Hej!

har köpt en ny toalettstol som ska sättas i ett litet badrum.
Upptäckte nu att toalettens rör har två ”läppar” som är ungefär 7,2-7,5cm ifrån botten. Problemet är att avloppsröret i golvet sticker upp ungefär 8cm från golvet, därmed hänger toaletten på läpparna…

Hur hade ni löst det? Köper helst inte en annan toalett.

Kan man kapa avloppsröret? Kan man fila ner röret precis vid läpparna? Höja toaletten med typ en spånskiva som man skär ut och ställer under toaletten?

Vill såklart inte att något spricker, så kom gärna med tips!

mvh
Marcus

• Utskjutande avloppsrör i golv med synliga "läppar" som problematiserar installation av toalettstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol sedd undertill med synliga röranslutningar och läppar mot ett sofftyg.
    Skapa konto
  • Ny toalettstol visas upp och ner med synligt avloppsrör och läppar som diskuteras i inlägget.
    Skapa konto
Kapa avloppsrören till lämplig höjd. Klart.

• Gilla
Mrcuz
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Kapa avloppsrören till lämplig höjd. Klart.
Hej.
Tänker du att man kapar hela diametern då? Vad behöver man för verktyg, funkar det med bågfil?

Jag skulle kapat hela diametern. Bågfil borde funka men kan vara segt, annars vinkelslip, multiverktyg eller annat passande verktyg

H Hans G2 skrev:
Jag skulle kapat hela diametern. Bågfil borde funka men kan vara segt, annars vinkelslip, multiverktyg eller annat passande verktyg
Vad tror du om risken att man får en spricka i gjutjärnet?

Har lite svårt att fatta exakt du beskriver som är fel. Men avloppet är för nära väggen och jag tror du behöver en ROT-WC med öppet vattenlås för att lösa ditt problem.
Du har köpt fel stol helt enkelt.
Vit ROT-WC med mjukstängande sits från IFÖ SPIRA modell 6270, skruvvariant, rabatterat pris och erbjudande om fri frakt.
Skapa konto

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.