14 433 läst · 86 svar
14k läst
86 svar
Elverk till sommarstugan när nätet är nere?
Reservelverk brukar köras på lagringsbeständig alkylatbensin som är samma som används till motorsågar etcL Liljeros skrev:En viktigt aspekt med reservkraft är underhållsrutinerna när man väl investerat i utrustningen. Reservkraft baserat på bensin har en stor begränsning pga av bensin inte kan lagras särskilt länge. Har man tex en dieselbil så blir det svårt att regelbundet omsätta denna. Man behöver också beakta att aggregatet löpande behöver underhållas för att fungera när det verkligen behövs för då kan tillgången på reservdelar vara begränsad...
Det är självklart en lösning, precis som jag skriver så behöver man ha en plan. Jag är dock inte beredd att hålla med om brukar i denna situationen, detta är nog fallet för merparten av dom i framförallt anläggningsbranschen som faktiskt använder elverk frekvent. Om jag ser runt omkring mig så hör man om folk som köpt ett enkelt elverk på Jula eller Biltemas och ställt en jeepdunk med bensin bredvid för att vara redo när det är skarp läge, där finns en överhängande risk för att besvikelse infinner sig om krisen slår till om 5 år…C c_olsson skrev:
Självklart är detta ytterligheter och det finns alla möjliga lösningar mellan detta men sanningen är nog att väldigt många som ”hobbypreppar” nog inte riktigt tänker på alla detaljer.
Om man går tillbaks till huvudämnet i tråden så blir en redan väldigt dyr offgridlösning om möjligt ännu dyrare om man ska driva den på alkylatbensin för nästa dubbla literpriset…
Hej LiljerosL Liljeros skrev:Det är självklart en lösning, precis som jag skriver så behöver man ha en plan. Jag är dock inte beredd att hålla med om brukar i denna situationen, detta är nog fallet för merparten av dom i framförallt anläggningsbranschen som faktiskt använder elverk frekvent. Om jag ser runt omkring mig så hör man om folk som köpt ett enkelt elverk på Jula eller Biltemas och ställt en jeepdunk med bensin bredvid för att vara redo när det är skarp läge, där finns en överhängande risk för att besvikelse infinner sig om krisen slår till om 5 år…
Självklart är detta ytterligheter och det finns alla möjliga lösningar mellan detta men sanningen är nog att väldigt många som ”hobbypreppar” nog inte riktigt tänker på alla detaljer.
Om man går tillbaks till huvudämnet i tråden så blir en redan väldigt dyr offgridlösning om möjligt ännu dyrare om man ska driva den på alkylatbensin för nästa dubbla literpriset…
Jag håller med om att planering är viktigt om den lösning man har valt med säkerhet skall fungera, vid ett strömavbrott, dessutom fungera till en rimlig kostnad. En del är då att använda beprövade metoder och att välja, testa och underhålla den utrustning man avser skall fungera tillsammans, ”i skarpt läge”.
Jag har valt aspenbränsle för att, om möjligt, säkerställa att elverket fungerar när det behövs. Jag har en plan (plan B), som består av flera moment, hur jag skall komma till målet. Att klara minst en veckas strömavbrott. Går arbetet bra kan jag möjligen klara längre tid.
Idag kostar bensinen ca 20,40 kr/liter i mack och jag kan köpa en dunk med 25 l Aspen Alkylatbensin 4 för 870 kr d.v.s. 34,80 kr/liter. Behöver jag 25 liter bränsle för att klara mitt elkraftbehov en vecka så kostar aspen 360 kr extra. Behövs 50 liter bränsle så kostar aspenbränsle 720 kr extra för en vecka.
När jag bytte gräsklippare (för drygt fem år sedan) valdes hondamotor och aspenbränsle. Efter ca fem års erfarenhet valdes att köpa elverket med hondamotor och aspenbränsle.
Gräsklipparen som säsongkörs och sedan vilar i ca ett halvt år startar sommartid oftast på ett drag och kan behöva 3–5 drag (i startsnöret) efter vintervilan. Gräsklipparen använder ca 5–10 liter bränsle per år, så mitt lager av Aspenbränsle omsätts på ca 5 år.
Skulle mitt elverk behöva ca 7 liter aspenbränsle per dag (50 liter vecka) kostar det mig idag 100 kr extra per dag, jämfört med bensin. Den kostnaden ser jag som en försäkring att mitt elverk (som testkörs minst två gånger/år) verkligen startar när det gäller.
Hur mycket aspenbränsle jag verkligen behöver testar jag succesivt, samtidigt som jag bygger min anläggning. Är du intresserad så kan du följa arbetet i tråden.
I inlägg #58 i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” har jag skrivit hur jag skulle kunna anpassa mitt befintliga hus till; ”Elanvändning Plan B”. Det är ett arbete som pågår men innebär att jag gjort en planering, en ”energibudget” gällande elbehovet en vecka.
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
I inlägg #436 testar jag energibehovet för ett kylskåp, ett frysskåp och en frysbox (alla varvtalsstyrda med liten startström). Tillsammans behövde de tre enheterna drivna (i ca tre dygn) från ett 12V blybatteri via en DC/AC inverter en medeleffekt på ca 32,7 W. D.v.s. 0,785 kWh/dygn eller ca 5,5 kWh under 7 dygn. https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-29
I inlägg #436 gör jag förnyade beräkningar av ”energibudget” i plan B utifrån mina nya indata. https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-30
I inlägg #456 tittar jag på hur en elbil skulle kunna ersätta en enfas elverk som strömkälla vid strömavbrott. https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-31
Jag har bergvärmepump men avser att elda med ved, i mina två spisinsatser vid strömavbrott. I inlägg #476 tittar jag på hur de som har fjärrvärme skulle kunna göra vid strömavbrott. https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-32
Akrylatbränsle kostar idag 34,80 kr/liter och bensin 20,40 kr/liter d.v.s. akrylatbränslet är 34,80/20,40 =1,70, ca 70 % dyrare än bensin. I min plan B räknar jag med att klara mig med 25–50 liter akrylatbränsle i en vecka och omsätta den mängden på 5 år (eller kortare). Jag väljer akrylatbränsle.
Jag är övertygad om att en bra planering och konkreta tester ökar sannolikheten att man klarar ett strömavbrott.
Redigerat:
Inte minst för att denna kinesiska kvalitetsmaskin inte är så pålitlig, man behöver ha en teknisk förståelse över snittetL Liljeros skrev:En viktigt aspekt med reservkraft är underhållsrutinerna när man väl investerat i utrustningen. Reservkraft baserat på bensin har en stor begränsning pga av bensin inte kan lagras särskilt länge. Har man tex en dieselbil så blir det svårt att regelbundet omsätta denna. Man behöver också beakta att aggregatet löpande behöver underhållas för att fungera när det verkligen behövs för då kan tillgången på reservdelar vara begränsad...
87v, med en extern probe.M Martin Lundmark skrev:
Men inte jag som ska mäta. Det får min polare som är elektriker göra när han kommer nästa gång.
Men det underlättar att ha grejer hemma när man mäter.
Jo det kräver ett annat upplägg med kontinuerlig drift. Tex automatisk påfyllning av motorolja.C cpalm skrev:
Men i mitt fall är det kortvarig intermittent drift för att få färskvatten från pumpen och ladda lite batterier. Värme och kokmöjlighet finns från en gjutjärnskamin.