Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S
T Tullen127 skrev:
Och du själv? Kl 14.09 en måndag...?
Kanske bara en arbetsgivare..:crysmile:
 
M mickef skrev:
Så omöjligt var det tydligen inte tidigare då du kommenterade Nabarros uttalande. Då förklarade du, eller killgissade:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."
Min fråga då var om det bara var ovaccinerades förskyllan att Omikron bildades och spreds. Väntar fortfarande på svar.
Jag trodde du hade koll på intervjun eftersom du förklarade vad citatet handlade om i #15372
Min fråga som du undvek och fortsätter undvika var om det bara var ovaccinerade som utvecklade och spred Omikron, om du inte har förstått det tidigare.
 
M mickef skrev:
Jag trodde du hade koll på intervjun eftersom du förklarade vad citatet handlade om i #15372
Min fråga som du undvek och fortsätter undvika var om det bara var ovaccinerade som utvecklade och spred Omikron, om du inte har förstått det tidigare.
Frågar du dig själv här? Intressant, hur många du finns det?;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågar du dig själv här? Intressant, hur många du finns det?;)
Hur menar du?
 
M mickef skrev:
Hur menar du?
Du svarade på ditt egna inlägg…;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du svarade på ditt egna inlägg…;)
Den var menad till BirgitS men torde inte bli besvarad där så det kanske var lika bra.
Tack för uppmärksamheten. Det ska inte upprepas, om jag inte behöver ett väldigt bra svar förstås.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag trodde du hade koll på intervjun eftersom du förklarade vad citatet handlade om i #15372
Min fråga som du undvek och fortsätter undvika var om det bara var ovaccinerade som utvecklade och spred Omikron, om du inte har förstått det tidigare.
Hur står det till med dig?
Jag har ju redan svarat på just det.

En snabb googling visade att citatet förekommer i en SVD-artikel där det också framgår att det gällde omikron. Däremot är artikeln låst så man får inget sammanhang.

Jag nämnde två gånger och en annan person skrev utförligt en gång igår om de tre hypoteserna som finns när det gäller hur omikron uppstod. Ingen av dem inkluderar vaccinerade.
Beklagar att du har dålig koll på vilka som är vaccinerade i södra Afrika.

Citatet av Nabarro handlar så vitt jag kan se inte om spridning utan om hur viruset uppstått.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur står det till med dig?
Jag har ju redan svarat på just det.

En snabb googling visade att citatet förekommer i en SVD-artikel där det också framgår att det gällde omikron. Däremot är artikeln låst så man får inget sammanhang.

Jag nämnde två gånger och en annan person skrev utförligt en gång igår om de tre hypoteserna som finns när det gäller hur omikron uppstod. Ingen av dem inkluderar vaccinerade.
Beklagar att du har dålig koll på vilka som är vaccinerade i södra Afrika.

Citatet av Nabarro handlar så vitt jag kan se inte om spridning utan om hur viruset uppstått.
Jo tack bra, själv då?
Jag har förstått att svaret är att viruset stöter på patrull när det möter en vaccinerad, återvänder till någon utan antikroppar och muterar sig inför jakten på vaccinerade. Och ja, kanske har viruset nån form av intelligens.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag har förstått att svaret är att viruset stöter på patrull när det möter en vaccinerad, återvänder till någon utan antikroppar och muterar sig inför jakten på vaccinerade. Och ja, kanske har viruset nån form av intelligens.
Så du har alltså helt ignorerat de tre vetenskapliga hypoteserna samt glömt att viruset likaväl stöter på patrull när det möter någon som har antikroppar pga. covid. Så frågorna till dig blir:
Vilket tror du är vanligast i södra Afrika, att någon är vaccinerad eller har haft covid?
Varför anser du att du kan komma på en troligare hypotes när det gäller omikrons uppkomst än en massa väl insatta forskare?

Nej, virus har absolut inte någon form av intelligens.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du har alltså helt ignorerat de tre vetenskapliga hypoteserna samt glömt att viruset likaväl stöter på patrull när det möter någon som har antikroppar pga. covid. Så frågorna till dig blir:
Vilket tror du är vanligast i södra Afrika, att någon är vaccinerad eller har haft covid?
Varför anser du att du kan komma på en troligare hypotes när det gäller omikrons uppkomst än en massa väl insatta forskare?

Nej, virus har absolut inte någon form av intelligens.
Nej, jag ignorerar ingenting inte ens din sammanfattning: "omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor." och som jag undrade om det bara var ovaccinerades förskyllan att Omikron kunde "växa till" ett enkelt svar som ja eller nej skulle räcka.
Och nej, jag har inte "glömt att viruset likaväl stöter på patrull när det möter någon som har antikroppar" som du borde ha förstått, om du hade velat, av andra stycket i mitt inlägg.
Viruset har nog ingen intelligens men lurar likväl den samlade mänskliga vaccineliten.
 
Det finns en svensk artikel om omikron i Läkartidningen.

Artikeln beskriver inte bara omikrons tänkbara ursprung. Den redovisar några studier om vaccinens effektivitet mot sjukdom för olika virusvarianter.
Om vaccinen inte längre effektivt skyddar mot att bli infekterad, eller har ett kortvarigt skydd, så kommer förstås även vaccinerade att bli sjuka och då kunna smitta vidare. Jag har inte sett någon studie på hur mycket mindre omikronsmittade vaccinerade smittar vidare, men blir man fortare frisk och mindre allvarligt sjuk borde man inte hinna smitta lika många.

Vaccinen skapar inte bara antikroppar som kan skydda mot infektion utan även T-cellsimunitet vilken är viktigt för att inte bli svårt sjuk. T-celler har dessutom flera viktiga funktioner. Vaccinen mot gamla ”vilda varianten” ger fortfarande bra T-cellsimunitet mot omikron, men det nämns inte i denna artikel.

Hur har omikron uppstått och varför sprider den sig så snabbt?
Fyra hypoteser om variantens ursprung och tänkbara mekanismer bakom den snabba spridningen presenteras.
I vecka 52 2021 visade en stor kanadensisk studie att vaccinets effektivitet mot delta-infektion minskade stadigt över tiden efter 2 doser (varav åtminstone en dos var mRNA-vaccin) men återhämtade sig till 93 procent ≥7 dagar efter en tredje dos med mRNA-vaccin. Däremot var 2 doser vaccin inte skyddande mot omikron. Vaccinets effektivitet mot omikron var ca 37 procent ≥7 dagar efter en tredje dos av mRNA-vaccin [5]. Liknande resultat konstaterades nyligen i en amerikansk studie, där neutralisation av omikron var odetekterbar hos de flesta som fått två doser vaccin. Dock uppvisades tämligen potent neutralisation av omikron hos individer som fått en tredje dos mRNA-vaccin [6].
Jag uppfattar ”tämligen potent neutralisation” som mer än 37%…:thinking:

Källa: https://lakartidningen.se/klinik-oc...ppstatt-och-varfor-sprider-den-sig-sa-snabbt/
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns en svensk artikel om omikron i Läkartidningen.

Artikeln beskriver inte bara omikrons tänkbara ursprung. Den redovisar några studier om vaccinens effektivitet mot sjukdom för olika virusvarianter.
Om vaccinen inte längre effektivt skyddar mot att bli infekterad, eller har ett kortvarigt skydd, så kommer förstås även vaccinerade att bli sjuka och då kunna smitta vidare. Jag har inte sett någon studie på hur mycket mindre omikronsmittade vaccinerade smittar vidare, men blir man fortare frisk och mindre allvarligt sjuk borde man inte hinna smitta lika många.

Vaccinen skapar inte bara antikroppar som kan skydda mot infektion utan även T-cellsimunitet vilken är viktigt för att inte bli svårt sjuk. T-celler har dessutom flera viktiga funktioner. Vaccinen mot gamla ”vilda varianten” ger fortfarande bra T-cellsimunitet mot omikron, men det nämns inte i denna artikel.

Hur har omikron uppstått och varför sprider den sig så snabbt?
Fyra hypoteser om variantens ursprung och tänkbara mekanismer bakom den snabba spridningen presenteras.

Jag uppfattar ”tämligen potent neutralisation” som mer än 37%…:thinking:

Källa: [länk]
Tesen att ovaccinerade smittbärare smittar mer än vaccinerade dito förutsätter att de inte följer smittskyddsmyndighetens rekommendationer och folkvettet, som vi minns det från förr i tiden.
Tack för den svenska texten av hypoteserna. Det gav väl kanske inget entydigt svar på frågan till BirgitS men det verkar vara svårt att veta innan den slutliga utredningen om ens någonsin.
 
J
M mickef skrev:
Tesen att ovaccinerade smittbärare smittar mer än vaccinerade dito förutsätter att de inte följer smittskyddsmyndighetens rekommendationer och folkvettet, som vi minns det från förr i tiden.
.
Jaså? Förutsätter den samtidigt att de vaccinerade inte följer den? Tesen att tigrar inte är ofarliga förutsätter att tigern finns på ett zoo i en bur, medan vi står utanför?
 
J Jocke Best skrev:
Jaså? Förutsätter den samtidigt att de vaccinerade inte följer den? Tesen att tigrar inte är ofarliga förutsätter att tigern finns på ett zoo i en bur, medan vi står utanför?
Naturligtvis gäller det både vaccinerade och ovaccinerade, ursäkta otydligheten.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M mickef skrev:
Tesen att ovaccinerade smittbärare smittar mer än vaccinerade dito förutsätter att de inte följer smittskyddsmyndighetens rekommendationer och folkvettet, som vi minns det från förr i tiden.
Tack för den svenska texten av hypoteserna. Det gav väl kanske inget entydigt svar på frågan till BirgitS men det verkar vara svårt att veta innan den slutliga utredningen om ens någonsin.
Trots att man förr hade folkvett så lyckades man inte utrota förkylningsvirus. Räcker det inte att stanna hemma när man är sjuk?
Se vad duktiga kineserna varit att stoppa sina covid-utbrott under 2 år. Tänk om de stängt flygplatserna direkt och inte låtit 5 miljoner möjliga smittbärare flyga ut till resten av världen.

Vet inte vad den slutliga svaret eller sanningen om covid-19 kommer att vara, men med dagens polariserade samhälle kommer man inte ens att komma överens om frågeställningen.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.