101 195 läst · 479 svar
101k läst
479 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Fast nu är det väl sällan man bygger till parkeringsplatser eller monterar motorvärmarstolpar EFTER att allt är färdigbyggt, det som redan finns är ju så att säga förutsättningen när du flyttar in.Alfredo skrev:Det är väldigt vanligt att BRF har parkeringsplatser och i alla fall "norrut" eluttag för motorvärmare på dessa. Det har alltid varit en "meningslös" service för de medlemmar som inte har bil men likafullt en normal del av många BRFs verksamhet. På samma sätt bör det rimligen bli med laddmöjlighet till låg kostnad i framtiden om inte elbilsutveckling tar en helt oväntad riktning.
Jag tror det skulle protesteras lika mycket (eller mer) om man ville plocka bort innergården och ersätta med parkeringsplatser "för några få", hur gärna bilägarna skulle vilja ah det skulle det aldrig accepteras av resten.
Du missar poängen med flera kilometer, precis som jag skrev ovan så är detta inte saker man lägger till EFTERÅT och kräver att alla andra ska betala. Du vet redan när du väljer att flytta in vad som finns och hur det är betalt och vilken månadskostnad du har.Det finns mycket i en BRF som inte alla har glädje av. Hissen är kanske inte så intressant för de på bottenvåningen, de med egen tvättmaskin besöker kanske aldrig den gemensamma tvättstugan och hushållet med dubbla Tesla fattar kanske inte riktigt meningen med ett cykelrum. Men det är något man får acceptera om man väljer BRF som boendeform.
Om man bygger en NY bostadsrättskåk och från början installerar laddstolpar på varje plats är det dels en mycket lägre kostnad, dels blir det inbakat i totalpriset redan från början, men nu avr dte inte det som diskuterades utan när man vill lägga till något som väldigt få använder men som alla ska betala, något dom dessutom inte visste när dom valde att flytta dit.
GlennB skrev:
GlennB skrev:
Du verkar väldigt tvärsäker på att det du beskriver aldrig sker. Jag är inte ett dugg säker på hur ofta det sker men jag vet att det förekommer och att det i alla fall inte är helt ovanligt.GlennB skrev:
Mina föräldrar bodde på 80/90-talet i en BRF med runt 40 lägenheter. Den föreningen hade ett "fåtal" parkeringsplatser och än färre hade motorvärmaruttag. Föreningen beslutade att använda en oanvänd "gräsplätt" bakom huset, vilket skulle kunna kallas innergården, till en rätt rejäl carport med motorvärmaruttag på alla platser. Jag var inte direkt inblandad men som jag förstod det blev det viss debatt men inte en speciellt het debatt.
Andra liknande projekt som BRF kan ta sig för är att installera balkonger enbart på vissa lägenheter eller efterinstallera hiss där nyttan uppenbarligen är tämligen differentierad.
Så jag menar nog att även du missar poängen när du verkar mena att allt i en BRF måste vara statiskt och förbli som det var när man flyttade in. För så är det inte för rätt betydande förändringar kan ske EFTERÅT.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 721 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 721 inlägg
Jag tycker du överdriver rätt rejält.GlennB skrev:
Jag håller med Nötegårdsgubben, jag har inte sett någon som skriver "Mina vänner vill gratisladda hos mig", utan snarare "En på jobbet nämnde att hans vänner ville ladda gratis hos honom", dvs alltid minst ett steg bort, gärna mer luddigt än så. Inte ens ursprungsinlägget i tråden är speciellt tydligt på om det faktiskt är något som har hänt TS eller om det mer är en generell fundering. Eller som i ditt fall "Jag fick berättat för mej om en bostadsrättsförening...". Var det någon du känner väl som bodde i aktuell förening, eller var det någon du känner som känner någon som känner någon som känner någon som hade en släkting som bodde i föreningen?
Jag känner flera som bor i BRF där det diskuteras laddplatser, personer som antingen har ICE-bil eller ingen bil alls. Ingen har nämnt att elbilsförarna ville ha gratisel. Det finns säkert några som vill det, men jag tror inte det är särskilt utbrett: Eller många kanske vill, men ytterst få kräver.
Fast jag kan tänka mej att det protesterades ganska kraftigt då med, även om den där gräsplätten omvandlades från "oanvändbar" gräsplätt till något som ger INTÄKTER till föreningen.Alfredo skrev:
Att installera laddstolpar kan ofta bli extremt dyrt, vilket jag påvisade i mitt exempel, även om det jag egentligen ville påpeka var hur löjligt jag tycker det är när folk skriker högt och slutar vara intresserade när dom SJÄLVA måste betala det som dom nyss tyckte var så viktigt.
Jag har även sett cirkusen på jobbet när medlemamrna i elbilskyrkan ylar om att dom måste få upp laddstolpar, medans fastighetsägaren har papper på hur enormt dyrt det slulle vara att installera det inklusive ett debiteringssystem ( då det enligt juristerna strider mot lagen att göra på annat sätt)
..Under tiden laddar ungefär samma människor olagligen i motorvärmarstolparna och förstör dessa när dom på eget bevåg modifierar dom för konstant ström istället för via timern på diverse fula sätt. (ja, det har hänt ett antal gånger)
Jag kan givetvis inte stå för vad andra skriver, jag uppfattar det som skrevs till mej personligen som ett svar på det JAG skrev.Fairlane skrev:Jag tycker du överdriver rätt rejält.
Jag håller med Nötegårdsgubben, jag har inte sett någon som skriver "Mina vänner vill gratisladda hos mig", utan snarare "En på jobbet nämnde att hans vänner ville ladda gratis hos honom", dvs alltid minst ett steg bort, gärna mer luddigt än så. Inte ens ursprungsinlägget i tråden är speciellt tydligt på om det faktiskt är något som har hänt TS eller om det mer är en generell fundering. Eller som i ditt fall "Jag fick berättat för mej om en bostadsrättsförening...". Var det någon du känner väl som bodde i aktuell förening, eller var det någon du känner som känner någon som känner någon som känner någon som hade en släkting som bodde i föreningen?
I det fallet var personen som berättade det för mej en del av styrelsen i BRF'en som råkade ut för det.
Det är väl knappast DÄR problemet ligger normalt, utan att installationskostnaden kan bli gigantisk, och de få elbilsförarna inte vill betala detta själva.
Sen vet jag inte om man legalt sett kan köra flatrate på förbrukningen i en BRF (vilkt man tydligen inte kan i ett företag), annars måste man installera ett debiteringssystem och dessa tenderar också att bli riktigt dyra.
GlennB skrev:
Det är något som inte stämmer här. Alla verkar eniga om att driftskostnaderna för en elbil är avsevärt lägre än driftskostnaderna för en ICE-bil. I driftskostnaderna bör man rimligen räkna in någon form av avskrivningskostnad på laddutrustningen.GlennB skrev:
Om det stämmer, vilket de flesta verkar mena, att en elbil är billig i drift kan laddutrustningen helt enkelt inte vara "extremt enormt dyr" att få på plats.
Det finns ju många företag som erbjuder installation av laddbox, nyckelfärdigt, för runt 6000-8000:-
Då är det ju efter att grönt avdrag med 50%, så den verkliga kostnaden är den dubbla, vilket företag och troligen BRF'r får betala.
Sen är det väl frågan om det blir dyrare när många likadana saker ska monteras upp på ett och samma ställe, det brukar väl sjunka iom skalfördelar.
Sen inser jag ju förstås att om man anstränger sig så kan man få det till att bli mycket dyrare, men det är väl dumt att göra....
Då är det ju efter att grönt avdrag med 50%, så den verkliga kostnaden är den dubbla, vilket företag och troligen BRF'r får betala.
Sen är det väl frågan om det blir dyrare när många likadana saker ska monteras upp på ett och samma ställe, det brukar väl sjunka iom skalfördelar.
Sen inser jag ju förstås att om man anstränger sig så kan man få det till att bli mycket dyrare, men det är väl dumt att göra....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Så är det inte. I de fallen du nämner finns det nämligen övertygande stödbevisning, något varken du eller någon annan i tråden presenterat vad gäller motstånd mot betalning för elbilsladdning i BRF.GlennB skrev:
Så även om du beskyller andra för att tillhöra en kyrka är det ju snarast du som förväntar dig att vi andra religiöst ska tro på det du säger.
Den dagen du själv inte har något annat praktiskt val än att skaffa elbil (ja den dagen kommer så småning om) är det nog ändå rätt skönt att andra redan har byggt upp laddinfrastrukturen åt dig.GlennB skrev:Fast jag kan tänka mej att det protesterades ganska kraftigt då med, även om den där gräsplätten omvandlades från "oanvändbar" gräsplätt till något som ger INTÄKTER till föreningen.
Att installera laddstolpar kan ofta bli extremt dyrt, vilket jag påvisade i mitt exempel, även om det jag egentligen ville påpeka var hur löjligt jag tycker det är när folk skriker högt och slutar vara intresserade när dom SJÄLVA måste betala det som dom nyss tyckte var så viktigt.
Jag har även sett cirkusen på jobbet när medlemamrna i elbilskyrkan ylar om att dom måste få upp laddstolpar, medans fastighetsägaren har papper på hur enormt dyrt det slulle vara att installera det inklusive ett debiteringssystem ( då det enligt juristerna strider mot lagen att göra på annat sätt)
..Under tiden laddar ungefär samma människor olagligen i motorvärmarstolparna och förstör dessa när dom på eget bevåg modifierar dom för konstant ström istället för via timern på diverse fula sätt. (ja, det har hänt ett antal gånger)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 721 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 721 inlägg
Ja, då är det troligare. Det låter extremt märkligt att någon kräver gratis el, men dumskallar hittar man ju lite överallt. Vanligt tror/hoppas jag att det inte är.GlennB skrev:
Fast där är det ett feltänk tycker jag. Även om jag inte kör elbil idag så kan jag se fördelen med att det installeras elstolpar till föreningen. Fler och fler kommer vilja ladda sina bilar och är det endast de som har elbil idag som ska betala kostnaden för installationen så ska givetvis inte heller någon annan i framtiden få ladda där, med mindre än att de köper in sig i installationen. Det kan bli intressant när man ska sälja sin lägenhet. "Föreningen har tillgång till laddning av elbilar, men köparen av den här lägenheten får inte nyttja detta med mindre än att hen köper in sig i den laddningsinfrastrukturen".GlennB skrev:
Dvs, trots att jag inte kör elbil (eller för den delen bor i en brf) så kan jag se att värdet av min BR skulle öka av att föreningen installerar laddare.
Sen får man såklart se vad det faktiskt kostar, om det är vettigt eller inte. I vissa fall blir det säkert väldigt dyrt, medan det i andra fall kanske blir en lägre kostnad.
Om man måste installera ett debiteringssystem eller inte och hur stor den kostnaden blir varierar säkert. I den BRF jag bodde förut så var det få lägenheter (<25) så där hade ett debiteringssystem aldrig installerats. Man hade läst av varje mätare en gång i månaden och lagt på det på samma avi som delades ut för månadsavgiften. Det är säkert inte görbart i en stor förening.GlennB skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
inklusive grävning och kabeldragning?Mikael_L skrev:Det finns ju många företag som erbjuder installation av laddbox, nyckelfärdigt, för runt 6000-8000:-
Då är det ju efter att grönt avdrag med 50%, så den verkliga kostnaden är den dubbla, vilket företag och troligen BRF'r får betala.
Sen är det väl frågan om det blir dyrare när många likadana saker ska monteras upp på ett och samma ställe, det brukar väl sjunka iom skalfördelar.
Sen inser jag ju förstås att om man anstränger sig så kan man få det till att bli mycket dyrare, men det är väl dumt att göra....
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
För dig är det kraftigt värdesänkande, eftersom du har det som krav. Jag är inte lika övertygad om att det påverkar priset så mycket. Inte ännu i vilket fallA ajn82 skrev: