8 575 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Räntor/Binda eller inte och när?
Sida 1 av 2
Det jag är ute efter är hur andra resonerar och tror det kommer se ut i år, nästa år osv. Nu kan man så klart inte veta men spekulationer är alltid intressant.Jonatan79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Bunden ränta är en försäkring. Lever man inte på marginalen är det i princip alltid bäst med rörlig.
Planerar man att bo kvar länge så kan det vara bra att binda även nu på minst 5 år om man har mindre marginaler och har känslig sömn.
Allt tyder på att räntorna kommer toppa inom 2-3 år från nu med nuvarande prognoser. Därför kör jag hellre rörligt om man inte är helt säker på att man kommer bo kvar länge.
Binder man länge (med ett lån på 4-5 MSEK) och får för sig att flytta kan det kosta 6-siffriga även om det är avdragsgillt vid försäljning.
Allt tyder på att räntorna kommer toppa inom 2-3 år från nu med nuvarande prognoser. Därför kör jag hellre rörligt om man inte är helt säker på att man kommer bo kvar länge.
Binder man länge (med ett lån på 4-5 MSEK) och får för sig att flytta kan det kosta 6-siffriga även om det är avdragsgillt vid försäljning.
Jag valde att byta bank och binda våra lån på drygt 3 300 000 på 1.09% ränta ett år via Landshypotek from 1/4 då det helt enkelt var den bästa räntan på en seriös låneförmedlare.
Hade rörligt varit billigare hade jag tagit det istället.
Om ett år tittar jag mig runt igen och ser mig om det finns någon mer attraktiv ränta, men tittar man på historisk snittränta kommer Landshypotek ligga bra till.
Om ett år tittar jag mig runt igen och ser mig om det finns någon mer attraktiv ränta, men tittar man på historisk snittränta kommer Landshypotek ligga bra till.
Det där var en bra ränta…B Bzr skrev:Jag valde att byta bank och binda våra lån på drygt 3 300 000 på 1.09% ränta ett år via Landshypotek from 1/4 då det helt enkelt var den bästa räntan på en seriös låneförmedlare.
Allt tyder på att räntan kommer fortsätta upp och att de verkliga räntehöjningarna får effekt inom 1-2 år enligt riksbankens prognos. (Som är åt skogen just nu men det är en annan femma)
Därmed är det endast kortsiktig rabatt att binda med 1-2 års löptider idag. Ungefär som elpriset, all vars bundna avtal gick ut under vintern fick acceptera höga rörliga priser eller binda om till mycket högre priser.
Jag vill ej måla fan på väggen men med rådande inflation så är högre räntor snart ett brev på posten.
Därmed är det endast kortsiktig rabatt att binda med 1-2 års löptider idag. Ungefär som elpriset, all vars bundna avtal gick ut under vintern fick acceptera höga rörliga priser eller binda om till mycket högre priser.
Jag vill ej måla fan på väggen men med rådande inflation så är högre räntor snart ett brev på posten.
Samtliga kreditinstitut/låneinstitut har sannolikt redan tagit ut förväntade räntehöjningar och andra eventuella kostnader som kan förväntas på längre sikt. Om jag skulle omsätta lånet idag skulle jag titta på vilka erbjudanden som finns på 1år och merkostnaden för 3år och 5år. Gå in och få ett erbjudande på tex landshypotek och ta med det erbjudandet till din ordinarie bank och be dem matcha erbjudandet. Använd skillnaden mellan tex 1 års räntan och 5års räntan till extra amortering. Men som tidigare skrev. Tåget för att binda på lång tid till bra räntor har sannolikt redan gått.
På flera års sikt vet ingen vad som händer, inte ens riksbanken. Vilket kan ses i att prognoserna aldrig stämmer om man tittar tillbaka..
Men tror du gör en liten tankevurpa här. Du ska inte binda för att du tror räntan ska gå upp, för det vet ingen. Binder du räntan bettar du i princip mot banken och räntemarknaden, ett bet du förlorar 9/10 gånger.
Däremot ska du binda om dina marginaler och/eller nattsömn är så små att du är beredd att 9/10 perioder betala lite extra för den tryggheten.
Men tror du gör en liten tankevurpa här. Du ska inte binda för att du tror räntan ska gå upp, för det vet ingen. Binder du räntan bettar du i princip mot banken och räntemarknaden, ett bet du förlorar 9/10 gånger.
Däremot ska du binda om dina marginaler och/eller nattsömn är så små att du är beredd att 9/10 perioder betala lite extra för den tryggheten.
Det värsta scenariot är om vi får stagflation. Hög inflation men ingen tillväxt. Vi som byggde hus 1992 minns eländet med räntor på 13-14% och hög arbetslöshet och låga löneökningar. Får vi en normal cykel med högre inflation och högre löner så minskar våra reala kostnader för våra skulder. Har man då en bunden låg ränta så är man vinnare. Tyvärr finns det ingen som vet något om utvecklingen. Så mitt råd är att ju sämre du har att klara en räntehöjning desto viktigare med långsiktighet och koll på kostnader=mer bunden ränta.
Fast ränta är endast billigare om du är bättre på att prognotisera räntebanan än banken/långivaren. Men som nämndes tidigare i tråden, fast ränta bör ses som en försäkring, dvs., kan vara skönt att betala lite extra i långa loppet för att sänka oron för oväntade räntehöjningar/chocker.
Skulle vilja påstå att den här uppfattningen är en gammal myt.L lewkiz skrev:
Även jag har länge tänkt att det är så enkelt, men det är det inte
Varför vill banken låsa räntan om de vet att de förlorar på det? De vill självklart bli kompenserade för risken de tar över från dig.Peter2400 skrev:
Räntan kan också vara "låg" för att de kan tjäna extra på annat. Till exempel, kanske tar de ut höga straffavgifter om du måste stänga lånet i förtid.