2 296 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Rivet eller förstört/nedbrunnet hus?
Mina farföräldrars gamla hus brann ned 2018 och ingen i släkten hade engagemang att omdelbart återuppbygga huset pga familjeskäl, bl.a. dödsfall och sorg.
PBL medger inom 5 år, men enligt kommunens regler så måste man påbörja en ny process om strandskydd inom 1 år efter att byggnaden brann ner eller revs, och vi påbörjade inte bygglovsprocessen förrän 2020 och ansökan om strandskydd kom in 2021 eftersom det tog en väldig tid att få fram nybyggnadskarta.
Vi har inte städat upp på tomten, så återstoden av huset är ju kvar, det vill säga en hög med aska. Byggnaden är nog inte formellt utriven.
Tror ni att det finns möjlighet att få bygga upp huset igen på något sätt?
PBL medger inom 5 år, men enligt kommunens regler så måste man påbörja en ny process om strandskydd inom 1 år efter att byggnaden brann ner eller revs, och vi påbörjade inte bygglovsprocessen förrän 2020 och ansökan om strandskydd kom in 2021 eftersom det tog en väldig tid att få fram nybyggnadskarta.
Vi har inte städat upp på tomten, så återstoden av huset är ju kvar, det vill säga en hög med aska. Byggnaden är nog inte formellt utriven.
Tror ni att det finns möjlighet att få bygga upp huset igen på något sätt?
Med ett nytt bygglov är nog det enda sättet. Du har säkert kollat med kommunens handläggare redan?
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Jag uppfattar att det är strandskyddet som är problem här. Strandskyddet är från början upphävt pga. existerande hus, platsen var ianspråkstagen redan när lagen infördes.
Om huset då försvinner/förfaller så är platsen inte ianspråkstagen och strandskydd återinträder. Tidsfristen på ett år är troligen inte kommunens, utan det kommer (gissar jag) från strandskyddslagen. Regeln finns för att man inte skall kunna gräva fram någon bronsålders husgrund och hävda att strandskyddet inte gäller.
Här skulle jag nog rådfråga en jurist. Få råd om bästa vägen framåt. Jag som helt okunnig inom området ser två möjliga vägar. Antingen söka ny strandskyddsdispens, och hoppas på det bästa. Med risk att man därmed ”erkänner” läget. Eller försöka hävda att huset inte är borta, renovering är påbörjad. Och då ev göra lite på plats som inte riktigt kan dateras. Men här behöver man koppla in experter. En byggrätt inom strandskydd är värdefull så det är stora värden som står på spel.
Om huset då försvinner/förfaller så är platsen inte ianspråkstagen och strandskydd återinträder. Tidsfristen på ett år är troligen inte kommunens, utan det kommer (gissar jag) från strandskyddslagen. Regeln finns för att man inte skall kunna gräva fram någon bronsålders husgrund och hävda att strandskyddet inte gäller.
Här skulle jag nog rådfråga en jurist. Få råd om bästa vägen framåt. Jag som helt okunnig inom området ser två möjliga vägar. Antingen söka ny strandskyddsdispens, och hoppas på det bästa. Med risk att man därmed ”erkänner” läget. Eller försöka hävda att huset inte är borta, renovering är påbörjad. Och då ev göra lite på plats som inte riktigt kan dateras. Men här behöver man koppla in experter. En byggrätt inom strandskydd är värdefull så det är stora värden som står på spel.
Ett "Fulingtips" kan kanske vara att ställa dit en liten redskapsbod eller större låda ( för spade, spett, kofot m.m.) och hävda att den stått där, sedan straxt efter branden, så platsen har varit ianspråktagen hela tiden, men att arbetsinsatserna har varit låga p.g.a. bl.a. osäkerhet om askans innehåll ?
En utmärk idé, gärna en överbliven lekstuga så man ser med blotta ögat att det är ett beg hus, anledningen till att aktiviteterna varit låga sista 2åren är förmodligen av smittskyddsskäl/corona så man inte behöver hålla på med några dyrbara analyser av askan från det nerbrunna.HasseTeknik skrev:Ett "Fulingtips" kan kanske vara att ställa dit en liten redskapsbod eller större låda ( för spade, spett, kofot m.m.) och hävda att den stått där, sedan straxt efter branden, så platsen har varit ianspråktagen hela tiden, men att arbetsinsatserna har varit låga p.g.a. bl.a. osäkerhet om askans innehåll ?
Tack för svar! Ja, den här frågan gäller ett nytt bygglov och ja, strandskyddsdispensen blev nekad, trots att det stått ett hus där sedan 1800-talet och vi vill återuppbygga ett likadant hus. Detta pga regeln om "inom ett år" som vi inte visste om, och inte heller kommunens bygglovshandläggare visste om när vi i tidigt skede pratade med dem om detta.
Denna text från PBL är det som jag hittat tidigare och som har varit vår vägledning om bygglovet skulle nekas:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...sattning-pa-grund-av-att-bygglov-vagrats--lm/
Denna text från PBL är det som jag hittat tidigare och som har varit vår vägledning om bygglovet skulle nekas:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...sattning-pa-grund-av-att-bygglov-vagrats--lm/
Liknande trådar
-
Kan man rädda tätskiktet eller är det förstört av felborrade hål?
Badrum -
Installera jordfelsbrytare före, efter eller medan badrummet är utrivet?
Badrum -
Bensin eller eldrivet?
Trädgårdsmaskiner -
Golvet förstört? Reparation eller byta ut helt?
Golv -
Har man rörutlopp eller apparatdosa för golvvärmegivaren (uponor = vattendrivet)
El