Då var det äntligen dags att ta tag i trädgården som behöver lite kärlek. Vi har tagit in ett företag som ska sköta hela arbetet så jag hoppas på att vi kan luta oss tillbaka och se den här fina trädgården växa fram!

Jag tänkte börja med att ladda upp lite före-bilder samt planer:

Ojämn trädgård med gräs och blommor före anläggning av gräs på rulle och marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1: På denna sida av huset kommer vi anlägga gräs på rulle, men först är det jordfräsning och utjämning av tomten som gäller.

Trädgård före renovering med delvis lagda marksten, gräsmatta och husfasad i bakgrunden.
Skapa konto

Bild 2: Här bakom huset ska det byggas ett stort trädäck samt en gång i marksten mellan staketet och trädäcket.

Trädgård före renovering med befintliga markstenar och staplad mursten, samt en tom plats för grässättning.
Skapa konto

Bild 3: Gången knyts sedan ihop med de marksten som redan finns på andra sidan. Precis till vänster finns en sidodörr som är den snabbaste vägen till trädgården från huset.

3D-modell av ett trädäck bredvid hus med markstensgång, planerad för en verklig trädgårdsrenovering.
Skapa konto

Bild 4: Tanken är att det ska bli något i stil med bilden ovan!

Tryckimpregnerad trall från Byggmax kommer att användas till trädäcket och decklights från Biltema. Det finns en hel del marksten över så jag hoppas detta räcker till gången mellan staketet och trädäcket.

Jag är fortfarande lite osäker på vad som är bäst att lägga mellan stenen och staketet. Staketet kommer att bytas ut under sommaren och jag hade tänkt mig singel eller grus. Det är olika avstånd mellan huset och staketet från ena kanten till den andra änden (6,4 till 6,8 meter).

Kom gärna med tips eller erfarenhet från era projekt! :giggle::ok:

• 3D-visualisering av trädäck med pergola, uteplatsmöbler och grill bredvid vit husvägg.
    Skapa konto
Update:

Nu står en fantastisk fin trädäck på plats i trädgården! Det tog fyra killar två dagar att utföra arbetet. Stenläggning kvarstår och det kommer utföras senare denna vecka. Anläggning av gräsmatta kommer dröja då det har varit väldigt kallt och vi vill inte ta några risker.

Nybyggd träträdäck i trädgård med oavslutad stenläggning och gräsmatta i förgrunden.
Skapa konto
Nybyggd trädäck med inbyggd belysning i skymningen intill ett hus.
Skapa konto

B Byggabullen skrev:
Update:

Nu står en fantastisk fin trädäck på plats i trädgården! Det tog fyra killar två dagar att utföra arbetet. Stenläggning kvarstår och det kommer utföras senare denna vecka. Anläggning av gräsmatta kommer dröja då det har varit väldigt kallt och vi vill inte ta några risker.

[bild][bild]
Snyggt! men ligger den inte lite lågt eller är det urgrävt under? Tänker att det blir risk att den möglar under om det inte blir gott med ventilation genom och den ser rätt tät ut, samt jag skulle inte ha mark mot sidan på den som det ser ut att vara nu, ligger jorden mot kommer den plankan ruttna.

Snyggt och roligt projekt!
Hur löste ni det vid källarfönstret och trallen?

R Kristy skrev:
Tack! Jag ska se om jag kan ta en bättre bild imorgon, men här kan ni se hur det ser ut vid ena fönstret. Det är helt öppet under utedelen för värmepumpen, men syns inte riktigt på bild.

[bild]
Tack! Upplever du det mörkare inomhus nu i källaren?

T TypRätt skrev:
Snyggt! men ligger den inte lite lågt eller är det urgrävt under? Tänker att det blir risk att den möglar under om det inte blir gott med ventilation genom och den ser rätt tät ut, samt jag skulle inte ha mark mot sidan på den som det ser ut att vara nu, ligger jorden mot kommer den plankan ruttna.
Det har du helt rätt i! De kommer att köra jordfräs snart på resten av tomten så efter det kommer det finnas en rad marksten som ligger mot sidan på trädäcket. Det var inget de ville sätta nu då det skulle troligtvis bli en annan höjd på tomten.

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Snyggt och roligt projekt!
Hur löste ni det vid källarfönstret och trallen?
Tack! Jag ska se om jag kan ta en bättre bild imorgon, men här kan ni se hur det ser ut vid ena fönstret. Det är helt öppet under utedelen för värmepumpen, men syns inte riktigt på bild.

Värmepump ute på ett trädäck vid husvägg intill ett fönster, öppet utrymme under enheten, soligt väder.
Skapa konto

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Tack! Upplever du det mörkare inomhus nu i källaren?
Det är inget vi har upplevt ännu, men lite ljus kommer nog att blockeras sen när vi har alla loungemöbler på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.