Fixar växthusgolv och räknade lite fel på höjden för golvet. Det saknas nu ca 2-3 cm. Plattan är 2,9x4,4 invändigt och består av finbetong och 5150. Täckt med presenning efter att vi fick slut på material vid 19. Ca 3-4 grader tills imorgon när jag kan köpa mer.

Golvet ska senare beläggas med granitplattor 3 cm. Ingen belastning.

Kan jag gjuta vidare kl 10 imorgon bitti eller är det att vänta och sedan flytspackla efter 2 veckor och sedan fix och granitplattorna?

När betong har brunnit så fäster inte en omgång till på det. Ligger löst Det du kan göra är att prima rikligt och gjuta på mer, det är inga bärande saker utan bara underlag för ytmaterial. och kommer att fungera. Att flyta kommer att kosta skjortan då en säck inte ger mycket., klart är det ojämnt i höjd så varför inte, att lägga plattor går att justera med fixen så det blir bra. Bara kolla upp var den högsta punkten är och utgå från den.

J jonaserik skrev:
När betong har brunnit så fäster inte en omgång till på det. Ligger löst Det du kan göra är att prima rikligt och gjuta på mer, det är inga bärande saker utan bara underlag för ytmaterial. och kommer att fungera. Att flyta kommer att kosta skjortan då en säck inte ger mycket., klart är det ojämnt i höjd så varför inte, att lägga plattor går att justera med fixen så det blir bra. Bara kolla upp var den högsta punkten är och utgå från den.
Ja det handlar om ca 380 liter och är ca 35 säckar finbetong/flytspackel.

Kostnad betong ca 1500 kr. Kostnad flytspackel ca 5500 kr samt vänta 2 veckor :(

Bara en enkel fråga , går det inte att gilla läget med det som är och plattor på det.

J jonaserik skrev:
Bara en enkel fråga , går det inte att gilla läget med det som är och plattor på det.
Den blir för låg tyvärr. Saknas 2-3 cm över hela ytan.

Bar jobba vidare då med att höja, glöm inte att prima , annars fäster det inte. Är det jämt nu så lägger du ut avstrykare ( virke som är i dim med nya nivån ) och en bräda tvärs över dom och drar av nya betongen så blir det absolut ett plant underlag. Man gnuggar brädan lite fram och tillbaka så det fyller ut bra.. Avbärarna kan ligga kvar och tas bort när det går att gå på golvet och fyllas i med betong.. Hänger du med

J jonaserik skrev:
Bar jobba vidare då med att höja, glöm inte att prima , annars fäster det inte. Är det jämt nu så lägger du ut avstrykare ( virke som är i dim med nya nivån ) och en bräda tvärs över dom och drar av nya betongen så blir det absolut ett plant underlag. Man gnuggar brädan lite fram och tillbaka så det fyller ut bra.. Avbärarna kan ligga kvar och tas bort när det går att gå på golvet och fyllas i med betong.. Hänger du med
Det sista jag gjorde var att stampa med krattan för att ge fästpunkter för ett nytt lager. Men Kiilto startprimer kan jag skicka på innan jag drar på lager 2.

Undrar hur tunt man egentligen kan gjuta. De flesta anger 20-25 mm medan flyt ner till 2-3 mm.

Bra med lite jack att fästa i. det ä mera för sidled , så på med enkel billig primer, det är ingen månresa att göra. Det som är att det ska bara höjas en nivå , går bra att lägga en finbetong på några cm. Det är bara en bärande del för ytskiktet, primer ska även vara innan fixet under plattorna så det biter bra. Du kan vänta ett tag så den första betongen har brunnit till ordentligt. Normalt så primar man på tort underlag. .

• Gilla
JoakimSwe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.