2 278 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Hur ska man förstå WLTP bränsleförbukning för en laddhybrid?
Är den angiven med viss del laddning eller är förbrukningen under körning med bensin och passiv laddning från motorbroms?
Tittar på en Mini Cooper ALL4 laddhybrid och förbrukningen är angiven till ca 0,2 l/mil. Låter skumt lite imo....
Tittar på en Mini Cooper ALL4 laddhybrid och förbrukningen är angiven till ca 0,2 l/mil. Låter skumt lite imo....
Kan tyvärr inte hur WLTP körcykeln ser ut i detalj men med det låga värdet bör det ju rimligen vara en stor del laddström. Det är svårt att använda det värdet för att uppskatta vilken förbrukning just du kommer att ha. Hela förbrukningen beror så mycket på ditt körsätt, körsträcka och hur stor del du klarar dig på laddad ström av aktuell körsträcka. Har du rätt körmönster är en hybrid bil jättebra! Jag tycker det fått lite dåligt rykte oförtjänt.Ulltand skrev:
Med ”laddström” avser jag så klart ström laddad vi laddbox.
Jag skulle säga att en laddhybrid går snålare än en ren bensinbil även om man inte laddar. Men det är laddningen som gör den stora skillnaden. WLTP är ovanligt intetsägande just för laddhybrider. 0,2 l/mil innehåller en hel del laddning.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Håller inte med. En laddhybrid som inte laddas alls kan under vissa körförhållanden typ mycket stadstrafik med en massa stopp/start förbruka litet mindre än motsvarande renodlad ”ice”, men kan förbruka betydligt mer under långkörning pga den ökade dödvikten i form av batterier att dra runt på.
Jag noterade detta när jag blev tvungen att hyra en sprillans ny Kia Ceed laddhybrid, var oladdad vid hyrtillfället. Den drog i princip lika mycket bensin - 0,65 l/mil - som min gamla Volvo S80 över dessa 20 mil motorväg/landsväg, på en bil som har ca 1/3-del av hästkrafterna, småbil vs rätt stor s80, och med fullkomligt bedrövliga köregenskaper, accelerationsprestanda, körkomfort. Omkörning med Kia Ceed, en mardröm och i princip ogörligt på säkert sätt pga ytterst magra prestanda.
Efter den ”upplevelsen”… jag svär: aldrig en liten laddhybrid. Never ever.
Jag noterade detta när jag blev tvungen att hyra en sprillans ny Kia Ceed laddhybrid, var oladdad vid hyrtillfället. Den drog i princip lika mycket bensin - 0,65 l/mil - som min gamla Volvo S80 över dessa 20 mil motorväg/landsväg, på en bil som har ca 1/3-del av hästkrafterna, småbil vs rätt stor s80, och med fullkomligt bedrövliga köregenskaper, accelerationsprestanda, körkomfort. Omkörning med Kia Ceed, en mardröm och i princip ogörligt på säkert sätt pga ytterst magra prestanda.
Efter den ”upplevelsen”… jag svär: aldrig en liten laddhybrid. Never ever.
Det kunde den uppenbarligen. Men inför valet av en bil är det bra att titta på mer än resultatet av en resa på 20 mil.H Harald Blåtumme skrev:
Jag hade en Golf GTE under tre år och 8500 mil. Den hade en utmärkt funktion som loggade förbrukningen för alla resor. Därmed gick det att få fram att snittförbrukningen under denna tid var 0,26 liter och 0,88 kWh per mil. vid drift på bara bensin var förbrukningen 0,54 liter per mil. En snål diesel kommer lägre. Men knappast en ren bensinare.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Men om du kommer ner till 0.55 liter per mil med en kraftlös småbil, vs någon dl till med en rejält turboladdad gammal volvo s80 på 270 hästar och med enorma drag- och lastmöjligheter… hoppas du förstår att ditt alternativ inte är tilltalande för alla.
Jag vet att många inte tar så hårt på att förbrukningen ökar med 20%. Jag förstår mycket väl att du inte är intresserad av någon laddhybrid. Prestanda och storlek var inte en del av frågeställningen. Jag vidhåller att en laddhybrid i ett allmänt fall har en lägre förbrukning än en motsvarande ren bensinbil. Även om din hyrbilsresa var ett undantag från det.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Ok. En sak som rent objektivt sett är en viktig del i kalkylen om man ska köpa nytt fordon är ju fordonsskatten som tydligen baseras på standardiserade mått, WLTP tex.
Här är det ju en klar fördel för många laddhybrider tex, skatten är helt väsensskild för mina två jämförelseobjekt Volvo S80 - 2007 vs Kia Ceed laddhybrid 2021. Trots att de drar i stort sett lika mycket bensin på längre sträckor, detta avspeglas inte alls i WLTP och motsvarande tidigare mått.
Så av den anledningen skulle jag rekommendera starkt att välja de alternativ som för tillfället premieras mest av rådande sätt att beskatta fordon.
Sedan att det är gravt orättvis beskattning är en annan femma… jag har aldrig någonsin nått upp till de förbrukningssiffror som ligger till grund för min fordonsskatt på s80:n, kan hända att det beror på att dagens motoroljor är så mycket bättre än vad som fanns vid den tiden när bilen/motorn klassades in i gram CO2/km.
Ligger inte ens i närheten av ”specifikationen”, extremt mycket lägre - intressant eftersom det är närmast tvärtom mot vad de flesta bilägare klagar på idag, att annonserade WLTP-siffror är rena fantasisiffror och att faktisk förbrukning ligger mycket högre.
Men: bra för att det ger en låg fordonsskatt för fordonsägaren och helt klart en parameter jag skulle kolla på om jag skulle köpa nytt idag..
Här är det ju en klar fördel för många laddhybrider tex, skatten är helt väsensskild för mina två jämförelseobjekt Volvo S80 - 2007 vs Kia Ceed laddhybrid 2021. Trots att de drar i stort sett lika mycket bensin på längre sträckor, detta avspeglas inte alls i WLTP och motsvarande tidigare mått.
Så av den anledningen skulle jag rekommendera starkt att välja de alternativ som för tillfället premieras mest av rådande sätt att beskatta fordon.
Sedan att det är gravt orättvis beskattning är en annan femma… jag har aldrig någonsin nått upp till de förbrukningssiffror som ligger till grund för min fordonsskatt på s80:n, kan hända att det beror på att dagens motoroljor är så mycket bättre än vad som fanns vid den tiden när bilen/motorn klassades in i gram CO2/km.
Ligger inte ens i närheten av ”specifikationen”, extremt mycket lägre - intressant eftersom det är närmast tvärtom mot vad de flesta bilägare klagar på idag, att annonserade WLTP-siffror är rena fantasisiffror och att faktisk förbrukning ligger mycket högre.
Men: bra för att det ger en låg fordonsskatt för fordonsägaren och helt klart en parameter jag skulle kolla på om jag skulle köpa nytt idag..
Jag ligger på 0,45-0,55 liter/mil med en Passat GTE och oladdad batteri och den kan väl knappast kallas småbil.H Harald Blåtumme skrev:
Liknande trådar
-
Första murningen gick sådär
Byggmaterial & Byggteknik -
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Gamla radiorör och förstärkarrör till salu
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Svagt Strömförande förstärkare till elgitarr
El -
Hur läser och förstår jag ett tryckfallsdiagram i mitt fall?
Ventilation