2 337 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Skillnad på klinga till kap/gersåg och bordcirkelsåg?
Den skillnad jag känner till, på mina klingor i alla fall, är att kap och gersågen har negativ vinkel på tänderna. -5 grader om jag inte minns helt fel. Bordsågen har positiv vinkel. Kommer inte ihåg hur mycket. Om det sen har någon direkt märkbar effekt om man skulle ha en klinga från Kap och gersågen i bordsågen vet jag inte.
Jag undrade samma sak för något tag sedan. Fick också svaret angående positiv och negativ tandvinkel. Orsaken är att man i kap/ger vill ha trycket mot anhållet medan man i cirkelsågen inte vill att klingan ska mata in arbetsstycket.
Spontant känns det ok att köra fel i kap/ger, kanske svårt att få bra snitt och lite jobbare att mata ner medan att ha fel i en cirkelsåg, speciellt handmaskin, kan få värdigt oönskade konsekvenser. Men det är bara min spontana tanke, kanske finns det stora risker som jag inte ser även även i kap/ger.
Spontant känns det ok att köra fel i kap/ger, kanske svårt att få bra snitt och lite jobbare att mata ner medan att ha fel i en cirkelsåg, speciellt handmaskin, kan få värdigt oönskade konsekvenser. Men det är bara min spontana tanke, kanske finns det stora risker som jag inte ser även även i kap/ger.
Liknande trådar
-
Höjdskillnad på reglar till trädäck
Altan & Uteplats -
Upplevd skillnad från F till FTX-ventilation?
Ventilation -
Kombinationsklinga till en bordssåg?
Möbelsnickeri -
Gå ner i storlek på sågklinga till cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Notklinga som notfräs på vertikalfräs till slitsfog?
Möbelsnickeri