Försöker få igång en Stiga Park Compact som tidigare gick klockrent. Någon som har förslag på vart man börjar felsöka givet filmen?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Endera låg batterispänning (ladda/använd starthjälp/byt batteri) eller något som hindrar cylindern/cylindrarna att gå runt. Det senare är ett tecken på att motorn inte alls mår bra så kanske värt att ta ut tändstiftet/-en och kolla om det går att dra runt motorn lätt för hand innan du försöker tvinga runt den allt för mycket (beror på din egen riskbenägenhet)
/U
Edit: om det är elektriskt problem behöver det ju iof inte vara batteriet enbart, kan kanske också vara problem med kablar/jordpunkter för startmotorn, men jag skulle börja kolla batteriet iaf
/U
Edit: om det är elektriskt problem behöver det ju iof inte vara batteriet enbart, kan kanske också vara problem med kablar/jordpunkter för startmotorn, men jag skulle börja kolla batteriet iaf
Tack. Vart hittar jag startdrevet?
Såg en annan sak se film, ska dessa kanske sitta ihop?
Såg en annan sak se film, ska dessa kanske sitta ihop?
startdrevet sitter längst upp på startmotorn..M marcusnaslund skrev:
Det är en låssprint som håller allting..
Och en fjäder underst..
Man lossar på startmotorn och sedan tar man och byter drevet.. Sedan drar man fast motorn igen..
2a frågan...
Nej den där fjädern är påverkad av slagstiftet från gasen.. den slår emot fjädern och påverkar ett spjäll i förgasaren..
Detta är helt ok utseende..
Hej igen!
Ny säsong och dags att ta tag i detta. Har öppnat upp lite och tagit en ny film nedan. Fråga två: startmotorn är det nedtill på bild 2 med guldlås?
Tack!
QUOTE="Maskintok, post: 4466203, member: 433451"]startdrevet sitter längst upp på startmotorn..
Det är en låssprint som håller allting..
Och en fjäder underst..
Man lossar på startmotorn och sedan tar man och byter drevet.. Sedan drar man fast motorn igen..
2a frågan...
Nej den där fjädern är påverkad av slagstiftet från gasen.. den slår emot fjädern och påverkar ett spjäll i förgasaren..
Detta är helt ok utseende..[/QUOTE]
Ny säsong och dags att ta tag i detta. Har öppnat upp lite och tagit en ny film nedan. Fråga två: startmotorn är det nedtill på bild 2 med guldlås?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
QUOTE="Maskintok, post: 4466203, member: 433451"]startdrevet sitter längst upp på startmotorn..
Det är en låssprint som håller allting..
Och en fjäder underst..
Man lossar på startmotorn och sedan tar man och byter drevet.. Sedan drar man fast motorn igen..
2a frågan...
Nej den där fjädern är påverkad av slagstiftet från gasen.. den slår emot fjädern och påverkar ett spjäll i förgasaren..
Detta är helt ok utseende..[/QUOTE]
[/QUOTE]M marcusnaslund skrev:Hej igen!
Ny säsong och dags att ta tag i detta. Har öppnat upp lite och tagit en ny film nedan. Fråga två: startmotorn är det nedtill på bild 2 med guldlås?
Tack!
[bild] [bild] [video]
QUOTE="Maskintok, post: 4466203, member: 433451"]startdrevet sitter längst upp på startmotorn..
Det är en låssprint som håller allting..
Och en fjäder underst..
Man lossar på startmotorn och sedan tar man och byter drevet.. Sedan drar man fast motorn igen..
2a frågan...
Nej den där fjädern är påverkad av slagstiftet från gasen.. den slår emot fjädern och påverkar ett spjäll i förgasaren..
Detta är helt ok utseende..
Japp det är startmotorn.
sitter med några skruvar.
oftast 3/8 på vissa är det 9/16.
Undrar om batteriet är gammalt/klent?..
M marcusnaslund skrev:
längst upp sitter det en säkringsring.M marcusnaslund skrev:
Man vrider på drevet så är där ett spår som ska man ska kunna sticka in en mejsel och benda bort ringen.
Men passa ögonen.
Vissa har så att man trycker ner drevet och sedan tar man bort ringen.
din ser ut som det första alternativet.