Jag tycker appen är bra. Den använder sidhuvud och -fot till lite annat än webbläsaren gör, så skärmytan nyttjas bättre.

Det är i alla fall min upplevelse, men det var länge sen jag körde BH i webbläsarfönster i telefonen.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll vilken app som notifierar en? Vill man ha dessa kan väl lika gärna en webläsare ge dem och vill man inte ha dem går de att stänga av. På vilket sätt är en notifikation från en byggahusappp mer välkommen än samma notifikation från en webläsarapp? Missar säkert något uppenbart...
- Ännu en attackyta iom webbläsaren.
- Det är enklare att stänga av en app än en "web-app".
- Man kan filtrera notifikationer från appar, men inte från webbläsaren. Väldigt bra om man har notifikationer till smartklocka eller träningsklocka.

Detta är mina tre huvudsakliga skäl. Främst den tredje i mitt fall.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har säkert frågat förut och fått ett bra svar, men vad är poängen med en app som i praktiken bara är en maskerad webläsare?
Det gäller inte bara byggahus, utan även t ex alla nyhetssiter har en motsvarande app som inte gör något mer än visar samma sak som finns på hemsidan. Vad är det jag har missat?
@pacman42 @Alfredo och @Nötegårdsgubben har redan besvarat din fråga.

Pushnotiser kan vara extremt användbart, men även irriterande ibland, till exempel när jag får fler olika pushnotiser efter varandra om typ samma sak när jag är ute och springer och glömt stänga av notiser.

Marknadspositionering. ”Om du inte syns, så finns du inte”. Samma sak gäller på skärmen. Om du har en app så är du mer lättillgänglig i mobila enheter än om du ej har en app.

Utökad funktionalitet. I appen får du en större skärmyta och kommer hela tiden snabbt åt de mest använda funktionerna.

Appen är också snabbare än sajten eftersom den inte behöver läsa in vissa delar av koden som webbvarianten behöver.

I appen slipper du också varningssidan när man klickar på en en extern länk, något många hardcoreanvändare ändå redan valt bort.

I appen slipper du logga in på nytt, något man kan råka ut för när man använder webben, särskilt om man ibland surfar inkognito.

Till syvende och sist tror jag att det beror på vad man är för typ av människa. Vissa människor älskar appar, andra inte. Jag personligen är lite mittemellan.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll vilken app som notifierar en? Vill man ha dessa kan väl lika gärna en webläsare ge dem och vill man inte ha dem går de att stänga av. På vilket sätt är en notifikation från en byggahusappp mer välkommen än samma notifikation från en webläsarapp? Missar säkert något uppenbart...
Min erfarenhet är att pushnotiser är riktigt användbara medan webbläsarnotiser (alerts) inte alls är lika välkomna, mer störande. Observera att jag menar de alerts som poppar upp i högra hörnet på min Mac, säkert i något annat hörn på en PC (jag har inte längre någon sådan). Av den anledningen godkänner jag inte dem i webbläsaren, men jag välkomnar dem i min iPhone och iPad.
 
Går det göra så att man följer länkar ut i ett eget fönster? Både i appen och i webbversionen av Byggahus så fungerarninte vissa länkar då den länkade webbsidan innehåller videoströmmar som tar över hela fönstret och som inte går att stoppa. Detta är främst ett problem på mina surfplattor då video ofta trycks upp i fullskärm om de är i liggande läge.

Det räcker inte att hålla fingrret på länken för att öppna den i webbläsaren, så det vanligaste sättet att hantera detta fungerar inte.

Öppnar man dessa länkar i en webbläsare så kan man stänga av videon, men det går inte när de öppnas från byggahus (webkitet som byggahus använder verkar inte ha stöd för detta på android).

In inställning som alltid öppnar länkar externt hade fungerat...
 
B
pacman42 pacman42 skrev:
Går det göra så att man följer länkar ut i ett eget fönster? Både i appen och i webbversionen av Byggahus så fungerarninte vissa länkar då den länkade webbsidan innehåller videoströmmar som tar över hela fönstret och som inte går att stoppa. Detta är främst ett problem på mina surfplattor då video ofta trycks upp i fullskärm om de är i liggande läge.

Det räcker inte att hålla fingrret på länken för att öppna den i webbläsaren, så det vanligaste sättet att hantera detta fungerar inte.

Öppnar man dessa länkar i en webbläsare så kan man stänga av videon, men det går inte när de öppnas från byggahus (webkitet som byggahus använder verkar inte ha stöd för detta på android).

In inställning som alltid öppnar länkar externt hade fungerat...
Styrs inte det av resp app, ex YouTube vill öppna dessa för mig.

Skärmdump av en mobilinställningsmeny som visar 'Öppnas som standard' för YouTube med listade länkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Min erfarenhet är att pushnotiser är riktigt användbara...
Notiser av alla slag som poppar upp när man inte frågat om dom är lika irriterande. Extra irriterande är såna notiser som frågar om man vill ha notiser.
 
B breakman skrev:
Styrs inte det av resp app, ex YouTube vill öppna dessa för mig.

[bild]
Jag har inga sådana inställda för Chrome (byggahus app stöder inte sådana alls, vilket leder till att en webblänk till byggahus öppnas i webbläsaren om den klickas utanför byggahus app), så det styrs helt av web-pluginen som byggahus app använder. I Android är detta Chrome, på iOS är det Safari.

Problemet är att "stäng" som man får på videon i webbläsaren inte dyker upp i Byggahus.
 
B
Skulle önska att stöd för mörkt tema i appen prioriteras upp. Tidigare har jag kunna tvinga appen att köra mörkt tema, men efter att ha uppdaterat till Android 12 så går det inte längre.
Vill kunna fortsätta glutta runt från sängen utan att lysa upp hela sovrummet med den vita bakgrunden :confused:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
I
Har ett udda bekymmer som har varit ett tag. När jag tittar på video så stoppar den om inte spelfältet är synligt. Ljudet stoppas inte. Nåt lokalt bekymmer eller fler som har det problemet?
 
  • Gilla
Astt
  • Laddar…
I Ingolainen skrev:
Har ett udda bekymmer som har varit ett tag. När jag tittar på video så stoppar den om inte spelfältet är synligt. Ljudet stoppas inte. Nåt lokalt bekymmer eller fler som har det problemet?
[video]
Funkar som "vanligt" här.
Är det bara på Byggahus du upplever detta?
 
I
FredrikR FredrikR skrev:
Funkar som "vanligt" här.
Är det bara på Byggahus du upplever detta?
Japp, bara byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.