Daniel_N skrev:
Att ta fram en offert tog tydligen lite längre tid än vad jag hade trott, men till slutet av veckan skulle den vara klar.

//daniel
Tyvärr fick jag precis reda på att de inte kommer att bli klara idag heller, men att man iallfall kommer att jobba på det i helgen och räknar med att vara klara på måndag.

//Daniel
 
måste få höra hur mycket billigar det blir än rek priserna sen
 
Daniel_N skrev:
Tyvärr fick jag precis reda på att de inte kommer att bli klara idag heller, men att man iallfall kommer att jobba på det i helgen och räknar med att vara klara på måndag.

//Daniel
Har varit i kontakt med killen igen, igår och idag, hans offert är klar, men tydligen så måste chefen kolla igenom den först, så det är inte riktigt klart än. Vill bara meddela er att jag ligger på, men att det trots det har tagit mycket mer tid än jag trodde, tyvärr.

//Daniel
 
Den som väntar på något gott, väntar aldrig (alltid) för länge...
 
Daniel_N skrev:
Har varit i kontakt med killen igen, igår och idag, hans offert är klar, men tydligen så måste chefen kolla igenom den först, så det är inte riktigt klart än. Vill bara meddela er att jag ligger på, men att det trots det har tagit mycket mer tid än jag trodde, tyvärr.

//Daniel
Fick löfte via telefon om att få offerten idag, men har ännu inte fått den, förhoppningsvis så jobbas det med den nu.

//Daniel
 
Undrar på storleken på alla andra affärer som ligger i pipeline hos butiken när en offert på 200Kkr inte kan prioriteras?
 
R
Martin_Blomberg skrev:
Undrar på storleken på alla andra affärer som ligger i pipeline hos butiken när en offert på 200Kkr inte kan prioriteras?
2½ vecka för en offert är ju i längsta laget får man ju säga.. speciellt när det gäller en sådan stor affär!

Nu är inte jag med på detta gruppköpet men vi får väl se hur det går för er som har "offert" utlagd hos dem som handhar ordern. Kanske skulle kolla så att samtliga maskiner finns i lager också så att det inte krånglar där?
 
Daniel_N skrev:
Fick löfte via telefon om att få offerten idag, men har ännu inte fått den, förhoppningsvis så jobbas det med den nu.

//Daniel
Har varit på besök 2 gånger idag. Tydligen så har Festool varit ytterst ovilliga att låta handlaren dra ner på sin marginal när kunderna bara är privatpersoner och mindre företag. Men nu känns det som att priserna är på gång...men det har det å andra sidan gjort ett par gånger tidigare...

Det som förvångar mig är att jag har handlat där i ett par år, och alltid fått bra och snabb service, och någon uppenbar anledning till att söla med offerten just vid detta tillfället ser jag inte.

Vill bara meddela att jag ligger på och är så aktiv som bara är möjligt.

MVH

Daniel
 
Det är väl inte orimligt att anta Festool själva försöker agera flaskhals bäst dom kan? Dom är ju redan ökända för sin konsumentovänliga hålla-priset-uppe-policy. Jäkla ofog om det skulle vara så och en anledning till bojkott snarare än gruppköp.

Men jag lär nog ändå köpa iaf en sänksåg från dom .. dom uschlingarna. Med blandade känslor kan dock tilläggas och en förhoppning om att inte bitas av FEstool-viruset, för sponsra dom - det tar emot.
 
importensketsig:Hävdar motsatsen...älskar företag där det inte går att torghandla hos..gruppköp eller inte. priserna bör vara likvärdiga.
Finns nog få företag som levererar sådan generös garanti och hjälpsamhet som just festool..
Det är ju som bekant att man oftast får vad man betalar för.
Tur att vi är överens om att sänksågen är ngt att bita i iallafall ;)
 
ktm525 skrev:
importensketsig:Hävdar motsatsen...älskar företag där det inte går att torghandla hos..gruppköp eller inte. priserna bör vara likvärdiga.
Varför bör priserna vara likvärdiga? Jag tycker (inte bara utifrån min egen vilja att köp a bra verktyg billigt) utan även utifrån ett marknadsperspektiv att det är förkastligt med företag som festool, som kontrollerar priserna ute hos handlarna.

Det är helt enkelt ett sk. marknadsmisslyckande, och en stort hinder på vägen mot perfekt konkurrens. På grund av detta är denna typ av missbruk av en monopolistisk ställning ett hot mot vår marknadsekonomi. Att priserna är fasta oavsett både utbud och efterfrågan är inte långsiktigt hållbart.

Om jag hade gått direkt till festool och bett om mängdrabatt och de hade sagt nej, så hade detta endast varit tråkigt för mig, inte för en objektiv ekonom. Men när festool säljer en vara till en järnhandel, och sen kontrollerar vilket pris järnhandeln tar av mig som kund hos järnhandeln är både jag och den objektiv ekonomen inte nöjda...
 
Jag håller lite grann med ktm525. Festool vill erbjuda bra verktyg med en enastående service till mycket kräsna användare som vet hur proffsverktyg skall hanteras. De vill att de skall säljas av kunnigt yrkesfolk i butiker där det finns skyltexemplar, kunniga människor att fråga och som dessutom klarar av eventuella garanti- och serviceåtaganden.

Det absolut bästa sättet att klara av det är att se till att återförsäljarna har en marginal som ger dem chansen att ha kunnig personal, bra lokaler och intresse av att sälja deras saker framför andras. Det är fullständigt omöjligt att nå dit om man tror att det skall gå att sälja sådant i webshopar eller "Skärholmens loppmarknad".

Om Festool skulle bli tvungna att själva ta hand om serviceorganisationen, marknadsföringen, demonstrationer etc, och ge handlarna en mindre marginal skulle de snabbt som attan sluta säljas på många proffsställen, och då är man snart B&D eller något sådant istället.

Det här tänket finns sannerligen inte bara inom verktygsbranschen, eller ens byggbranschen. Om järnhandlaren i den här tråden varit lite smart så hade han tagit en del av sin marginal och gett 12-15% rabatt. Ingen hade nog brytt sig. Men, nu försökte han få Festool att släppa lite av sin marginal, och då förstår jag deras reaktion. Att öppet sälja billigt på ett av de största forumen bland hemmasnickrare är knappast förenligt med deras marknadsplaner, hur stor affären än är. Kanske till och med ännu mer omöjligt, ju större den är, eftersom många andra återförsäljare naturligtvis blir griniga om de blir skrivna på näsan av kunder från detta gruppköp att den där sågen köpte jag minsann 1200kr billigare.
 
Nu är/var jag inte med på denna omgång med gruppköp. Tyvärr. Men jag kommer definitivt att behöva grejer framöver. Kanske det smartaste är som Swetrot säger att få en handlare att sänka sin marginal utan kontakt med Festool?

Alternativt borde man kunna förhandla med en utländsk aktör som säljer via nätet.
Den vägen kanske är bättre rent logistiskt och säkerhetsmässigt. Alltså att någon förhandlar med den aktören om att vi är ett gäng som vill handla mycket maskiner men inte har den minsta lust att pröjsa överpriser. Ge oss en offert på x-antal kronor per maskin och en möjlighet att med hjälp av en kod/lösenord beställa till det priset via mail istället för web-shopen. På det sättet får var o en sin vara till det lägre priset och sköter affären helt på egen hand med återförsäljaren. Ingen annan än säljare/köpare är inblandad vad gäller betalning och logistik. Enda gemensamma nämnaren är offerten.

Vad tror ni, kan detta vara en framkomlig enkel väg?

Tycker lite synd om Daniel N som får kämpa så mot väderkvarnen Festool.
 
Instämmer helt med Swetrot!
Fast det skulle inte göra något om priserna på Festoolprylar var lite humanare.Men dom verkar ju sälja bra ändå.....
 
Nu har jag fått frakten också, och e-mail är skickade.

Nu är vi i steg 3, enligt tidsplanen ovan. Alla har nu fram till den 17/6 på sig att bestämma sig.

//Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.