P
J Jonte Karlsson skrev:
Sammanfattningsvis: tiden som man måste lägga på detta är försumbar för båda. Och trådlösa enheter (till skillnad från de flesta trådbundna) utvecklas i snabb takt med nya funktioner och inte minst med avseende på batteritid. Batterier i vanliga magneter/vibrationssensorer och brandvarnare av god kvalitet håller numera i många många år. För 5-10 år sedan var kostnad och tid ett argument mot att använda batterier, men inte längre. De flesta som sitter här och skryter över sina gamla spc/ajax/whatever-larm har inte riktigt hängt med i utvecklingen. Det blir ofta en konsekvens av att man investerar så hårt i sina kilometer med sladdar, att man ser det som en slutgiltig och perfekt lösning. Under tiden fortsätter andra system att utvecklas.
Batteridrift och trådlös kommunikation är inte hårt kopplade till varandra.
 
C
P pmd skrev:
Batteridrift och trådlös kommunikation är inte hårt kopplade till varandra.
Kanske inte tekniskt sett, men har du något exempel på larm med trådlösa deckare som inte är batteridrivna?
 
P
Nej, jag vet inte hur vanliga de är på marknaden, men jag tycker att man bör skilja strömförsörjning från kommunikationsmetod när man diskuterar larm.
 
C
P pmd skrev:
Nej, jag vet inte hur vanliga de är på marknaden, men jag tycker att man bör skilja strömförsörjning från kommunikationsmetod när man diskuterar larm.
Jag skulle vilja påstå att det i praktiken inte existerar och då blir det ju en meningslös distinktion.
 
P pmd skrev:
Nej, jag vet inte hur vanliga de är på marknaden, men jag tycker att man bör skilja strömförsörjning från kommunikationsmetod när man diskuterar larm.
Strömförsörjning och kommunikationsmetod är två olika saker ja. Att de i sammanhanget "inte är hårt kopplade till varandra", vilket var det du påstod, är däremot helt fel. De är extremt hårt kopplade till varandra.
Det borde du kanske själv inse då du inte kunde ge ett enda exempel från verkligheten.

Som sagt, såhär blir det när folk utan verklighetsförankring sitter och diskuterar ur ett rent akademiskt/hypotetiskt/teoretiskt perspektiv.
 
S SueCia skrev:
Trådlöst skräp kommer alltid att vara trådlöst skräp, du får gärna visa mig ett trådlöst system med samma driftsäkerhet och sabotagesäkerhet som ett trådbundet larm.

Anledningen att trådbundna detektorer inte utvecklats vad gäller batteritid är för att de inte har batterier, så då blir det lätt att man inte byter ut dessa också.
Jag har aldrig någonsin påstått att ett trådlöst system skulle ha samma driftsäkerhet och sabotagesäkerhet som ett trådbundet. Vad jag däremot sagt är att för ett vanligt bostadslarm har det ganska nära noll betydelse huruvida det är trådlöst eller trådat. Därför är det sällan det som ger mest pang för pengarna, annat till den som tjänar pengar på att dra kabel. Driftsäkerhet och sabotagesäkerhet är ju av underordnad betydelse då den som vill in helt sonika krossar en ruta eller plockar ur fönsterkasetten och lätt bländar kamerorna osv. Alltså noll skillnad om det är trådat eller ej.

Det är skillnad på att skydda en bostad och ett vapenförråd eller annan skyddsvärd byggnad. Därav är det inte alltid samma lösning som är den bästa. Kallar man allt trådlöst för "trådlöst skräp" så lever man lite för mycket i sin lilla bubbla.

Angående utvecklingen så trodde jag det var uppenbart att jag syftade till funktionalitet, inte batteritid för icke-batteridrivna enheter. En dum kabeldriven magnetsensor som varit stabil och oförändrad sedan 1980 kanske inte alltid utklassar en trådlös magnetsensor som utvecklats med olika typer av funktionalitet genom åren, till exempel larmar vid slag och vibrationer långt innan kontakten bryts. Den kanske rent av sitter på en sådan plats där man annars inte hade haft rimlig möjlighet att dra kabel och därför helt struntat i att ha någon sensor.
Man väljer det som är bäst för situationen.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Väljer man trådlöst så är man fast vid en viss tillverkare, i vissa system är man även fast till viss serie/land.
Menar du att om jag bygger mitt larm på zigbee/zwave/wifi eller annat trådlöst protokoll så är jag fast vid en viss tillverkare? Nu blev det väl lite tokigt? Det är väl typ bara Plejd som gör med eget hittepåprotokoll och som tycker att det är the shit med proprietär lösning. Övriga gör inte så år 2022.
 
S SueCia skrev:
Tack för infon. Jag antar att du har några fler än de cirka 20 000 timmar jag har i yrket :)

Det närmaste jag har kommit, och troligtvis kommer att komma trådlöst är 2st trådlösa IR till ett SPC där installationen var högst tillfällig. SPCn hade redan en skaplig anläggning med cirka 50ir detektorer, trådade givetvis.
Du tjänar alltså pengar på att dra kabel. Vilken skräll.

Du erkänner också att du inte har någon erfarenhet av trådlöst. Uppenbarligen inte så mycket kunskap heller. Om jag arbetade med att installera larm så skulle jag lära mig så mycket jag bara kunde om olika system för att veta vad som passar bäst i varje given situation. Den dagen jag på förhand kallade allt trådlöst för "trådlöst skräp" så skulle jag ge mig själv sparken, för att ha förutfattade meningar och en ovilja att lära mig något nytt och inte hänga med i utvecklingen skulle jag inte acceptera.

Framförallt skulle jag inse att olika situationer har olika behov och krav. Vi pratar ju här inom ramen för vanliga bostadslarm, inte att skydda ett bankvalv. Att sälja på trådbundet larm till en svensson som vill ha ett enkelt hemlarm med motiveringen att allt trådlöst är skräp börjar nästa tangera bedrägeri. Man kanskek inte är ute efter nåt mer avancerat än att få en pling i mobilen om barnen är hemma själva och ytterdörren öppnas, eller om någon smyger runt på tomten medan man sover. Det finns tusen scenarion och inget är det andra likt. Alla har olika behov och önskemål och i de flesta fall lär utstörning av trådlösa enheter ligga rätt långt ner på listan med tanke på vad det kostar att slippa det.

Jag skulle gärna se minen hos någon som investerat åtskildiga tusenlappar i kilometervis med kabeldragning för att sedan komma hem och se att någon pundare plockat ut fönsterkasetten eller bryta upp "fel" sida av fönstret så att man kan öppna det och krypa in utan att bryta magnetkontakten. Dvs så som det brukar gå till, vilket man rimligen bör ha med i risk- och behovsanalysen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mumiemonstret
  • Laddar…
hsd
Övervakningskamerorna från Verisure är riktade rakt mot det mest privata.

Nu berättar tidigare och nuvarande anställda att uppgifter om bilder på nakna kunder cirkulerade bland personalen på företaget.

– Alla gick in och tittade. Man tyckte att det var jättekul, säger en före detta anställd i högre position.

– Jag fick en bild på en naken kvinna som kom ur duschen skickad till min mobil, säger en tekniker.


Aftonbladet 200
 
hsd hsd skrev:
Övervakningskamerorna från Verisure är riktade rakt mot det mest privata.

Nu berättar tidigare och nuvarande anställda att uppgifter om bilder på nakna kunder cirkulerade bland personalen på företaget.

– Alla gick in och tittade. Man tyckte att det var jättekul, säger en före detta anställd i högre position.

– Jag fick en bild på en naken kvinna som kom ur duschen skickad till min mobil, säger en tekniker.


Aftonbladet 200
Har vi inte tillräckligt med trådar om detta redan?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag har varit skeptisk till det här företaget från dag ett.
Bra/proffsig reklam har de men den hårda marknadsföringen får mig att ana ugglor i mossen.

Tog man inte över Securitas privata larmsektor? Eller var det något annat företag?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har varit skeptisk till det här företaget från dag ett.
Bra/proffsig reklam har de men den hårda marknadsföringen får mig att ana ugglor i mossen.

Tog man inte över Securitas privata larmsektor? Eller var det något annat företag?
Du menar att andra larmföretag skulle hantera detta bättre?
Själv skulle jag inte lita på något av dem. Det betyder inte att jag inte skulle använda deras tjänster men det betyder att jag skulle tänka mig för vilken information som samlas in och vart den skickas.
 
S
J Jonte Karlsson skrev:
Du tjänar alltså pengar på att dra kabel. Vilken skräll.

Du erkänner också att du inte har någon erfarenhet av trådlöst. Uppenbarligen inte så mycket kunskap heller. Om jag arbetade med att installera larm så skulle jag lära mig så mycket jag bara kunde om olika system för att veta vad som passar bäst i varje given situation. Den dagen jag på förhand kallade allt trådlöst för "trådlöst skräp" så skulle jag ge mig själv sparken, för att ha förutfattade meningar och en ovilja att lära mig något nytt och inte hänga med i utvecklingen skulle jag inte acceptera.

Framförallt skulle jag inse att olika situationer har olika behov och krav. Vi pratar ju här inom ramen för vanliga bostadslarm, inte att skydda ett bankvalv. Att sälja på trådbundet larm till en svensson som vill ha ett enkelt hemlarm med motiveringen att allt trådlöst är skräp börjar nästa tangera bedrägeri. Man kanskek inte är ute efter nåt mer avancerat än att få en pling i mobilen om barnen är hemma själva och ytterdörren öppnas, eller om någon smyger runt på tomten medan man sover. Det finns tusen scenarion och inget är det andra likt. Alla har olika behov och önskemål och i de flesta fall lär utstörning av trådlösa enheter ligga rätt långt ner på listan med tanke på vad det kostar att slippa det.

Jag skulle gärna se minen hos någon som investerat åtskildiga tusenlappar i kilometervis med kabeldragning för att sedan komma hem och se att någon pundare plockat ut fönsterkasetten eller bryta upp "fel" sida av fönstret så att man kan öppna det och krypa in utan att bryta magnetkontakten. Dvs så som det brukar gå till, vilket man rimligen bör ha med i risk- och behovsanalysen.
Tjänar inte en krona på att dra kabel lilla bubben, gud vad du är kränkt hela tiden. Du måste ha ett redigt Verisure larm?

Alltså dina argument är så okunniga att jag lägger ner diskussionen med dig, du sågar trådbundna larm trots att de är betydligt säkrare trådlösa. Ska man dra det till såna absurda extremer som du gör, så kan man ju lyfta ut hela jäkla fönstret om man har ett trådlöst larm, då får du inte ens ett sabotagelarm för magneten sitter ju kvar.

Försök hålla dig på någorlunda seriös nivå om du ska argumentera, vet du ens vad som händer om kabeln till ett magnetkontakt går av?

Jag skulle gärna vilja se minen hos den som köpte ett verisurelarm för 48 000 kronor som inte löser ut ifall man går med böjda knän, fantastisk installation måste jag säga! :)
 
S SueCia skrev:
Jag skulle gärna vilja se minen hos den som köpte ett verisurelarm för 48 000 kronor som inte löser ut ifall man går med böjda knän, fantastisk installation måste jag säga!
Du menar att en trådad kamera som är felaktigt placerad skulle vara bättre än en trådlös kamera som är felaktigt placerad?

Är det inte viktigare att installatören är kompetent, oavsett hur enheterna kommunicerar?
 
Redigerat:
S SueCia skrev:
du sågar trådbundna larm trots att de är betydligt säkrare trådlösa
Nej, jag säger att man är väldigt okunnig och inkskränkt om man generaliserar och påstår att det ena alltid är säkrare än det andra, utan att ta hänsyn till behov och omständigheter.

Men om nu trådat är det enda som gäller och allt trådlöst är skit så finns det några funderingar jag har från dig som är expert.

Hur brukar du skydda sensorer och centralenheter mot EMP? Det finns gott om billiga prylar att köpa och olika sidor där man lätt kan bygga sin egen EMP-generator som lätt kan störa ut centralenheterna i ditt störningssäkra system.

Hänger du med i utvecklingen kring störning av trådlös kommunikation och olika sätt att skydda sig mot detta, eller är det alltid, för all framtid, att betrakta som leksaker så att man inte ens behöver lära sig hur det fungerar? Det man lärde sig på 80-talet är ständigt aktuellt och det finns ingen anledning att uppdatera sig?

Folk som köper trådade larm brukar ha centralenheten väldigt centralt och tillgängligt för att förenkla kabeldragningen. Hur ser du på att Jönssonligan ofta kan stänga av denna med en ståltråd utifrån?

Hur skyddar ni utgående kommunikation från centralenheten?
Lägger ni någon typ av stålsköld runt hela fibern eller telekabeln? Hur långt då? Fram till tomtgräns? Hela vägen till ISP:n? Har telestationen och switchar i kk-utrymmen någon batteribackup eller räcker det att dra en propp för att sänka hela kvarteret? Även om centralenheten har batterbackup, hur får den då ut sina larm?
(hint: när strömmen i området går så brukar denna utrustning gå ner, att ha batteribackup i tusentals skrymlsen i hela landet är inte ekonomiskt försvarbart)

Villken kommunikationsväg används som backup? GSM? Hur skyddas den från störningar och hur sker krypteringen där?

Vilken typ av autentisering och kryptering används mellan centralenhet och sensorer, så att respektive ände vet att den kommunicerar med rätt part? Eller är det 60-talsteknik där man bara skickar en elektrisk signal och kollar om den kommer tillbaka?

Hur dimensioneras UPS:er för all kringutrustning som krävs för att kundens internetförbindelse ska fungera vid strömavbrott? Testkör ni detta genom att klippa strömmen?

Vilka beroenden och tjänster och externa leverantörer finns för att centralenheten ska få ut larm till kunden?
Hur ser säkerheten ut hos dessa? Får kunder sätta sina lösenord och koder själv? Brukar de vara bra på detta?

Innan allt ovanstående är gjort så har ju tråden mellan centralenhet och sensorer exakt noll betydelse, eftersom man kan störa ut hela systemet med en sax och en billig pryl från Ebay. Alla kilometer med kabel tillför då ingenting annat än falsk säkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.