T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 243 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 243 inlägg
Håller på och plockar ihop en elektrikerlåda i min handybox. Tänker att jag bla ska ha lite skruvmejslar i lådan som alltid hänger med. Förutom alla Wago kopplingar m.m.
Någon som kan rekommendera någon vettig sats? Tänker att den bör innehålla ph0,ph1,ph2, pz0,pz1,pz2 samt åtminstone T10,T15 och någon lämplig spårmejsel. Men samtidigt får det inte vara för skrymmande.
Funderar på om man ska köpa en bitsmejsel och bara kasta ner lösa bits. Men det kanske blir för tjockt med bitsmejsel. Elmejslarna ska väl vara så smala som möjligt?
Någon som kan rekommendera någon vettig sats? Tänker att den bör innehålla ph0,ph1,ph2, pz0,pz1,pz2 samt åtminstone T10,T15 och någon lämplig spårmejsel. Men samtidigt får det inte vara för skrymmande.
Funderar på om man ska köpa en bitsmejsel och bara kasta ner lösa bits. Men det kanske blir för tjockt med bitsmejsel. Elmejslarna ska väl vara så smala som möjligt?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Wihan med 6 klingor i handtaget är överlägsen för eljobb.T Ejmelie skrev:Håller på och plockar ihop en elektrikerlåda i min handybox. Tänker att jag bla ska ha lite skruvmejslar i lådan som alltid hänger med. Förutom alla Wago kopplingar m.m.
Torx är inte så vanlig i el än och de brukar ha vanligt mejselspår också.
https://www.amazon.se/dp/B00GRXAULI/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_M8MWKC13AE1F8WKGVYER?_encoding=UTF8&psc=1
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Sant här är setet jag själv har.R Robert-san01 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den har PZ/S.
Borde finnas med hållare också.
Ser nu är det var en massa torx med, det finns set utan, vill jag minnas.
Varför skall en vanlig privatperson ha isolerade mejslar? Att en yrkesverksam elektriker har det vid arbete med/nära spänning kan jag förstå men vad skall en hemmapulare ha det för, hur ofta pysslar man med spänningssatta delar?
För att minska risken när det skruvas el? Spänningssatta delar är mitt mål att undvika, även elektrikers mål gissar jag. Men en bra tummregel är att betrakta potentiellt spänningsatt utrusting som att den är det, fast man givetvis brutit strömmen. Och då är rätt verktyg en del i det. Finns en hel del även icke-elektriker kan/får göra.zarkov skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 560 inlägg
En momentmejsel också.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Efterdra plintar gör jag i princip alltid under spänning.zarkov skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 243 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 243 inlägg
Verktygstokig
· Sörmland
· 301 inlägg
Wiha Screwdriver Set LiftUp Electric 6 with Stowable Bit Set (41157) In Screwdriver Set with Bit Magazine for Electricians, Bit Holder, TORX® https://www.amazon.se/dp/B06X6NGVXG/ref=cm_sw_r_cp_api_i_DGXXBS5WYXKW8GZ80K4KGrizzlybjörnen123 skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 243 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 243 inlägg
Jag köpte den för 321kr. Men nu verkar den ligga på 499kr.
Wiha skruvmejsel med Bit Magazin LiftUp electric (38611), 6 tlg, bit skruvmejsel för elektriker, skruvdragare med bitar, bitshållare, Phillips, PlusMinus/Pozidriv https://www.amazon.se/dp/B00GRXAULI/ref=cm_sw_r_cp_api_i_MGV6AJA6PXKW8BXA00G6?_encoding=UTF8&psc=1
Wiha skruvmejsel med Bit Magazin LiftUp electric (38611), 6 tlg, bit skruvmejsel för elektriker, skruvdragare med bitar, bitshållare, Phillips, PlusMinus/Pozidriv https://www.amazon.se/dp/B00GRXAULI/ref=cm_sw_r_cp_api_i_MGV6AJA6PXKW8BXA00G6?_encoding=UTF8&psc=1
Produkter som diskuteras i tråden