K kjork skrev:
vad har endast anläggningen i sydväst igår? Och vad är det för kWh peak
9,2 kW
 
C carl fabian skrev:
9,2 kW
har du dem uppdelade då du kan se vad endast de producerar?
 
K kjork skrev:
har du dem uppdelade då du kan se vad endast de producerar?
Nej,dom ligger i serie med optimerare
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Åsa Lund
Lägesrapport?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lägesrapport?
anläggningen verkar fungera som den ska. Har lämnat in förslag på två olika firmor som utför besiktningar. Inväntar svar från Otovo
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra att du jagar dem så du kan vara förvissad om att anläggningen fungerar optimalt i sommar. Vad har du för deadline?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bra att du jagar dem så du kan vara förvissad om att anläggningen fungerar optimalt i sommar. Vad har du för deadline?
vi har inte satt någon deadline utan jag tycker det flyter på bra. Inte för lång tid mellan svaren osv. Jag är väl medveten om att jag inte är deras enda kund. Skulle det dröja eller bli problem så ligger jag på dem hårdare.
 
Fick idag svar från Otovo att de inte kommer stå för någon besiktning och hänvisar till att anläggningen verkar fungera som den ska nu
 
  • Arg
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Tyvärr inte förvånad
Hur mycket pengar håller du inne för dem?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tyvärr inte förvånad
Hur mycket pengar håller du inne för dem?
inga ‍♂️
Funderar på att reklamera rubbet men är osäker på mina rättigheter
 
Detta mailades från otovo till mig.

Det är förståeligt att du vill besiktiga anläggningen, även om det kanske inte finns anledening till det längre, men meddela gärna vilken firma du önskar anlita så vi får godkänna dem innan besiktningen utförs. Vissa firmor är nämligen mindre bra än andra.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Svårt att råda dig ,men så mkt strul med oproffsig installatör så hade jag varit orolig,.Företag har ju en benägenhet att efter en tid gäller inte någon garanti på installation och då blir det dyrt att avhjälpa fel.
Kolla med konsumentverket vad som gäller ,jag hade nog annars övervägt att betala själv för en besiktning som väl inte bör ta lång tid att göra
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Svårt att råda dig ,men så mkt strul med oproffsig installatör så hade jag varit orolig,.Företag har ju en benägenhet att efter en tid gäller inte någon garanti på installation och då blir det dyrt att avhjälpa fel.
Kolla med konsumentverket vad som gäller ,jag hade nog annars övervägt att betala själv för en besiktning som väl inte bör ta lång tid att göra
jag kommer bekosta en besiktning själv. Tack.
 
Åsa Lund
Och sedan tror jag inte att de har rätt att ha synpunkter på vilken besiktningsman du väljer heller för den delen.
I större entreprenader (som jag jobbar med) så utses besiktningsman av Beställaren. Punkt.
Om entreprenören inte gillar utlåtandet som upprättas får han begära överbesiktning, på egen bekostnad.

Detta gäller stora projekt och inte småhus, men jag har svårt att tro att det skulle skilja på den punkten.
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag gissar att din besiktningsman kommer hitta en hel del fel. Med hjälp av det protokollet kan du reklamera anläggningen. Och kanske även anmäla till ARN om det är grova fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.