Håller med ovan inlägg i tråden att det blir ett lågfrekvent ljud/brummande som kommer höras när det är skogstyst, jag hör det när jag närmar mig ett ställverk på ca 50 meters håll
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
J John2019 skrev:
Håller med ovan inlägg i tråden att det blir ett lågfrekvent ljud/brummande som kommer höras när det är skogstyst, jag hör det när jag närmar mig ett ställverk på ca 50 meters håll
Åh Kul!

Jag antar att de ändå klarar att hålla sig inom "riktvärden" så att ljudet också är något man får räkna med.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Nissens
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
Kan inte se att transformatorstationen påverkar er fastighet över huvud taget. Brummande ljud skulle möjligtvis störa fastigheten som ligger nära transformatorstationen..

Luftledningen däremot… men nu säger du att ni redan har en luftledning där sedan länge, så då är ju inte den något problem heller…

Så vad är problemet egentligen?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Blir det det?
En transformatorstation gör inte mycket väsen av sig.
Transformatorer kan brumma rätt ordentligt. Googla på "transformatorstation buller" och läs här:
Microsoft Word - PM Buller Solnavägen_uppdaterad_20210917_tillgänglig
Jag rekommenderar att tala med E.on om inlösen, med lätt hot att överklaga bygglovet vilket skulle fördröja deras planer avsevärt. Läs på att ni är kunniga i bygglovsprocessen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Har du någon fiende på EON?
Gräv ner någon fornlämning.Ser ju ut som någon sorts stenrös i top av bilden, kan vara en gammal begravningsplats?
Plantera ut någon sällsynt fredlyst art djur eller växt.
De kommer dra ut på tiden så för EON är de enklat att flytta färjan
Ja vi hade funderingar på att gräva ner lite gamla färgburkar, hitta någon sällsynt groda och plantera in och kanske lite vikingamynt, borde väl gå att hitta på tradera tänker jag :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Transformatorer kan brumma rätt ordentligt. Googla på "transformatorstation buller" och läs här:
Microsoft Word - PM Buller Solnavägen_uppdaterad_20210917_tillgänglig
Jag rekommenderar att tala med E.on om inlösen, med lätt hot att överklaga bygglovet vilket skulle fördröja deras planer avsevärt. Läs på att ni är kunniga i bygglovsprocessen.
Ja det är lite det som är min plan, jag har sagt att jag vill att de ersätter mig för värdemiskningen som jag kommer att drabbas av. De menar då, i och för sig med viss rätt, att det är svårt att bedöma hur stor den faktiska värdeminskningen är och jag har föreslagit att låta en eller två oberoende mäklare göra den bedömningen åt oss. Så där ligger bollen nu. Jag har också sagt att det vore bra om vi kunde hitta en lösning innan de ansöker om bygglov för att det är klart att jag måste överklaga så det bör de ju inte tveka på.
 
  • Gilla
AnnaLundh och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan inte se att transformatorstationen påverkar er fastighet över huvud taget. Brummande ljud skulle möjligtvis störa fastigheten som ligger nära transformatorstationen..

Luftledningen däremot… men nu säger du att ni redan har en luftledning där sedan länge, så då är ju inte den något problem heller…

Så vad är problemet egentligen?
Jag tänker att skillnaden mellan ett enskilt läge utan grannar och ett läge med en transformatorstation som närmaste granne riskerar att påverka värdet på huset negativt. Jag tror eventuella köpare är mer intresserade av att höra fågelkvitter från skogen än transformatorbrummande. Men jag kan absolut ha fel där.
 
  • Gilla
David L och 12 till
  • Laddar…
Hemmakatten
5500kvm ställverksyta är stort! Och dessutom endast 35m från TS fastighet. Och (o)ljud. Och rejäl värdeminskning.

Jag tycker det skulle vara högst rimligt att Eon löser in fastigheten till åtminstone marknadsvärdet.

Jag skulle definitivt ta kontakt med jurist snarast för att utröna Eons skyldigheter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om värdet minskar betydligt (vilken en oberoende mäklare borde kunna intyga) bör du ha rätt att få fastigheten inlöst. Prata med kommunen.
Ja jag har bett eon att lösa in fastigheten men eftersom de inte behöver min mark så kan de inte göra det säger de. Jag vet inte vad kommunen skulle ha med det att göra, annat än att de kan ha synpunkter när de behandlar
bygglovet?
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Ja det är lite det som är min plan, jag har sagt att jag vill att de ersätter mig för värdemiskningen som jag kommer att drabbas av. De menar då, i och för sig med viss rätt, att det är svårt att bedöma hur stor den faktiska värdeminskningen är och jag har föreslagit att låta en eller två oberoende mäklare göra den bedömningen åt oss. Så där ligger bollen nu. Jag har också sagt att det vore bra om vi kunde hitta en lösning innan de ansöker om bygglov för att det är klart att jag måste överklaga så det bör de ju inte tveka på.
De som kan tänka sig att köpa ett hus som ligger kant i kant med en transformatorstation?
bara att flytta den 100m längre ner skulle gör mycket.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
5500kvm ställverksyta är stort! Och dessutom endast 35m från TS fastighet. Och (o)ljud. Och rejäl värdeminskning.

Jag tycker det skulle vara högst rimligt att Eon löser in fastigheten till åtminstone marknadsvärdet.

Jag skulle definitivt ta kontakt med jurist snarast för att utröna Eons skyldigheter.
Ja, jag har kontaktat ett par olika jurister men de hakar upp sig på att de kan hjälpa mig att överklaga bygglovet. Jag vill ju hellre ha hjälp att få fastigheten inlöst men juristerna verkar inte riktigt fånga den bollen.
 
Men vad säger kommunen när de tillåter detta så nära din fastighet? Är det redan godkänt och klubbat?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
N
M MagHam skrev:
Tyst vill jag inte hålla med om att en transformatorstation alltid är.
50Hz brum och en del corona-sprakande kommer att ligga som ett konstant lågt bakgrundsljud.
Sen är det olika hur man reagerar eller bryr sig om sådant.
Och lockar effektivt till sig åskan med tillhörande nedslag. Inte så trevligt (vet jag av egen erfarenhet genom vänner som bor nära ett ställverk).
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Men vad säger kommunen när de tillåter detta så nära din fastighet? Är det redan godkänt och klubbat?
Nej de har inte ansökt om bygglovet ännu, jag hoppas att jag kan få E-on att gå med på ett skadestånd eller ett utköp för att de ska slippa att jag överklagar bygglovet.
 
  • Gilla
gson64
  • Laddar…
trist läge, jag skulle inte heller vara supernöjd med den grannen. Jag tror att det blir svårt att kräva/förhandla till sig skadestånd då alla eftergifter som nätägaren gör som inte är pga lagkrav kan skapa "prejudikat" dvs att då skall alla ha ersättning som upplever störningar etc.
Troligen är det enda sättet att stoppa projektet eller iaf försena det är att överklaga alla bygglov in absurdum.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.