Någon som har insikt i imprignerat virke till altan. Det brukar vara lockpriser i början av sommaren, men borde man passa på nu innan?
 
  • Gilla
Jonas Harder och 1 till
  • Laddar…
Mekstr Mekstr skrev:
Någon som har insikt i imprignerat virke till altan. Det brukar vara lockpriser i början av sommaren, men borde man passa på nu innan?
Jag hade nog köpt nu. Utan ren spekulation bara.
 
G
chaser chaser skrev:
Lika dåliga så det krävs mer färg för ett bra resultat, så blir dyrare per liter.
Tror du eller vet du? Jag har nyligen frächat upp en hel lägenhet med Rustas Nyans (glans 7) som då va på halva priset (tillverkad av Flygger) och den täckte nästan perfekt med ett lager, blev både billigt och bra.
Hemma brukar jag köra med Beckers men märkte ingen direkt skillnad, förutom att Beckers va mycket dyrare.
Till ämnet, ja silicon har som mycket annat gått upp väldigt mycket.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 4 till
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Å andra sidan: Köper man färg på Rusta så kan man inte vara särskilt prismedveten från början:cool:
Det där får du nog förklara?! Vad är det för fel att köpa färg på Rusta?
Beror väl var man ska ha den ?
 
  • Gilla
maela och 3 till
  • Laddar…
Ja man bygger då inga nya hus än på ett tag
 
Det finns ju olika sätt att räkna på inflationen också. I det officiella är ju även hushållens lån med. Om man skippar lånen får man en annan siffra..
 
K Kane skrev:
KPI 2022/02 jämfört med 2021/02 är +4,3%. Har du sett +30% på livsmedel?
Jodå, både kaffe och tomater har gått upp kraftigt (>30 %). Prispunkterna har flyttats på erbjudanden. Jag köper hela bönor. Under hela 2021 har jag kunnat köpa Löfbergs 400 g, 3 för 99 kr. Nu så kostar 3 st 185 kr...
 
chaser chaser skrev:
Lika dåliga så det krävs mer färg för ett bra resultat, så blir dyrare per liter.
Tror nog att du menar dyrare per kvadratmeter, men där har du fel. Jag har målat 100 kvm innertak i olika omgångar. Nu senast med Biltema-färg. Den var lite blaskig men resultat och färgåtgång var bra.
 
W warthog skrev:
Jobbar som säljare på en stor bygghandelkjedja, och 1 april ät det aviserat prisökningar från nästan alla leverantörer på mellan 10-30%.

Bränslepriserna hjälper inte
Jag ska köpa kanalplast och ev. nya balkar för att byta ut taket på min altan i vår/sommar. Tror du det är bättre att köpa taket redan nu?
 
Ja, absolut
 
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
Att silikon går upp i pris är inte så förvånande. Det är en vanvettig brist. Har i arbetet hittills fått vänta på leveranser av tex tracheostomituber i ett halvår.
 
E efred skrev:
Från Riksbankens hemsida:



Kan nån ringa Stefan Ingves och berätta att jorden är rund?
Ja hade Riksbanken följt sina instruktioner att hålla inflationen under 2% KPI så skulle de ju höjt räntan för länge sedan. Istället bytte med index och släppte taket för ett intervall.

Det hade ju kanske inte påverkat så himla mycket i nuläget men folk hade troligen haft ett annat utgångsläge nu.
 
  • Älska
Sofriko
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Jobbar i verkstadsindustrin. Vissa stålsorter har gått upp 50% sen årsskiftet, övriga ca 30% och vissa går ens inte att få tag på.

50% nej både svart och rostfritt har gått upp 100% och det pratas om ytterliggare höjningar, ståltillverkning slukar energi och alla vet att energipriserna skenat, samtidigt som Ukraina och Ryssland står för stor andel förmaterial för ståltillverkningen så en brist på material kommer inte dämpa den redan stora prisuppgången.

lägg därtill ökande drivmedelspriser, foderpriser som drabbar bönderna och transporterna som kommer slå igenom i konsumentled inom några månader, kaffe har redan stigit rejält.

räntan kommer höjas redan i år sannolikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
OramaC
Har precis förnyat offerter för att köpa på mig inför renovering, fick höra av min säljare på större bygghandel att det kommer troligtvis bara öka. Så det bekräftar TS info lite där.
Det är väl delvis beroende på krigets utveckling och tidigare pandemi.
Sedan har ju dom stora kuckarna, som verkligen tjänat pengar på dessa prisökningar i bl a träindustrin, sett att svensson köpt och verkar fortsätta köpa. Varför sänka då?

Personligen tror jag att i samma läge nu när allt går upp så kommer fler vilja ha t ex högre löner, så plussar man ihop det med kostnader för transporter och tillverkning osv så tja, det lär nog bara öka.

Men jag kanske bara är negativ haha, läser mycket kloka saker på ByggaHus, så hoppas på fler bra inlägg!:D
 
N NoiseMaker skrev:
Tror nog att du menar dyrare per kvadratmeter, men där har du fel. Jag har målat 100 kvm innertak i olika omgångar. Nu senast med Biltema-färg. Den var lite blaskig men resultat och färgåtgång var bra.
Helt korrekt, så går det när man svarar kl 07 på en lördag. Nu har jag sovit 3 timmar till
Tror kvaliten kan variera lite mellan model/typ av färg osv. Sällan samma tillverkare/fabrik av allt och sen spelar ju underlaget sin del också.

Bra att det blev bra för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.