Hade tänkt utöka elcentralen med lite fler grupper men då jag är osäker om nuvarande central räcker för framtida behov så kanske man skall utöka till en större central (elbil, solceller, 3-fas uttag, etc).
Har någon några tips på vad man kan byta till?
Och finns det några brister man skall passa på att åtgärda?
Har någon några tips på vad man kan byta till?
Och finns det några brister man skall passa på att åtgärda?
Medlem
· Västra Götaland
· 183 inlägg
Position 11-13 ser ut att ligga utanför jfb, kanske en bra idé att sätta en egen jfb för dessa? Noll- och jordplint på rad 1 ser inte ut att vara använda, tar man bort dem kanske det får plats en jfb där?
Sen tycker jag du kan be elektrikern att korta ner fasskenan på rad 2, ser lite märkligt ut att den är en modul för lång?
Sen tycker jag du kan be elektrikern att korta ner fasskenan på rad 2, ser lite märkligt ut att den är en modul för lång?
Om du ska ha laddning hemma måste du ha typ B av JFB, så köp en sådan direkt. Men de är inte direkt billiga...P petterovski skrev:Position 11-13 ser ut att ligga utanför jfb, kanske en bra idé att sätta en egen jfb för dessa? Noll- och jordplint på rad 1 ser inte ut att vara använda, tar man bort dem kanske det får plats en jfb där?
Nej, det behövs inte. Det var en falsk nyhet som spreds av IN.K Karl Olssvan skrev:
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/jordfelsbrytare-paverkas-inte-av-solceller-och-elbilsladdare/
Hmm, svårt läge. https://elstandard.se/wp-content/uploads/Installation_av_solceller_SEK_Svensk_Elstandard.pdfuseless skrev:
"Jordfelsbrytare
Om jordfelsbrytare behövs i kretsen, efter att sådan bedömning gjorts
utifrån övriga avsnitt i Elinstallationsreglerna, ska jordfelsbrytare av typ B
användas. Dock kan andra typer av jordfelsbrytare användas om
omriktaren åtminstone har exempelvis enkel isolering mellan lik- och
växelströms sidan eller om det framgår av tillverkarens anvisningar att
jordfels brytare av typ B inte behövs."
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 481 inlägg
K Karl Olssvan skrev:
TS ska inte "förbereda" en solcellsinstallation med en typ B som skydd av vanliga grupper, utan det räcker utmärkt med den vanliga typ A.K Karl Olssvan skrev:
JFBer för elbilsladdning och solceller ska skydda anläggningen och nätet från DC-felströmmar som kommer från laddaren/växelriktaren. De har alltså ett helt annat syfte än de JFBer som skyddar gruppledningar.
Om ett sådant DC-skydd behövs beror på elbilsladdaren och växelriktaren. De styr också vilken typ av JFB som behövs. De kan ha nödvändiga skydd inbyggda. Då är det onödigt att installera en dyr och komplicerad produkt som en JFB av typ B, det bör man undvika.
OK, bra. Man ska dock kanske också fundera på vad som nu kommer hända med priser på sådana saker som typ B. Jag gissar att de kommer blir dyrare ganska fort. Så kan vara bra rent allmänt att bygga lite extra just nu på sin el, vvs, osv. För ingen vad det kommer kosta nästa år.Bo.Siltberg skrev:
Att nu spara sina pengar på banken kommer inte vara smart då inflationen sabbar värdet på dem.
Såg att det fanns en komplett tillbyggnads-elcentral med JFB (B) osv som var till elbilar osv. Den måste ju vara till något? Den behövs till någon form av laddning som inte har redan inbyggd JFB?
Ja, det finns både med och utan. Men varför köpa en JFB nu om man inte vet att man har/skall ha en solcellsanläggning eller laddbox utan? Har man ingen JFB så kan man antingen köpa en inbyggd eller en separat den dagen det blir aktuellt.K Karl Olssvan skrev:
Det är bara att överväga. Men tänk att material är den mindre kostnaden. Det är arbetet som kostar. Om TS ändå ska bygga och skruva så kan det vara smart att kanske köpa lite "onödigt". Många tänker att man inte ska köpa mer än vad som behövs. Men det kan bli så att material blir fort dyrare. Så du kanske ett år senare behöver byta delar eller addera. Du får då betala både för nytt arbete och kanske byta till en bättre JFB. Och då kanske det är 40% dyrare för denna JFB ja, kanske 100%.zarkov skrev:
Jag funderade på att byta mitt grafikkort för 4 år sen. Då kostade ett 2060 runt 4000 kr
Det som hände sen och som sen har varit konstant sen dess. Är att det finns i princip inga grafikkort att köpa och att priset på ett 2060 gick till över 25 000 kr. Och då är det ett enklare och billigare kort. Så jag har helt fått strunta i att kunna köpa något. Så har det varit nu i åratal och verkar inte bli bättre.
Det kan bli samma sak med delar till EL, kan vara rena investeringen att köpa och äga vissa moduler.
Det verkar snarare som att det är rea på dom nu när inte alla som har en granne med solceller behöver byta.K Karl Olssvan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-koll-pa-era-jordfelsbrytare.339736/page-37#post-4636208
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 481 inlägg
Det var denna https://www.energibutiken.se/sv/jor...tt-for-laddstationer-16a.html#/51-sakring-10aBo.Siltberg skrev: