4 454 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Bygglov - Förrådet står inte på min tomt!
Sida 1 av 2
Jag ska skicka in ett bygglov för en carport. För detta verkar kommunen behöva ritning på en sk nybyggnadskarta. Detta innebär att de kommer ut och mäter in fastigheten. Vi flyttade in för 1,5år sen och har noterat att samtliga villor längs gatan genom åren tagit mer mark (mot kommunens skog) i anspråk. Så var och varannans förråd el växthus el staket står uppenbart utanför tomtgräns.
Väcker jag nu ”en björn som sover” med en bygglovsansökan som triggar en inmätning av hela tomten och jag riskerar bli ålagd att flytta förrådet? Nån som vet?
Väcker jag nu ”en björn som sover” med en bygglovsansökan som triggar en inmätning av hela tomten och jag riskerar bli ålagd att flytta förrådet? Nån som vet?
Ja, det är ganska vanligt att det kommer fram i denna situation, förrådet som står fel kommer också mätas in och då syns det på kartan att den står på fel sida tomtgränsP PellePB skrev:Jag ska skicka in ett bygglov för en carport. För detta verkar kommunen behöva ritning på en sk nybyggnadskarta. Detta innebär att de kommer ut och mäter in fastigheten. Vi flyttade in för 1,5år sen och har noterat att samtliga villor längs gatan genom åren tagit mer mark (mot kommunens skog) i anspråk. Så var och varannans förråd el växthus el staket står uppenbart utanför tomtgräns.
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 907 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 907 inlägg
Man vet aldrig med kommuners tillsyn. Ibland följer de lagen till punkt och pricka och när de får kännedom om ett olovlig åtgärd så går de på som blodhundar. Men så har vi andra byggnadsnämnder där tjänstemännen kanske av ren självbevarelsedrift arbetar med skygglappar. Eller som min kommun där byggnadsnämnden nyligen t o m var redo att bryta mot PBL för att den som utfört en olovlig åtgärd som inte gick att ge lov i efterhand inte skulle behöva rätta.
Så det finns nog alla varianter representerade i det heterogena kommunsverige.
Så det finns nog alla varianter representerade i det heterogena kommunsverige.
Tack för alla svar. Under tiden hörde äntligen bygglovskunniga på kommunen av sig och dödade mina planer med att en carport som byggs ihop med huset räknas in i byggytan och därmed omfattas av detaljplanen som innebär att jag hamnar för nära grannen….
Hur stor carport har du tänkt dig? Du har ju attefallsåtgärderna, där du kan uppföra en byggnad på 30 kvm utan bygglov. Den får dock inte sitta ihop med huvudbyggnaden, men har du grannens medgivande kan den placeras närmare fastighetsgräns än 4,5 m.P PellePB skrev:
Vet du hur ”sitta ihop med huvudbyggnaden” definieras? Man skulle kanske kunna tänja på detta gnm att bygga det några cm från huset men definitionsmässigt fristående?M MetteKson skrev:
Jag skulle inte säga att några centimeter räcker. Vad jag vet ska byggnaden "uppfattas som fristående", utöver att vara det. Boverkets regler säger: "Det är däremot inte klarlagt hur långt ifrån andra byggnader ett attefallshus måste placeras för att vara fristående. Attefallshuset får dock inte placeras så nära bostadshuset eller någon annan byggnad att det inte går att underhålla byggnaderna.". Omkring 1 meter är en tolkning.P PellePB skrev:
Tack. 1m låter rimligt. Men jag är dessv kvar i grunddilemmat att jag inte vet om jag riskerar en massa med att behöva mäta in tomten. Kanske vinner jag ett lov att bygga carport på bekostnad av att jag måste flytta ett förråd då tidigare ägaren privatiserat för mycket av baksidan på tomten….P Petrusmilli skrev:Jag skulle inte säga att några centimeter räcker. Vad jag vet ska byggnaden "uppfattas som fristående", utöver att vara det. Boverkets regler säger: "Det är däremot inte klarlagt hur långt ifrån andra byggnader ett attefallshus måste placeras för att vara fristående. Attefallshuset får dock inte placeras så nära bostadshuset eller någon annan byggnad att det inte går att underhålla byggnaderna.". Omkring 1 meter är en tolkning.
Redigerat:
Ja på skärmtak men nej pga 4,5m kravet dessv... Inväntar fortfarande svar från kommunnen om de verkligen behöver komma ut och mäta in tomten innan ev bygglov. Om så är fallet är det no-go för carport - helt enkelt viktigare att slippa flytta förråd (som ju tidigare ägare byggt) än att få bygga ny carport...D doubleH skrev:
Kanske lite off topic; Men framgick det när ni köpte huset att förrådet inte står på er tomt, utan på kommunens mark?P PellePB skrev:Ja på skärmtak men nej pga 4,5m kravet dessv... Inväntar fortfarande svar från kommunnen om de verkligen behöver komma ut och mäta in tomten innan ev bygglov. Om så är fallet är det no-go för carport - helt enkelt viktigare att slippa flytta förråd (som ju tidigare ägare byggt) än att få bygga ny carport...
Bra fråga. Som köpare har jag väl viss undersökningsplikt. Men ett husköp tenderar ibland att gå snabbare är att köpa ett par nya byxor. Hursomhelst så är vi ju inte missnöjda med att tidigare ägarna tagit mer mark i anspråk. Bu är det mer att ”vad riskerar jag med att väcka en björn som sover”, när jag vill bygga till på en annan del av fastigheten…Davidbagare skrev:
Nej. Framgick inte. Men köparens undersökningsplikt går långt lver säljarens informationsplikt dessv. Och oavsett så är jag ju inte missnöjd direkt och förrådet kan stå kvar där. Bara nu att det ev begränsar mig i ett ev bygglov….Davidbagare skrev: