harry73
P pmd skrev:
Jag är inte jätteförtjust i att köra omkring i en dieselbil och har ett tag försökt planera för att byta den mot en elbil, men trots det numera extremt höga dieselpriset så går det inte att ekonomiskt motivera ett byte så jag fortsätter tyvärr med dieselbilen. Elpriset behöver ner en del för att det ska vara meningsfullt för mig att byta. En liten tröst i sammanhanget är att jag kör väldigt lite.

Angående din kommentar om buss och tåg så kan jag inte riktigt komma ihåg när jag åkte buss eller tåg senast. Det var mycket länge sen. Förmodligen var senaste bussresan under den senaste utlandssemestern för cirka 4 år sen (mellan hotellet och flygplatsen; jag hade ingen lust att ta med mig min bil för den resan ;)).
Det är inte jättetydligt vad du vill säga med ditt inlägg
 
P pmd skrev:
Den som kör en Dodge RAM har definitivt råd att byta till en helt OK elbil. Det skulle nog löna sig. Åtminstone i stadstrafik lär en femlitersmotor dra en hel del.
Men det är kanske inte lika roligt och är man rik så är man rik.
Jo visst har man väl det. Hade jag haft så mycket pengar så hade jag bara kört roliga bilar som sticker ut. Där ingår inte elbilar :D
Den jag känner med ram pendlar i sthlm med den. Men han gnäller inte på bränslepriserna alls.
 
  • Älska
skoge
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det är inte jättetydligt vad du vill säga med ditt inlägg
Det var en liten reflektion över kollektivtrafik. Jag är inte så säker på att höga bränslepriser har varit det viktigaste som har gjort att "vi" åker mycket buss. I starkt urbaniserade områden lär det väl snarare vara att det är krångligt att köra bil?

Dagens bränslepriser kanske har ändrat lite på det, men regeringen försöker ju få ner priserna och ser dem alltså inte om ett mycket viktigt styrmedel för att få folk att åka kollektivt.
 
harry73
P pmd skrev:
Det var en liten reflektion över kollektivtrafik. Jag är inte så säker på att höga bränslepriser har varit det viktigaste som har gjort att "vi" åker mycket buss. I starkt urbaniserade områden lär det väl snarare vara att det är krångligt att köra bil?

Dagens bränslepriser kanske har ändrat lite på det, men regeringen försöker ju få ner priserna och ser dem alltså inte om ett mycket viktigt styrmedel för att få folk att åka kollektivt.
Här ser du inte helheten :)
Jag pratar inte om att Sven som alltid tar sig med bil till jobbet, plötsligt bestämmer sig för att ta bussen.
Jag jämförde Sverige (eller Europa) med USA. USA gjorde många val i stadsplaneringen som bara är möjliga med deras låga bränsleskatter. Bostadsområden är uppbyggda så att man behöver ta bilen om man ska handla eller ens besöka grannarna på andra sidan trädgården. Ungdomar får en bil när de är 16 för att kunna ta sig till skolan.
I Europa tvingar vi ungdomar att ta buss och tåg i mycket större utsträckning och de flesta studenter har inte råd med bil, framförallt inte med dagens bränslepriser, men som student får man ofta bra rabatter på tågbiljetter, eller även gratisresor.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag pratar inte om att Sven som alltid tar sig med bil till jobbet, plötsligt bestämmer sig för att ta bussen.
För pmd är det inte ett alternativ att plötsligt bestämma sig för att ta bussen. Han bor på landet.
Jag jämförde Sverige (eller Europa) med USA. USA gjorde många val i stadsplaneringen som bara är möjliga med deras låga bränsleskatter. Bostadsområden är uppbyggda så att man behöver ta bilen om man ska handla eller ens besöka grannarna på andra sidan trädgården.
I flera amerikanska städer är bussåkande gratis. I staden i Texas där jag bodde en kortare tid för 25 år sen var bussarna alltid gratis i stadskärnan och när det var en "ozone day" (mycket luftföroreningar) var de gratis i hela stan.
 
M
Denna tråd är full av politik men tillåts fortsätta! Tragiskt hur byggahus har utvecklats!
 
R
M Markarbetaren skrev:
Denna tråd är full av politik men tillåts fortsätta! Tragiskt hur byggahus har utvecklats!
Blir det inte lite dubbelmoral när du har moderaternas partisymbol som avatar ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Blir det inte lite dubbelmoral när du har moderaternas partisymbol som avatar ;)
det skar i hjärnan lite kände jag
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.