23 995 läst · 104 svar
24k läst
104 svar
Fart i solcellerna?
Nu har det vart en riktigt bra vecka, har legat mellan 40 och 57 kWh per dag dom senaste 8 dagarna. Nästan 9 timmar om dagen har jag vart helt självförsörjande på el också. Sjukt nöjd med mina solceller som presterat över förväntan, visste inte att dom var så effektiva från mitten på februari o framåt. Installerade dom i slutet på Juli så det är mitt första år nu.
Jo, solcellerna brukar ha den högsta effekten under fina vårdagar då kalla solceller är effektivare än varma. Toppeffekterna kanske inte blir lika höga under sommaren, men räknat i kWh kan det bli mer då dagarna är längre och solen står högre.
Kan bara hålla med, men det har varit otroligt soligt också... Skönt att stiga upp kl 7 på söndag och redan ha 3,2kW som brygger morgonkaffet...C Crank skrev:Nu har det vart en riktigt bra vecka, har legat mellan 40 och 57 kWh per dag dom senaste 8 dagarna. Nästan 9 timmar om dagen har jag vart helt självförsörjande på el också. Sjukt nöjd med mina solceller som presterat över förväntan, visste inte att dom var så effektiva från mitten på februari o framåt. Installerade dom i slutet på Juli så det är mitt första år nu.
Ja oh jäklar det kan jag förstå!D dannan skrev:
Vi ligger på 340watt per panel och maxet är 385 eller något sånt, så jag är rätt nöjd med prestationen.
Ligger paneler helt platt ? Kan man inte montera som i liten vinkel?
Dom ligger platt på taket som lutar svagt åt sydväst.Forlowt skrev:
Jag kikade på en ställning för få till lutning mot syd, men haken va att då skuggar panelerna varandra. Så man åker på att ha ett större avstånd mellan dom. + Extrakostnaden för ställningen.
Fördelen med ett platt tak är att solceller får sol från innan kl 5 till kl 21 på kvällen mitt på sommaren.