16 092 läst · 158 svar
16k läst
158 svar
Vem ligger bakom klistermärkerna
Det är inte jättetydligt vad du vill säga med ditt inläggP pmd skrev:Jag är inte jätteförtjust i att köra omkring i en dieselbil och har ett tag försökt planera för att byta den mot en elbil, men trots det numera extremt höga dieselpriset så går det inte att ekonomiskt motivera ett byte så jag fortsätter tyvärr med dieselbilen. Elpriset behöver ner en del för att det ska vara meningsfullt för mig att byta. En liten tröst i sammanhanget är att jag kör väldigt lite.
Angående din kommentar om buss och tåg så kan jag inte riktigt komma ihåg när jag åkte buss eller tåg senast. Det var mycket länge sen. Förmodligen var senaste bussresan under den senaste utlandssemestern för cirka 4 år sen (mellan hotellet och flygplatsen; jag hade ingen lust att ta med mig min bil för den resan ).
Jo visst har man väl det. Hade jag haft så mycket pengar så hade jag bara kört roliga bilar som sticker ut. Där ingår inte elbilarP pmd skrev:
Den jag känner med ram pendlar i sthlm med den. Men han gnäller inte på bränslepriserna alls.
Det var en liten reflektion över kollektivtrafik. Jag är inte så säker på att höga bränslepriser har varit det viktigaste som har gjort att "vi" åker mycket buss. I starkt urbaniserade områden lär det väl snarare vara att det är krångligt att köra bil?harry73 skrev:
Dagens bränslepriser kanske har ändrat lite på det, men regeringen försöker ju få ner priserna och ser dem alltså inte om ett mycket viktigt styrmedel för att få folk att åka kollektivt.
Här ser du inte helhetenP pmd skrev:Det var en liten reflektion över kollektivtrafik. Jag är inte så säker på att höga bränslepriser har varit det viktigaste som har gjort att "vi" åker mycket buss. I starkt urbaniserade områden lär det väl snarare vara att det är krångligt att köra bil?
Dagens bränslepriser kanske har ändrat lite på det, men regeringen försöker ju få ner priserna och ser dem alltså inte om ett mycket viktigt styrmedel för att få folk att åka kollektivt.
Jag pratar inte om att Sven som alltid tar sig med bil till jobbet, plötsligt bestämmer sig för att ta bussen.
Jag jämförde Sverige (eller Europa) med USA. USA gjorde många val i stadsplaneringen som bara är möjliga med deras låga bränsleskatter. Bostadsområden är uppbyggda så att man behöver ta bilen om man ska handla eller ens besöka grannarna på andra sidan trädgården. Ungdomar får en bil när de är 16 för att kunna ta sig till skolan.
I Europa tvingar vi ungdomar att ta buss och tåg i mycket större utsträckning och de flesta studenter har inte råd med bil, framförallt inte med dagens bränslepriser, men som student får man ofta bra rabatter på tågbiljetter, eller även gratisresor.
För pmd är det inte ett alternativ att plötsligt bestämma sig för att ta bussen. Han bor på landet.harry73 skrev:
I flera amerikanska städer är bussåkande gratis. I staden i Texas där jag bodde en kortare tid för 25 år sen var bussarna alltid gratis i stadskärnan och när det var en "ozone day" (mycket luftföroreningar) var de gratis i hela stan.
Liknande trådar
-
Pannorna ligger högre än vindskivebrädan, Hur monterar jag plåten?
Tak & Vind -
Hur får man ut saker från bakom handtagsluckan på Asko diskmaskin?
Vitvaror -
Asbest bakom gammal fönsterbräda
Fönster & Dörrar -
Bromsarna ligger på släpkärran efter byte av bromsvire
Verktyg, Maskiner & Fordon -
SBAB lurade - Vilket förmedlingsföretag av bolån ligger bakom?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.