Chansar på att det kan finnas lite kunskap här...
Min son har äntligen visat intresse för nåt annat än gaming. Han har blivit fordonsintresserad.
För att späda på intresset har en tanke dykt upp hos mig.
Köp en gammal åkgräsklippare.
- Släng bort klippaggregatet.
- Skär bort upphöjningen till sätet så man får ned den närmare backen.
- Kapa av, sänk, svetsa ihop rattstaget.
- Fixa störtbåge och svetsa dit
- kanske lysen fram för "syns" skull
- måla allt svart (troligen med eldflames)
- fixa bälte
- i framtiden vässa motorn lite så den går lite snabbare
Fastnat för nedanstående modell då den är billig och ser relativt enkel ut att få till nåt gokartliknande.
Enda nackdelen jag kan komma på är att jag är helt kass på motorer.
Vid sommarstugan har vi möjlighet att köra enbart på inhägnat område.
vad finns det för fallgropar? Är det genomförbart? Är det korkat? Vad ska jag tänka på?
Min son har äntligen visat intresse för nåt annat än gaming. Han har blivit fordonsintresserad.
För att späda på intresset har en tanke dykt upp hos mig.
Köp en gammal åkgräsklippare.
- Släng bort klippaggregatet.
- Skär bort upphöjningen till sätet så man får ned den närmare backen.
- Kapa av, sänk, svetsa ihop rattstaget.
- Fixa störtbåge och svetsa dit
- kanske lysen fram för "syns" skull
- måla allt svart (troligen med eldflames)
- fixa bälte
- i framtiden vässa motorn lite så den går lite snabbare
Fastnat för nedanstående modell då den är billig och ser relativt enkel ut att få till nåt gokartliknande.
Enda nackdelen jag kan komma på är att jag är helt kass på motorer.
Vid sommarstugan har vi möjlighet att köra enbart på inhägnat område.
vad finns det för fallgropar? Är det genomförbart? Är det korkat? Vad ska jag tänka på?
Kul grej och det finns ju rörelser som pysslar med sånt ända till det extrama. Finns ju även hela racingserier för det.
I mina ögon mest en kul grej men med rätt liten potential för att på ett enkelt och billigt sätt bli ett roligt snabbt fordon. Chassit/hjulupphängningen på en åkgräsklippare är ju inte gjort för att ta upp några ojämnheter och ge bra komfort och säkerhet i högre fart.
Man kan lägga tusentals timmar på den men den kommer ändå inte att prestera bättre än en fyrhjuling.
Klart man blir sugen när man ser dessa. Men de är byggda väldigt långt ifrån sina utgångsobjekt:
Jag skulle för övrigt skippa bälte. Ska man ha bälte så bör man nog också ha bur eller riktig rullbåge. Förmodligen bättre att bli avkastad än att bli fastklämd om/när den rullar
I mina ögon mest en kul grej men med rätt liten potential för att på ett enkelt och billigt sätt bli ett roligt snabbt fordon. Chassit/hjulupphängningen på en åkgräsklippare är ju inte gjort för att ta upp några ojämnheter och ge bra komfort och säkerhet i högre fart.
Man kan lägga tusentals timmar på den men den kommer ändå inte att prestera bättre än en fyrhjuling.
Klart man blir sugen när man ser dessa. Men de är byggda väldigt långt ifrån sina utgångsobjekt:
Jag skulle för övrigt skippa bälte. Ska man ha bälte så bör man nog också ha bur eller riktig rullbåge. Förmodligen bättre att bli avkastad än att bli fastklämd om/när den rullar
Ska den gå fortare än promenadfart så behövs i första hand bättre hjulupphängning och styrning. Men jag har ett liknande projekt på väntelistan själv - En Toro trädgårdstraktor som ska gifta sig med en Rotax 503 med variatordrift så fort jag får lite tid över...
Blir ju såklart inte i närheten av en riktig gokart. Tanken är att få med dem i processen. Tänkte behålla det mesta, bara bygga om så sätet hamnar nära marken, ger nån form av fartkänsla. Grabbarna är 12 och 10 så bra att det går sakta.K Kane skrev:
Billigt projekt också. Går säkert att sälja vidare och bygga häftigare om intresset finns hos dem när de är lite äldre.
Smart tanke på bältet. Skippar det.
När jag läste att ni skulle köra vid stugan så såg jag framför mig nåt mer lantligt/knöligt underlag. Då är ju inte gokart nån vidare förebild heller. Gocarts är ju också rätt värdelösa på annat än ett helt slätt underlagt.
Därför förespråkade jag fyrhjuling/ATV eller kolla snarare på crosscarts än gocarts.
Att studsa fram är både tråkigt och farligt.
Därför förespråkade jag fyrhjuling/ATV eller kolla snarare på crosscarts än gocarts.
Att studsa fram är både tråkigt och farligt.
8 hk är ju mer än de flesta minicrossar och fiddys så nog räcker det till med råge. En gräsklippare är ju byggd snarare för styrka än för fart så det är i så fall utväxlingen mellan motor och hjulen som du behöver se över. Motorn behöver inte trimma merM Mikael K. skrev:
Det går att åka fort med det mesta...
https://www.arbetarbladet.se/2017-0...tt-varldsrekord-med-varldens-snabbaste-vedkap
"– Det gäller att smyga igång med lugnt gaspådrag, blir det en rivstart är risken att man sågar sig genom isen, säger Rikard Lindström."
https://www.arbetarbladet.se/2017-0...tt-varldsrekord-med-varldens-snabbaste-vedkap
"– Det gäller att smyga igång med lugnt gaspådrag, blir det en rivstart är risken att man sågar sig genom isen, säger Rikard Lindström."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För ca 45 år sedan byggde min far om en Norsjö shopper till mig och brorsan. Han tog bort rutan och sätet, man satt ganska lågt kommer jag ihåg. Ett kraftigt rör som kofångare fram om vi skulle råka krocka med något träd! Automatväxellåda så det va bara att gasa och bromsa. Otroligt rolig leksak! Tyvärr lossnade bensintanken och det rann ut soppa på motorn!!! Vi klarade oss utan skador men moppen va bara att köra på skroten.
Gör det enkelt för dig och släng bort motorn och sätt nått eldrivet där istället .
Dyrt hörde jag nån säga... Men välj då ett system som passar med dina batteridrivna verktyg.
Blir både tyst och billigt i drift.
Och man slipper orenade avgaser runt barn
Dyrt hörde jag nån säga... Men välj då ett system som passar med dina batteridrivna verktyg.
Blir både tyst och billigt i drift.
Och man slipper orenade avgaser runt barn