Hej! Vi ska så gräs nu i vår, vilket gräs ska man välja? Har hört att fotbollsgräs är bra och även Weibulls ”extra green”. Behöver råd.
Tack på förhand!
 
Åsa Lund
Hur ska ni använda gräsmattan?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur ska ni använda gräsmattan?[/
Hej Åsa!
Gräsmattan där vi ska så kommer vi leka, springa och ha picknicks om det var det du menade.
Mvh Diana
 
  • Gilla
bjoupp
  • Laddar…

Bästa svaret

Ska man så in gräs för en vanlig villamatta och inte har större krav än att det är grönt gräs och den ska stå ut med lite normalt slitage så finns det mycket att välja på.

Är det mycket skugga där ni ska ha gräset eller kommer hela ytan ha sol under dagen iaf några få timmar utan skugga?

Huvudsaken är att ni köper frön av lite bättre kvalité och inte det absolut billigaste, jag rekommenderar att ni surfar in på skånefrö och kollar vad ni kan hitta, men fröblandningar likt extra green och slottspark är inte lämpligt i erat fall då det är mer paradgräsmatta. Kommer kräva lite mer för att den ska hålla sig fin.

Finns även xeed.se deras frön kommer från barenburg vilket är en stor leverantör, deras frön har också en beläggning med lite näring och fåglarna gillar inte dom fröna. Vet dock inte om det är värt den extra pengen det kostar.

Men här är några lämpliga blandningar

En ganska typisk villamix
https://skanefro.se/shop/alla/proffs-anlaggare/park-gronytor/grasfro-osterlen-villa-20kg/

En blandning som tål det mesta, bland annat skugga och lite vatten
https://skanefro.se/shop/alla/gronyta/grasfro-shadow-20kg/

Snabb etablering av gräs, "lagar" sig själv dvs sprider sig och små skador växer igen.
https://skanefro.se/shop/alla/gronyta/repro/
 
  • Gilla
Dianas och 1 till
  • Laddar…
C
L Lutte skrev:
fröblandningar likt extra green och slottspark är inte lämpligt i erat fall då det är mer paradgräsmatta. Kommer kräva lite mer för att den ska hålla sig fin.
Kanske jag som haft otur, men jag är ingen fan av sorter med stor andel rödsvingel som slottspark och extra green. Tar extremt lång tid att etablera sig med allt det innebär av bevattning och kala fläckar där det inte tagit sig, tuvbildande och smala strån som är svåra klippa jämnt.
 
  • Gilla
Dianas
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske jag som haft otur, men jag är ingen fan av sorter med stor andel rödsvingel som slottspark och extra green. Tar extremt lång tid att etablera sig med allt det innebär av bevattning och kala fläckar där det inte tagit sig, tuvbildande och smala strån som är svåra klippa jämnt.
Att det tar väldigt länge för den att etablera sig håller jag med om, sår man på våren så har man en tät gräsmatta mitten av sommar nr2 det är min erfarenhet av slottspark iaf.

Nu har jag 100 rödsvingel på min green hemma och förra gården hade jag slottspark, så när den väl har fått växa till sig minst en sommar och blir klippt regelbundet och gödslad lagom så är det en riktigt tät och fin gräsmatta, men det kräver betydligt mer jobb och man får vara mer proaktiv om man ska hålla den I toppform jämfört med ängsgröe och rajgräs som bara en 10-20% rödsvingel i sig.
 
  • Gilla
Dianas och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ska man så in gräs för en vanlig villamatta och inte har större krav än att det är grönt gräs och den ska stå ut med lite normalt slitage så finns det mycket att välja på.

Är det mycket skugga där ni ska ha gräset eller kommer hela ytan ha sol under dagen iaf några få timmar utan skugga?

Huvudsaken är att ni köper frön av lite bättre kvalité och inte det absolut billigaste, jag rekommenderar att ni surfar in på skånefrö och kollar vad ni kan hitta, men fröblandningar likt extra green och slottspark är inte lämpligt i erat fall då det är mer paradgräsmatta. Kommer kräva lite mer för att den ska hålla sig fin.

Finns även xeed.se deras frön kommer från barenburg vilket är en stor leverantör, deras frön har också en beläggning med lite näring och fåglarna gillar inte dom fröna. Vet dock inte om det är värt den extra pengen det kostar.

Men här är några lämpliga blandningar

En ganska typisk villamix
[länk]

En blandning som tål det mesta, bland annat skugga och lite vatten
[länk]

Snabb etablering av gräs, "lagar" sig själv dvs sprider sig och små skador växer igen.
[länk]
Ett stort tack för ditt meddelande! Det gjorde mig klokare och gav mig svar jag behövde. Då ska jag kolla på de tre alternativen du skickar och se vad som passar!
Där vi ska ha mest gräs är på söndra sidan så där kommer det vara sol hela dagen. Men senare så kommer vi plantera något träd osv. Har en fråga till! Sen har vi 2 släntar som vi tänkte så gräs på så vi slipper underhålla dem med en massa ogräs och här växer det en del lupiner o.dyl.
Kan man använda sig av samma gräs på slänten eller ska man ha en annan sort där?
Mvh
 
D Dianas skrev:
Ett stort tack för ditt meddelande! Det gjorde mig klokare och gav mig svar jag behövde. Då ska jag kolla på de tre alternativen du skickar och se vad som passar!
Där vi ska ha mest gräs är på söndra sidan så där kommer det vara sol hela dagen. Men senare så kommer vi plantera något träd osv. Har en fråga till! Sen har vi 2 släntar som vi tänkte så gräs på så vi slipper underhålla dem med en massa ogräs och här växer det en del lupiner o.dyl.
Kan man använda sig av samma gräs på slänten eller ska man ha en annan sort där?
Mvh
Är det söderläge med enstaka träd så funkar alla sorter bra, det man bör beakta är mängden vatten en gräsmatta behöver. Vissa grässorter är mindre torktåliga och går in dvala tidigare än andra. Men en rejäl regnskur så vaknar det till liv igen.

Ska ni klippa slänten funkar alla tre sorter till slänten.

Det man också ska tänka på är att ett gräs som gror snabbt efter sådd kommer alltid att behöva klippas oftare än ett mer långsam groende gräs, så en matta med majoritet rajgräs kommer behöva klippas oftare än en matta med majoritet svingel.

Klipper man på 3-5cm så har en rajgräsmatta vuxit 1-2cm mer på 3 dagar än en bestående av svingel, förutsatt att man gödslar och gräset är i tillväxtfas.

Hade jag valt gräs åt hade jag nog valt skånefrö repro, snabb etablering med rajgräs sen stöds det av både ängsgröe och svingel vilket kommer skapa en tät medium grov gräsmatta med en riktigt fin färg.

Små skador kommer växa igen och behöver man stödså efter vinterskador är det snabbt grönt igen tack vare rajgräs som kan gro så snabbt som 3-7 dagar jämfört mot upp till 30 dagar för ängsgröe och rödsvingel, fast mer normalt ca 14-18dagar
 
  • Gilla
Dianas
  • Laddar…
BirgitS
D Dianas skrev:
Har en fråga till! Sen har vi 2 släntar som vi tänkte så gräs på så vi slipper underhålla dem med en massa ogräs och här växer det en del lupiner o.dyl.
Kan man använda sig av samma gräs på slänten eller ska man ha en annan sort där?
Det kan ju vara bra med en extra torktålig sort eftersom slänter blir torrare och är svårare att vattna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.