsfirman.

Bananskalare Bananskalare skrev:

Jag

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan jag iofs förstå, men vad händer då om budgivaren med högsta budet helt plötsligt drar tillbaka samtliga bud och ber mäklaren stryks dem? Risken är ju att budgivare 2 då sitter med de fyra högsta buden.
Det är mäklaren jobb att hantera

Fairlane Fairlane skrev:
Sen har jag aldrig hört talas om att det har skett och jag vet inte vad praxis när sånt inträffar och om det har någon betydelse för slutresultatet.
Buden registreras i de flesta fall med bankid nu för tiden och ska sparas ifall övriga budgivare vill kolla upp dem. Så jag tvivlar på om det ens är möjligt få dem strykna

Det är kanske ett sidospår med denna diskussion om förhandlingsteknik. I vårt fall har vi en säljare som har ett objekt att sälja. Om säljaren är tvungen att sälja har denne en begränsad position. Men det kan också vara så att det är en test utan tvång att sälja. Så positionen kan vara olika. Normalt anlitas en mäklare som mellanhand. Säljaren väljer att förmedla sina preferenser. Det kan vara absoluta krav eller önskemål. En bra mäklare förstår och läser av situationen. Om det är absoluta krav är det kanske bra om det framförs direkt till spekulanter, men om det är önskemål kan man vara mer flexibel. Då får mäklaren läsa av intresserade köpare. Normalt finns det inte skäl att ha en detaljerad kravlista. Den intresserade köparen kan nog ofta läsa av mellan raderna. Men mäklarens uppgift är ju att sammanföra önskemål från säljare och köpare. Men ingendera parten tjänar nog på att i detalj framföra allt man vill före en förhandling. I ett bra slutresultat har båda parter både fått ge och ta.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag
jag hoppas du är ironisk... saknar smileys

Du kan vara säker på att köparen tycker att köparens intresse är viktigast. För att skapa balans bör nog säljaren tycka att sitt eget intresse är viktigast. Då finns förutsättningar för ett balanserat resultat

K klimt skrev:
Du kan vara säker på att köparen tycker att köparens intresse är viktigast. För att skapa balans bör nog säljaren tycka att sitt eget intresse är viktigast. Då finns förutsättningar för ett balanserat resultat
självklart är det så. Men att svara köparen är bra mycket bättre svar än att svara att man själv är bäst då saknar man insikten om att man är två. Då är det svårt att få till något...

självklart är det så. Men att svara köparen är bra mycket bättre svar än att svara att man själv är bäst då saknar man insikten om att man är två. Då är det svårt att få till något...
Nu förvränger du saker igen…

Fairlane Fairlane skrev:
Går det att göra?
De varianter jag har sett är att köparen köper in sig på besiktningen men då går pengarna till besiktningsfirman.
Rimligen äger ju den som betalt besiktningen.. rapporten den fått. Företaget har fått sina pengar för tjänsten de utfört. Deras jobb är ju ”klart”. Så den enda som bör kunna sälja rapporten.. är ju den som ”har den”.

Sedan kanske besiktningsfirman är lurig och skriver en ny rapport och säljer den igen - låter inte osannolikt! Men inget jag varit med om.

Vi fick ett protokoll till ena huset.. från försäljningen två steg innan tror jag det var (gratis, det var ett dödsbo).

Och när vi sålde (ett annat hus).. så gjorde som sagt ”högsta-bud-folket” en besiktning.. som mäklaren ville köpa loss till de budgivarna som var efter.. (när de inte fick köpa huset av oss längre).

..och vi har blivit erbjudna att ta del av annan budgivares besiktningsprotokoll, när de hoppat av (mot betalning.. typ 2000 ist för det normala priset för en ny besiktning)

Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Rimligen äger ju den som betalt besiktningen.. rapporten den fått. Företaget har fått sina pengar för tjänsten de utfört. Deras jobb är ju ”klart”. Så den enda som bör kunna sälja rapporten.. är ju den som ”har den”.

Sedan kanske besiktningsfirman är lurig och skriver en ny rapport och säljer den igen - låter inte osannolikt! Men inget jag varit med om.

Vi fick ett protokoll till ena huset.. från försäljningen två steg innan tror jag det var (gratis, det var ett dödsbo).

Och när vi sålde (ett annat hus).. så gjorde som sagt ”högsta-bud-folket” en besiktning.. som mäklaren ville köpa loss till de budgivarna som var efter.. (när de inte fick köpa huset av oss längre).

..och vi har blivit erbjudna att ta del av annan budgivares besiktningsprotokoll, när de hoppat av (mot betalning.. typ 2000 ist för det normala priset för en ny besiktning)
Intressant, men då har man bara köpt själva pappret egentligen, man har inget avtal med själva besiktningsföretaget.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant, men då har man bara köpt själva pappret egentligen, man har inget avtal med själva besiktningsföretaget.
Precis, man köper bara ren information.

N noone70 skrev:
Nu förvränger du saker igen…
Nej jag förvränger ingenting men det kan vara så att du inte förstår det jag skriver.

Förresten jag fick inte svar på min fråga om du var ironisk, när det gällde vem som var viktigast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.