A Anderscurl skrev:
Tack för att du delar med dig! Vi har bara haft våra solceller sedan mitten av december och läser med spänning hur det går för andra. Hur stor är er anläggning i kWh? Vilket väderstreck?
Vår anläggning: Öst - 7,6kWp, Väst 7,6kWp, Syd 7,5kWp
Producerat hittills i år, 2967kWh.
10 kWp, läge enligt skärmdump, den i mitten är vår, sedan är det två grannar till som har lite äldre anläggningar.

Satellitbild över ett bostadsområde med tre markerade hustak försedda med solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa bil blir en elbil av något slag (idag har vi en Passat med gasdrift och en gammal V70 med extra turbo), helst skulle man väl då ha nåt extra batteri också så att man verkligen kan utnyttja att solen skiner på dagen men bilen laddas på natten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Hur i hela friden kan belastningen på nätet öka för att man skickar sitt överskott av el till grannen?
Om tillräckligt många i samma område har solceller kan det bli problem. Det är faktiskt en hel del större anläggningar som tvingas begränsas just pga det. Här har vi dock ett stort elslukande pappersbruk mindre än en kilometer bort, så det borde inte bli några problem alls och om det blir det är det enkelt att åtgärda, då förbrukaren ligger så nära. De levererar för övrigt även överskottsvärme till fjärrvärmenätet, som vi tyvärr inte kan ansluta oss till. (direktverkande el plus LLVP, för mycket berg för att dra fjärrvärme i gatan)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Hej!
En nyfiken fråga: ser på fotot att ni har plåt under era solpaneler. Vi kommer att bygga en stuga med samma typ av tak i sommar och funderar på att investera i solceller så småningom. Vilken tillverkare/leverantör valde ni? Skulle vara intressant att veta.
Tack på förhand!
 
S Sintei skrev:
@Anna_H , jag förstår inte. Men jag tänker att ni slipper köpa 10850kwh. Ni säljer tillbaks 6817kwh. Vad får man för det? 2500kr? Ni slipper köpa 4033kwh, är den faktiska kostnaden för att köpa in dem typ 4000kr annars? Hur kommer ni upp i en besparing på 15400kr? Kan du bryta ner siffrorna så det blir mer överskådligt per månad? Skriv gärna i pengar eftersom kwh inte säger mig så mycket.
@Argastesnickaren , du värmde ditt hus med kamin när det är som kallast? Blir ju svårt att säga en förbrukning då på el då uppvärmningskostnaden är den största posten på vintern. Klart du har låga fakturor då
Kanske man ska investera i en kamin i stället för solceller :cool:
Hittade siffrorna som maken lagt ut på FB:
Tabell med energiförbrukning och besparingar över månader, inklusive solenergiproduktion, förbrukning och elinköp.

Och jodå, det blir nog en kamin i framtiden igen, bara vi kommer på var vi ska ha den, någonstans i hallen troligen. Den gamla (som dessutom var asful) kylde ut bottenvåningen och gjorde övervåningen överhettad, så den åkte ut för ca 10 år sedan. Man ser ju på decembersiffrorna att en bra kamin snabbt lönar sig. Särskilt för den som har en källare att ha en ack-tank för varmvatten i. Det har tyvärr inte vi.

(vet inte hur besparingen är uträknad, men jag gissar att det är förra årets räkning minus årets räkning helt enkelt)
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Jag har också haft mina ett år nu.

Jag har sparat 10 000 och har räknat med allt från inköp (inget lån), nätavgifter, 60öringen, ja allt. (Allt utom ved, men elda, det har jag alltid gjort).

Jag hade sparat mer om inte priset höjts men å andra sidan är min pott nu redan ganska hög då jag säljer dyrt och inte förbrukar så mycket just nu. Hur priserna blir till vintern kan man ju bara spekulera i.

12kw paneler, hus från-99 146m2 norr om Göteborg. Sålde 6500kwh köpte 7500kwh. Investeringen låg på 105 000.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Snygga paneler!
Kan du ge lite mer bakgrund: vad kostade anläggning, var det en lokal firma som satte upp dem? Lärdomar från installationen till oss som står i kast att investera?

Vad är det för effekt per panel och vad är totala effekten (peak) på anläggningen?

Förberedde ni för framtida komplettering av batteri?

Fick ni uppgradera huvudsäkringen?

Tack på förhand!
Bra frågor, det finns många oseriösa aktörer!
Håller med om att de är snygga, och taket (som köptes tidigare) är valt för att matcha solpaneler.

Sungrow heter appen/invertern, företaget vi beställde av heter Energihem.
Totalpriset är hela 200 000, men då ingår måttbeställd elektrisk garageport, så det är lite knepigt att räkna på det.

Jag och pappa var nämligen på solcellsmässa för ett par år sedan och lade förfrågan på några som såg intressanta ut, bara en hörde av sig till oss, men de verkade inte seriösa. Till pappa var det också bara en som hörde av sig, men de ville inte installera när de sett hans tak (för brant lutning, tegeltak och bara tak mot väster, östsidan är mot ett berg, så solen går upp för sent där).

Så när Energihem hörde av sig förra vintern och dessutom hade möjlighet att byta garageport i sitt erbjudande nappade vi på det utan att fråga någon mer. Hade säkert gått att få bättre pris om man gått ut till flera och vett om offerter. Rikstäckande firma men lokala installatörer. De finns på "svarta listan" ser jag, men det är som sagt lokala installatörer, så man får kolla vilka de använder sig av lokalt om man känner sig osäker. Hos oss gick allt som det skulle.

Säkring hade vi redan tillräckligt hög, då vi har direktverkande el sedan gammalt och aldrig säkrade ner när vi bytte till en bättre LLVP, då vi kände att det är stor risk att det händer något i framtiden som föranleder uppsäkring. Och det fick vi ju rätt i.

30 paneler, totalt 10 kWp, 360 per panel.
Huruvida det går att komplettera med batteri elelr inte diskuterade vi aldrig, men laddstation för elbil går bra att sätta in.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
10 kWp, läge enligt skärmdump, den i mitten är vår, sedan är det två grannar till som har lite äldre anläggningar.

[bild]

Nästa bil blir en elbil av något slag (idag har vi en Passat med gasdrift och en gammal V70 med extra turbo), helst skulle man väl då ha nåt extra batteri också så att man verkligen kan utnyttja att solen skiner på dagen men bilen laddas på natten.
Vi kör elbil sedan två år. Men för oss är det betydligt mer lönsamt att sälja el på dagen och köpa på natten då priserna skiljer så pass mycket vid tim debitering. Det är bara helger när priset varit riktigt lågt på dagen som vi valt att ladda med egen solel. Hittills så har vi fått mer betalt för varje såld kWh jämfört med kostnaden för köpt kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Blir det inte skatt och avgifter om du säljer mer än du köper? Producerar du mer el än vad du förbrukar under ett helt kalenderår räknas du som en kommersiell, småskalig producent. eller finns det annan info än den jag fått.
Det stämmer, men det är vääääldigt långt kvar till den kalkylen. Se detaljerad kalkyl månad för månad i tidigare svar.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?
även jag är nöjd har bara haft nytta av det höjda elpriset mer betalt för den sålda den jag köpt har jag redan säkrat upp med ett långt avtal på 3 år som går ut nästa år.

att ha uppvärmning mede el öch rörligt pris har jag svårt att se någon nytta med på vintern är alltid strömmen relativt dyr och det är då förbrukningen är hög på sommaren är den billig men då är förbrukningen låg. det är mitt sätt att se på frågan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Nästa bil blir en elbil av något slag (idag har vi en Passat med gasdrift och en gammal V70 med extra turbo), helst skulle man väl då ha nåt extra batteri också så att man verkligen kan utnyttja att solen skiner på dagen men bilen laddas på natten.
Det är helt klart optimalt för din elräkning om du får betalt och betalar (och skattar) för elen timme för timme. Då vill du självklart spara el från dagen till natten.
SVK vill dock utjämna dygnsvariationer och de batterier som ansluts till kraftnätet idag laddas upp på natten när konsumtionen är låg och laddas sedan ur på dagen.
Staten ger alltså bidrag till solcellsägare för att de skall kunna betala mindre skatt. Samtidigt arbetar de batterierna helt i motfas mot nätets behov så att vi skattebetalare får bekosta lika mycket batterier i elnätet för att kompensera.

Anna H, fundera därför lite extra på om de kronor du eventuellt skulle kunna tjäna på batterier verkligen är värd den samhällskostnad och miljökostnad som det innebär.
 
  • Gilla
ProLeif och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Säkring hade vi redan tillräckligt hög, då vi har direktverkande el sedan gammalt och aldrig säkrade ner när vi bytte till en bättre LLVP, då vi kände att det är stor risk att det händer något i framtiden som föranleder uppsäkring. Och det fick vi ju rätt i.

30 paneler, totalt 10 kWp, 360 per panel.
Huruvida det går att komplettera med batteri elelr inte diskuterade vi aldrig, men laddstation för elbil går bra att sätta in.
Behövs verkligen mer än 16A huvudsäkringar för 30st 360W paneler?
Jag kalkylerar själv på en installation och är därför lite nyfiken.
 
G Gabbe1 skrev:
Behövs verkligen mer än 16A huvudsäkringar för 30st 360W paneler?
Jag kalkylerar själv på en installation och är därför lite nyfiken.
Ja, det behövs dessutom kalla vinterdagar när mycket el används samtidigt. Men det är ett grändfall,
 
Lite avundsjuk på era siffror.
Bor i en BR radhusförening där vissa av oss har kanonläge för solpaneler (jag själv tex 50 kvm tak 26 grader i strikt söderläge) medans andra inte har nått bra läge alls. Likahetsprincipen skulle göra det bökigt att tillåta egna paneler på föreningens tak.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Va skoj Anna, jag har lite fler solpaneler och är också supernöjd med dom. Mina kom i drift sista dagarna i Juli förra året så det ska bli skoj att se hur mycket dom ger per år. Men ligger på -30% elförbrukning trotts att vi höjt värmen en del.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.