engs
Snigla Snigla skrev:
Jag hade ju Hasselfors-jord-problem förra året.. därför jag ”fick byta”.. lyckades få två odugliga sorter från dem :(

Hade problem året innan också (men då ”bara” sorgmyggen..).. i år har jag köpt Emmaljunga och funderar nu över vad jag ska följa upp med för de stora krukorna (eftersom jag inte vill köpa en pall Hammenhög i år direkt)
Vaf... jag som köpt Hasselfors i år och varit nöjd med resultatet. Hade tänkt fortsätta med detta för i vilket fall det som krukas i växthuset men nu är jag osäker.

Känns väl som de tar det här med klopyralid på allvar dock till skillnad mot svaret från Econova ovan?
https://www.hasselforsgarden.se/news/information-om-klopyralid-i-honsgodsel/
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Min jalapeno purple har börjat blomma. Lila blomma på en jalapeno purple-planta med gröna blad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga växter växer snabbare än vad jag hinner plantera om .
Uppvuxna jalapenoplantor under odlingslampor på hyllor inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Odlingshylla med jalapenoplantor och andra växter under växtlampor i ett inomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
J
Jiji Jiji skrev:
Är det bara de där plantorna?
I så fall hade jag spolat av dem under kranen/duschen varje dag.

Omplantering, gödning och vatten i rätt mängd gör plantorna mer tåliga för angrepp.

Men har du många är det ju inte möjligt att spola av alla. Då kan det vara läge att slänga dem och så nya. Det är inte försent.
Jag har spolat av dem rejält varje dag. Faktiskt inte sett en enda bladlus sedan första dagen. Vissa av plantorna är inte helt nöjda med den dagliga duschen och dessutom tar det sin tid.

Så nu 4 dagar utan en bladlus. Hur längre tror du att jag ska hålla på innan jag utropar mig som segrare? Eller bör det övergå till underhållsspolning typ 2 ggr i veckan istället?

Var lägger bladlöss sina ägg förresten? Finns de i jorden med?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag har spolat av dem rejält varje dag. Faktiskt inte sett en enda bladlus sedan första dagen. Vissa av plantorna är inte helt nöjda med den dagliga duschen och dessutom tar det sin tid.

Så nu 4 dagar utan en bladlus. Hur längre tror du att jag ska hålla på innan jag utropar mig som segrare? Eller bör det övergå till underhållsspolning typ 2 ggr i veckan istället?

Var lägger bladlöss sina ägg förresten? Finns de i jorden med?
Testa att spola 2 ggr under en vecka och se om lössen kommer tillbaka. Om de inte gör det vann du. Förhoppningsvis räcker det så, eller de kan klara sig tills de kommer ut iallafall.

Äggen är på bladen. Löss rör sig inte så mycket i livet... De flesta löss i en koloni är vinglösa kloner, födda genom jungfrufödsel.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
Då var även växthuset klart för årets projekt.
Tanken är att sätta tyg krukorna i 2-3cm vatten och låta jorden suga upp vattnet till rötterna.
Har kopplat en flottör till ramen, som kommer via regntunnan fylla på vattnet automatiskt om nivån går under 2cm
Målet är att inte behöva springa och vattna 2-3 gånger om dagen i sommar :D
Interiör av växthus med vattenflödessystem och automatisk flottör, redo för växtkrukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
579960-45be5cf5b6700b69021f5e3cac939047.jpg
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 5 till
  • Laddar…
Grävde lite i landet och fick lite skörd :D Synd att jag högg sönder den ena för de är i prima skick.
Nyligen uppgrävd lök med långa gröna blad och exponerade rötter på jordig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
S
Lill72 Lill72 skrev:
Grävde lite i landet och fick lite skörd :D Synd att jag högg sönder den ena för de är i prima skick.
[bild]

Wow, vilken lång!
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Wow, vilken lång!
Ja, lång och krokig då den delvis legat under löv och annat jag tippat av i landet.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Trist när man lägger stora pengar på vad man tror är bra jord :thinking:
Har kanske haft tur med u-jorden från Hasselfors hittills eller så kan det va att jag inte är nån van odlare och tror den är bra :rofl:
Skulle det kunna bero på var jorden är tillverkad, finns väl fler än en fabrik av flera av de olika märkena?
I normala fall är både u och p- jorden bra.. från dem! (Så vitt jag vet, det var bara ett mänskligt fel som gjorde att gödslingen på ett parti uteblev).
 
engs engs skrev:
Vaf... jag som köpt Hasselfors i år och varit nöjd med resultatet. Hade tänkt fortsätta med detta för i vilket fall det som krukas i växthuset men nu är jag osäker.

Känns väl som de tar det här med klopyralid på allvar dock till skillnad mot svaret från Econova ovan?
[länk]
Jo, de var trevliga i kontakten jag hade med dem och försökte iaf hjälpa och ta reda på vad som hänt.

Har haft deras ekojord och p-jord innan (i flera år) utan några större problem..hade sorgmygg ett år bara.. :/ men det händer ibland på alla märken!

Förra året hade jag, efter en del om och men, deras ros/klematisjord.. till mina chili (hälften iaf) och det funkade bra!
 
mackee mackee skrev:
Min jalapeno purple har börjat blomma.[bild]

Övriga växter växer snabbare än vad jag hinner plantera om .
[bild]
[bild]
växer på bra där i ”gömmorna” :D(y)
 
Lill72 Lill72 skrev:
Grävde lite i landet och fick lite skörd :D Synd att jag högg sönder den ena för de är i prima skick.
[bild]
oj, den lilla.. :oops: (ser kanonfin ut!)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
BLACK SCORPIO chili.. får ny kruka.. efter ett par veckor i den andra :oops:

Den satte verkligen fart när den fick ny kruka sist..
..var lika bra och byta upp den igen!

Hand som håller en ung Black Scorpio chiliplanta i en liten kruka, redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en chiliplanta, Black Scorpio, med synliga rötter redo för omplantering, mot bakgrund av krukor och andra plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller en liten Black Scorpio-chiliväxt i kruka, redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chiliväxt med etikett "BLACK SCORPIO" i en liten kruka hållen av en hand, redo att omplanteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(det var en av våra minsta från början)
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Somliga i hushållet uttryckte åsikter om vad duschen primärt var till för, samt att grus och jord i duschen inte var optimalt. Växter som odlas i genomskinliga plastlådor placerade i en dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschen är helt klart underskattad för odling säger jag. Det är kallt här nu igen med minusgrader långt in på dagen. Växter som stått ute dagtid har fått en fristad i duschen. Perfekt. Ljus från fönster och takspottar, värme från golvet och vatten smidigt åtkomligt. Funderar på att göra det här i större skala nästa år.

(Vi har en dusch till och ett badkar med duschmöjlighet. Det här är ju ändå mitt badrum. De andra har ett mycket större, där de får göra som de vill.;))

Edit: glömde ju det viktigaste. Duschen är kattsäker. Eller iallafall relativt, han har hoppat upp på duschdörren någon gång, men det var ett tag sedan nu. Katten är ju växtätare, växtsslaktare av värsta sort. Precis som en varg i en fårhage inte kan sluta riva får så länge de springer, kan Katten inte sluta bita av växter så länge det finns ett grönt strå som står upp i en kruka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Jag planterade om några Mr Stripey nyss men det var inte supermycket med rötter så jag hade kanske kunnat vänta lite :thinking:
Det börjar ju bli trångt här nu så ju mindre krukor desto mera plats ett tag till.
Mr Stripey-tomatplanta som hålls i hand, synliga rötter och jord, redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.