A
T Tullen127 skrev:
Du menar alltså att det är ett vanligt fel så jag vågar chansa på det?
Är det nåt som jag kan beställa åt honom och du tror han kan byta själv? (Han vet som sagt ganska litet om motorsågar men är en jä..l på att meka 2-hjulingar...);)
knacka av kopplingen och bort med trumman..
Så ger det sig självt..
dock ett elände att hitta delar till dessa..
Det är inte värt det... finns bättre sågar... För mindre pengar än pumpen...
 
T
Maskintok skrev:
knacka av kopplingen och bort med trumman..
Så ger det sig självt..
dock ett elände att hitta delar till dessa..
Det är inte värt det... finns bättre sågar... För mindre pengar än pumpen...
Oj, det var tråkigt. Så mitt första hopp om att det bara kunde vara nån sorts ställskruv (om det finns) stämmer inte alls? Då får jag avråda honom tyvärr.
Finns det nåt ställe man kan ladda ner manual för sågen utan att vara medlem ?
Tänkte om jag kunde försöka hjälpa honom med det istället..
 
A
T Tullen127 skrev:
Oj, det var tråkigt. Så mitt första hopp om att det bara kunde vara nån sorts ställskruv (om det finns) stämmer inte alls? Då får jag avråda honom tyvärr.
Finns det nåt ställe man kan ladda ner manual för sågen utan att vara medlem ?
Tänkte om jag kunde försöka hjälpa honom med det istället..
Ska kolla lite..
Har säkert dö tid senare ikväll.. (y)
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A
Sprängskiss av motorsåg med identifierade delar och delnummerlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fanns visst att få tag på..
260 kr exkl frakt..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
C
Jepp, den där oljepumpen är lätt att hitta som eftermarknadsdel. Tror jag gav 35 spänn för en på ebay på den tiden det i princip var gratis frakt från kina. Finns mig veterligen bara en variant som ser ut så där. Och det är ett typiskt fel, om den beckar ihop så strippas gängorna på plastkuggen. Hyfsat enkel att byta också, så klart värt att reparera.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Jepp, den där oljepumpen är lätt att hitta som eftermarknadsdel. Tror jag gav 35 spänn för en på ebay på den tiden det i princip var gratis frakt från kina. Finns mig veterligen bara en variant som ser ut så där. Och det är ett typiskt fel, om den beckar ihop så strippas gängorna på plastkuggen. Hyfsat enkel att byta också, så klart värt att reparera.
Jag hade köpt annan såg..
De där är kända för att krångla..

Och är billiga att köpa begagnade..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Jag hade köpt annan såg..
De där är kända för att krångla..

Tack för informationen och sprängskissen. Jag ska konferera med ägaren och höra om han är beredd att chansa. Du skrev nåt om att "knacka bort" kopplingen.. innebär det att det är svårt att få loss den utan muttermaskin? (det tror jag inte att han har)
Är det höger eller vänstergängad mutter? ;)
 
A
knackas av med mutterknack eller hugg mejsel och hammare... samma väg som alla andra kopplingar.. åt höger.. framåt sågen sätt..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
knackas av med mutterknack eller hugg mejsel och hammare... samma väg som alla andra kopplingar.. åt höger.. framåt sågen sätt..
Så konstigt det blev när jag svarade nyss - mitt svar i mitt eget inlägg...Skit bakom spakarna förstås
Tack för informationen och sprängskissen. Jag ska konferera med ägaren och höra om han är beredd att chansa. Du skrev nåt om att "knacka bort" kopplingen.. innebär det att det är svårt att få loss den utan muttermaskin? (det tror jag inte att han har)
Är det höger eller vänstergängad mutter? ;)

Ursäkta dum fråga igen (jag är väl lite trög): (Har aldrig tagit loss en koppling och tänkte i så fall informera ägaren ..)
Är muttern alltså vänstergängad (dvs motsols)? Alltså den knackas loss åt höger (medsols)?
Eller missuppfattade jag dig.
 
A
T Tullen127 skrev:
Så konstigt det blev när jag svarade nyss - mitt svar i mitt eget inlägg...Skit bakom spakarna förstås
Tack för informationen och sprängskissen. Jag ska konferera med ägaren och höra om han är beredd att chansa. Du skrev nåt om att "knacka bort" kopplingen.. innebär det att det är svårt att få loss den utan muttermaskin? (det tror jag inte att han har)
Är det höger eller vänstergängad mutter? ;)

Ursäkta dum fråga igen (jag är väl lite trög): (Har aldrig tagit loss en koppling och tänkte i så fall informera ägaren ..)
Är muttern alltså vänstergängad (dvs motsols)? Alltså den knackas loss åt höger (medsols)?
Eller missuppfattade jag dig.
Den gängas av åt höger så ja medsols.
vänstergängad.

Man sätter en mejsel emot ena klacken och knackar till med hammaren så lossnar kopplingen.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Man sätter en mejsel emot ena klacken och knackar till med hammaren så lossnar kopplingen.
Kan väl tilläggas att anledningen till att man måste "knacka" loss den är att vevaxeln annars bara snurrar med. Kompressionen är inte tillräcklig för att hålla emot. Finns ett antal alternativa "knep" för att lossa den, inklusive att ta bort tändstiftet och proppa in ett snöre i cylindern för att blockera kolven.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Kan väl tilläggas att anledningen till att man måste "knacka" loss den är att vevaxeln annars bara snurrar med. Kompressionen är inte tillräcklig för att hålla emot. Finns ett antal alternativa "knep" för att lossa den, inklusive att ta bort tändstiftet och proppa in ett snöre i cylindern för att blockera kolven.
Nja.. gör inte det.. det kan fastna delar av snöret..

En schysst motor skall det gå att knacka av kopplingen på utan att ta av tändstiftet på..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
ullberg
Det finns ju även varianter likt den här, om man som jag inte alltid är man nog att klara det utan att ta bort tändstiftet…

Orange tändstiftsverktyg och uttaget tändstift på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Hjälpe en kompis att tömma ett förråd och då fick jag fick en såg. .
Annars hade den hamnat på tippen...
Det är en Husqvarna 133SG
Går runt och verkar vara bra komp men i övrigt helt otestad har nog inte gått på 20år sa kompisen.

Det får bli ett projekt lite senare...
Ska se om det kommer ginsta och slå i lite bränsle...
bild kommer...
 
  • Älska
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.