Någon som kan svara på vad skillnaderna är, om det är några, på en klinga till kap/gersåg och en bordcirkelsåg?

Den skillnad jag känner till, på mina klingor i alla fall, är att kap och gersågen har negativ vinkel på tänderna. -5 grader om jag inte minns helt fel. Bordsågen har positiv vinkel. Kommer inte ihåg hur mycket. Om det sen har någon direkt märkbar effekt om man skulle ha en klinga från Kap och gersågen i bordsågen vet jag inte.

• Gilla
Verga
  • Laddar…
Eftersom vinkeln påverkar om den skjuter bort träbiten eller drar den mot sig bör man ha rätt variant.

• Gilla
Verga
  • Laddar…
Jag undrade samma sak för något tag sedan. Fick också svaret angående positiv och negativ tandvinkel. Orsaken är att man i kap/ger vill ha trycket mot anhållet medan man i cirkelsågen inte vill att klingan ska mata in arbetsstycket.

Spontant känns det ok att köra fel i kap/ger, kanske svårt att få bra snitt och lite jobbare att mata ner medan att ha fel i en cirkelsåg, speciellt handmaskin, kan få värdigt oönskade konsekvenser. Men det är bara min spontana tanke, kanske finns det stora risker som jag inte ser även även i kap/ger.

• Gilla
Verga
  • Laddar…
Tack för svaren, beställde precis en klinga anpassad för maskinen och håller mig ifrån att byta mellan maskinerna.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.