Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Beror ju lite på hur mycket plantor det gäller.. diskho/handduk funkar.. hinkar o krukor.. plastkar, plastlådor med handdukar funkar oxå.. (gäller att ordna lite extravattenmagasin bara).. finns bevattninssnören man kan dra till varje kruka och ha en hink med vatten bara..

de kan rent av klara sig utan extra (ordentlig rotblöta/genomvattning innan avfärd).. om de inte står för varm el i direkt solljus (men det är lite av en chansning!.. det är nån dag för mycket kanske)
Det är tillräckligt mycket för att barnen undrar vad jag håller på med...ett sådant växthus fullt växter på ett skrivbord, hela vardagsrumsbordet... :p

Kan kanske hålla 17 grader i ett rum om det är bättre?
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr har jag ingen som kan ordna det just nu.
Jag förstår. Bevattningsmatta blir nog bästa lösningen då. Har du något ställe som är lite svalare som plantorna kan stå på?
 
Fairlane
Jiji Jiji skrev:
Jag förstår. Bevattningsmatta blir nog bästa lösningen då. Har du något ställe som är lite svalare som plantorna kan stå på?
Ett rum där det är 17 och ett där det är 12
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Jag glömde min sötpotatis ute förra året.. :oops: hela skörden.. vi väntade och väntade för de skulle växa till lite mer! Sen blev jag dålig.. sedan var det jul typ.. och nu har jag inte vågat gå ut och kolla!

Det är ju eg en övervintrare.. inomhus :cool: så har tjälen varit snäll (obefintlig) här.. kanske alla lever och skörden likaså!

Jag hade planerat för att ta in dem över vintern, de ska vara fina klätterväxter :cool:
Snart går det att ta sticklingar!
Hoppet har vänt. ;):love:
 
  • Sötmandelknöl med spiringa skott och gul fjärilsdekoration i jord, omgiven av gräsliknande plantor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett rum där det är 17 och ett där det är 12
Om det är växter som tål 12 grader skulle jag valt det.
 
Fairlane
Jiji Jiji skrev:
Om det är växter som tål 12 grader skulle jag valt det.
Ja, jag tänkte då också.
Gurka vill inte ha så kallt men paprika och chili kanske är ok?
Tomater?
Det går inte under 12 då det är i källardelen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag tänkte då också.
Gurka vill inte ha så kallt men paprika och chili kanske är ok?
Tomater?
Det går inte under 12 då det är i källardelen.
Tomater som vant sig brukar gå bra men att bara sätta in dem i 12 grader kan nog bli en chock. Då är kanske 17 bättre, eller om du har tid att härda dem lite? Som man gör när man tar ut dem?

Edit: hur stora krukor har de?
 
Fairlane
Jag åker bort idag så det finns inte tid för att härda dem.

Krukornas storlek varierar. Det är allt från de små där man sätter fröer, crila 4*4 cm, till de som är 15-20 cm i diameter, beroende på växt och när de planterades.

Jag får nog chansa lite känner jag. Jag tror jag sätter växterna i rummet som har 17 grader, i de små minaväxthusen. Jag har växter i ett sådant nu och det verkar inte bli för varmt.

Mycket vatten innan vi åker så får vi se om de överlever
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jag håller tummarna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag tänkte då också.
Gurka vill inte ha så kallt men paprika och chili kanske är ok?
Tomater?
Det går inte under 12 då det är i källardelen.
12 funkar nog bra, men de avstannar lite i utvecklingen nån vecka..

Gurksläktet vill inte ha blött på nått vis.. kinkiga rackare!

chili o tomat brukar klara det mesta (och paprika)

håller tummarna att det går bra!
 
En liten ” Tigrette ” (tomat).

Limefärgad "Tigrette"-tomatplanta med unika blad jämfört med vanlig tomatplanta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har odlat både gul och röd variant tidigare och det är så lustigt vilken skillnad bladverk/stammar har i färg.. gentemot andra tomatsorter!

De är nästan lite limefärgade i järmförelse (bak till hö i bild kan ni se en ”vanlig” tomats bladverk/färg)
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
En liten ” Tigrette ” (tomat).

[bild]

Har odlat både gul och röd variant tidigare och det är så lustigt vilken skillnad bladverk/stammar har i färg.. gentemot andra tomatsorter!

De är nästan lite limefärgade i järmförelse (bak till hö i bild kan ni se en ”vanlig” tomats bladverk/färg)
Haha, mina tre som grodde har bara precis fått sina sanna blad. Men färgen har de. Det ska bli spännande att se hur de i vecklas. Jag odlar på friland i blåst...:thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
En liten ” Tigrette ” (tomat).

[bild]

Har odlat både gul och röd variant tidigare och det är så lustigt vilken skillnad bladverk/stammar har i färg.. gentemot andra tomatsorter!

De är nästan lite limefärgade i järmförelse (bak till hö i bild kan ni se en ”vanlig” tomats bladverk/färg)
Jag trodde att mina tigrella mådde dåligt, men då vet jag :D
 
mackee mackee skrev:
Jag trodde att mina tigrella mådde dåligt, men då vet jag :D
Observera att detta var Tigrette, körsbärstomat (kallas också tigrette cherry tror jag). Tigerella är en lite större tomat.. som blir väldigt snyggt ”tigerfärgad” (inte bokstavligen.. men påminner lite om tigerns ränder.. fast i typ orange och rött).

Har odlat den med, inte i år dock, har inget minne av att dess bladverk var annorlunda! Så om du tycker din ser annorlunda ut.. kanske den har lite näringsbrist av nått slag?
 
Fadai
Tigerella har vanliga gröna blad. Mer näring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.