Hej, Vi har frånluftsvärmepump (NIBE FIGHTER 310P) i huset som är ung.10 år gammal.
- Märkte idag att när öppnar varmvatten i köket/badrum, har varmvatten jätte högtemperatur, nästan kokande varmvatten
- Sifferfönster helt släckt (visar ingen siffor)
- Lampindikeringar helt släckt (visar ingen siffor)
- Strömbrytare är på 1 och hörs någon fläkt liknande ljud. och om den vrider till 0 blir helt tyst.
- Kollade säkringar i huset, ser det bra ut

Vad kan det beror på?
Är det någonting som kan testa själv eller måste ringa tekniker?
Titta på bifogade bilder som visa mer

• Instrumentpanelen på en NIBE FIGHTER 310P frånluftsvärmepump med släckta display och indikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ena kontaktorn till elpatronen har troligtvis hängt sig. (Det brukar vara den högra)
Bryter ni strömmen till värmepumpen och spolar en massa varmvatten så kommer displayen att funka igen.

Troligtvis har även öh-skyddet på sidan löst ut

Det är ett ganska vanligt fel och kontaktorerna är hyfsat lätta att byta för en servicetekniker (y)

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Ändrade strömställare från 1 till 0 läger under 1 timme och satte till 1 lägen igen och dragit ut el-strömmen till Nibe 310 nu Displayen hoppade igång och det såg normalt ut.
(läste på nätet att "Displayen kan slockna om panntemperaturen blir för hög över 60° ")

-men fortfarande varmvatten är mer än 60 grader. undrar kommer inte att skapa problem om varmvatten är mer än 60 grader?
- låter strömställare vara i 1 normal läge eller ska vara i reservläget ?

Panel av en värmepanna med NIBE-logotyp och digital display som visar 0162, olika knappar och vred.
Skapa konto

Redigerat:
É
Jag hade likadant när min mycket äldre 310P kontaktor hängde sig. Är inte helt säker men låter bekant det där att den var varm länge. Men kanske inte va så kallt ute då. Förbruka lite varmvatten så borde det ju sjunka, det ör en isolerad tank.

Jag använde bara ena av de två kontaktorerna så jag kopplade ur den andra och använde den istället så kostnad blev 0kr och allt funkade sen igen.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Hade så på vår 360P när något relä på reläkortet hängde sig. Hittade begagnat reläkort på Blocket för 400kr. Chansade och bytte. Funkade felfritt flera år efter det.

Spolar en massa varmvatten ,temperaturen är 36 nu.
- varför Tryckmätare sjunkit ill nästan 0? kommer den att går upp igen eller?
- Låter panna jobba som vanligt i läge1 (normal läge) eller stänga av eller lägger i reservläge?
- Eller bättre att stänga av panna och ringer en tekniker imorgon för att komma och felsöka?
Visa bilaga 600273

• Värmepannans kontrollpanel med termometer visande nästan 0 och display med temperatur 36 grader Celsius.
    Skapa konto
Redigerat:
É
Reservläge är väl att den bara går på elpatronen och det är ju inte heller bra om det nu är kontaktorn som hänger sig. Så då får du nog stänga av för att vara säker och inte vill pilla med elen.
Och sen slå på reservläget tillfälligt och övervaka om du behöver värme akut.
Jag är dock ingen expert men ifall du inte hinner få bättre svar är det mitt tips.

Verkar vara problem med expansionskärlet. Kan vara trasig gummibälg eller bara att det saknas förtryck om luften läckt ut.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Ena kontaktorn till elpatronen har troligtvis hängt sig. (Det brukar vara den högra)
Bryter ni strömmen till värmepumpen och spolar en massa varmvatten så kommer displayen att funka igen.

Troligtvis har även öh-skyddet på sidan löst ut

Det är ett ganska vanligt fel och kontaktorerna är hyfsat lätta att byta för en servicetekniker (y)
Tack för detta inlägg om höger kontaktor då jag fick samma problem men min panna nu i fredags och efter ett byte av höger kontaktor så var felet avhjälpt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.