Hej!
Vi tänker renovera ett badrum, vi testade att ta bort plattor från väggen och golv, på väggen ser det ut som att det inte finns tätskikt under plattor och bara gipsskivor och på golvet så är det golvvärme under men lyckades ta bort själva plattan.

Min fråga är kan man ta bort gipsskivor och sätta dit nya+ tätskikt+ kakel och golvet flytspackla lite och lägga dit tätskikt+klinker utan att behöva riva/byta golvvärme??

Obs! Det finns bubbelbadkar i badrummet nu som ska bort.

Jag bifogar bilder på vägg och golv hur det ser ut under.

• Delvis avlägsnade golvklinker över ett mönster av golvvärme rör, med synliga limrester och avbrutna klinkerbitar vid ett dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttagen kakelplatta som avslöjar underliggande vägg utan tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
BirgitS
Är inte det blå man ser på väggen ett tätskikt?
Hur gammalt är badrummet?

För att badrummet ska räknas som nyrenoverat enligt försäkringsbolaget så behöver samtliga branschregler (BKR, Säker Vatten etc.) vara uppfyllda och samtliga instruktioner som medföljer produkterna måste följas exakt. Det innebär t.ex. att väggar och golv måste vara mycket stabila, vilket betyder att det är vanligt att man måste dit med fler reglar (om det inte är betong), och att allt som ska skruvas fast på väggen måste skruvas fast i betong resp. i en rejäl träskiva (konstruktionsplywood) eller en kortling (typ regel). Det är alltså mycket vanligt att man måste ta bort golvvärmen för att komma bjälklagskonstruktionen för att göra nödvändiga förstärkningar.

• Gilla
Manges totalBygg och 1 till
  • Laddar…
Det är gipsskivans pappret, och tror det är primer på det bara. Badrummet är från 2013. Inte gammalt men vill ta bort badkaret och byta fula färger.

BirgitS
2013 skulle det vara tätskikt på väggarna även i badrum med badkar och utan dusch. Om man inte har följt branschreglerna i det avseendet så skulle jag inte lita på att de har följt dem i andra avseenden utan vilja riva golvet för att vara säker på att det blir korrekt gjort.

Innan 2011 var det tillåtet med rollade tätskikt även när det var uppreglade väggar så jag tänkte att det var en sånt på gipsskivorna.

Eller gäller det ett badrum i en källare med oisolerad betongplatta?
För då brukar man bara ha tätskikt i duschen och närmast utanför så att betongen kan andas.

• Gilla
JoakimPh och 2 till
  • Laddar…
Det var det vi tänkte på också att badrummet är 9 år så dem måste ha följt reglerna men osäker om den blåa är tätskikt eller om det ät gipsskiva. Men om det är tätskikt då är bjälkena och grunden är bra om badrummeg är 9 år gammal?? Då kan man göra som jag tänkt först eller?

BirgitS BirgitS skrev:
2013 skulle det vara tätskikt på väggarna även i badrum med badkar och utan dusch. Om man inte har följt branschreglerna i det avseendet så skulle jag inte lita på att de har följt dem i andra avseenden utan vilja riva golvet för att vara säker på att det blir korrekt gjort.

Innan 2011 var det tillåtet med rollade tätskikt även när det var uppreglade väggar så jag tänkte att det var en sånt på gipsskivorna.

Eller gäller det ett badrum i en källare med oisolerad betongplatta?
För då brukar man bara ha tätskikt i duschen och närmast utanför så att betongen kan andas.
Sorry glömde svara på din fråga, badrummet ligger i övrevåningen och är källare undet.

BirgitS
M Mitt.hus skrev:
Det var det vi tänkte på också att badrummet är 9 år så dem måste ha följt reglerna men osäker om den blåa är tätskikt eller om det ät gipsskiva. Men om det är tätskikt då är bjälkena och grunden är bra om badrummeg är 9 år gammal?? Då kan man göra som jag tänkt först eller?
2013 var man tvungen att ha tätskikt i form av folien på väggar uppbyggda av träreglar så något tunt målat skikt var inte godkänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.