D
P paralun skrev:
Rapport, just nu, 78% av alla vindkraftsprojekt blir stoppade av kommunala veton.

[länk]

Ingen vill ha de snurrorna!
De är helt förvirrade men sköter sig som nyttiga idioter.
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De är helt förvirrade men sköter sig som nyttiga idioter.
Jo det finns mycket bra plats för nya kkv i Ringhals och Oskarshamn så slipper vi oljudet från snurrorna.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
OL3 producerar äntligen prima kärnkraftsel, en stor dag! :D

[länk]

Bästa nyheten på länge!
Kul, dock förvånad att kvalitén på engelskan inte var högre i pressreleasen
 
A ajn82 skrev:
Kul, dock förvånad att kvalitén på engelskan inte var högre i pressreleasen
Jo, det viktigaste är att de fasat och producerar för det kommer vi även att ha stor nytta av!
 
P paralun skrev:
Jo, det viktigaste är att de fasat och producerar för det kommer vi även att ha stor nytta av!
Varje nytt kärnkraftverk är en vinst för världen i mitt tycke, så mycket goda nyheter.

Som jag tror jag skrev i denna tråden för ett halvår sedan, har inga problem med att lägga delar av försvarsbudgeten på kärnkraft, för tror det hade gett bra valuta för pengarna i att öka vår säkerhet
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varje nytt kärnkraftverk är en vinst för världen i mitt tycke, så mycket goda nyheter.

Som jag tror jag skrev i denna tråden för ett halvår sedan, har inga problem med att lägga delar av försvarsbudgeten på kärnkraft, för tror det hade gett bra valuta för pengarna i att öka vår säkerhet
Jo och nu får vi hoppas att det går bra för det här är en riktig bjässe som startas.

"During the approximately four-month test production phase, the OL3 plant unit’s power output will be gradually increased to 1,600 MW. This output is considerable; approximately 3-4 terawatt hours during the test production phase, which corresponds with approximately 10 percent of Finland’s electricity demand. The power output varies considerably during test production."

Om:
https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3.html
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
du behöver inte satsa några pengar – för det gör Svenska kraftnät år dig ;)

sedan det glada kärnkraftsstinna 00-talet upphandlar SvK reservkraft för Sveriges elanvändares fromma – som mest 2 GW (och har bestått i extra produktionsresurser som Karlshamn 1 och 2, Stenugnsund.. och lastfrånkoppling hos Holmen Stora Enso...)

numera endast en Karlshamspanna på 0.6 GW
Mja, nu misstänker jag att det faktiskt är från mej skv fått en del sv "sina" pengar. Vi får väl se vad det blir för pris/kwh nästa vinter när det inte blåser så mycket, och vintrarna därpå när de sista 6 reaktorerna lagts ned, tyvärr harkla så är jag skeptisk...
Har inte hört att det byggs några nya större eldade elkraftverk som kan ge den effekt som behövs i Sverige i nära framtid när det inte blåser.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kul, dock förvånad att kvalitén på engelskan inte var högre i pressreleasen
Så länge man förstår så duger det tycker man i Finland.
 
F
P paralun skrev:
Rapport, just nu, 78% av alla vindkraftsprojekt blir stoppade av kommunala veton.

[länk]

Ingen vill ha de här snurrorna!
Men alla vill ha billigare el.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Men alla vill ha billigare el.:crysmile:
Fruktansvärt skönt att dom stoppas. Vad vi behöver är en snabb byggnation av kärnkraftverk. Helst för 10 år sedan.

För övrigt så är vindkraftskramare extremt egoistiska.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
F
A AxelJa skrev:
Fruktansvärt skönt att dom stoppas. Vad vi behöver är en snabb byggnation av kärnkraftverk. Helst för 10 år sedan.

För övrigt så är vindkraftskramare extremt egoistiska.
Jaha - har de egna vindkraftverk?
I så fall är jag kanske också egoistisk för jag har solpaneler.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
F frasen_36 skrev:
Jaha - har de egna vindkraftverk?
I så fall är jag kanske också egoistisk för jag har solpaneler.
Jag har inga problem med att du har solceller, men jag tycker man kan ta bort "60 öringen" för solceller i Sverige då de oftast inte genererar el när el behövs mest här, kan ibland kompensera för vind men solceller ger mer om de används för att kyla mha ac.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TommyC skrev:
"En slumpvis snubbe på internet...." Det där är härskarteknik. Är inte du och jag och alla andra som skriver här slumpvis snubbar på internet? Att du tar till härskarteknik tyder på att det blev för jobbigt att bemöta innehållet i det han skriver. Läs några av Göte Fagerfjälls artiklar så förstår du nog att han långt ifrån killgissar och fabulerar.
nej det är inte avsett som härskarteknik – men Göte skriver på en webbsite som har som undertitel "Branschtidning för Nordens elektroniker", som verkar sprungen från hans gamla bolag men som inte haft några intäkter de senaste sju åren och där han verkar vara både chefredaktör och enda skribent

det han skriver har väl aldrig granskats av någon redaktion eller att någon annan varit inblandad i något publiceringsbeslut

alltså en helt vanlig bloggare som publicerar sina egna tankar på något som ser lite mer förtroendeingivande ut än en tråd i ett forum på byggahus – det vill säga "en slumpvis snubbe på internet", ungefär som du och jag

det är trolig att han har rätt i en del av vad han skriver – men jag har läst en del av honom tidigare och jag har då kommit till samma slutsats som idag: det är ingen skribent jag skulle lita på

några snabba exempel (jag gör inga anspråk på att dessa skulle utgöra en fullständig lista, eller att dessa skulle vara de värsta):

i slutet av februari skrev han

...Starta R1 och R2 igen
Den närmaste tiden kommer det att talas mycket om flyktingar från Ukraina och straffåtgärder mot Ryssland. Men vi borde också tala om metoder att återskapa ett stabilt elnät... ...Rimligen bör R1 och R2 kunna återstartas under första halvan av 2023. Kanske är det till och med möjligt att återstarta O2-reaktorn, som uppgraderades och livstidsförlängdes redan 2013 men sedan inte startades...


åsikterna om R1 och R2 är ens möjliga att återstarta verkar gå isär, men bara tanken på att återstarta en reaktor som inte varit i drift i nio år och det mesta är utburet genom portarna...

...reservkraftverket i Karlshamn kördes till och med under sommaren...

det var väl i mitten av september och inte för att vi hade några problem med vår elnät, utan för att det gick att elda fossil olja med profit (priset på naturgas hade högt börja skjuta i höjden, även om det var inget mot vad som komma skulle)

(mina understrykningar):
...För alla inblandade vet ju att befintlig kärnkraft är billigt, nästan lika billigt som befintlig vattenkraft. Energikommissionen räknade på sin tid med ett oskattat pris på 23 öre per kWh för vattenkraft och 24 öre per kWh för kärnkraft. Vindkraft kostade med samma beräkning 65 öre per kWh eller 80 öre om man räknade med statliga subventioner.
Så här ser det ut idag också. Befintlig kärnkraft kostar en tredjedel till hälften av vindkraft...

Göte skriver sitt inlägg i december 2021 och jag antar att han lutar sig på:

– den senaste Energikommissionen 2015-2017 vars rapport överlämnades för fem år sedan, i januari 2017
och om så är fallet
– kostnaden för vindkraft baserades på installerade vindkraftverk som uppfördes i Sverige mellan 2006 och 2016, inklusive deras kapitalkostnader på 49(!) öre/kWh

nuförtiden anger Svensk Vindkraft att det går att bygga vindkraft med små eller inga subventioner vid ett elpris på 30 öre/kWh

(mina understrykningar):
...Dyrt?
Vi kan alltså glömma allt struntprat om sjutton års byggtid och fantastiska prisnivåer. Den som beställer en reaktor från Korea, Kina eller Ryssland kan redan idag räkna med byggtider och prisnivåer i klass med O3-reaktorn i Oskarshamn (omräknat till dagens penningvärde). Det innebär ca fem års byggtid och ca 36 000 till 42 000 kronor per installerad kW.

De nya reaktorerna har alla en konstruktionsmässig livslängd på 60 år (går att förlänga). Utslaget på 60 års drifttid och 90 procent utnyttjande blir det ca 8-10 öre per kWh. Till det kommer finansieringskostnader och driftskostnader. Bränslekostnaden för en kärnkraftsreaktor är däremot mycket låg, bara några få öre per kWh...


kärnkraft är billig! den "kostar bara 8-10 öre/kWh och några få ören för uranet" om man köper en rysk/kinesisk/koreansk reaktor för de priser som gäller i de länderna – hur sannolikt det nu är – och sen tillkommer det driftkostnader och finansieringskostnader...

javisst ja, tar man med dessa kostnader så blir kärnkraftens produktionskostnad fem-nio gånger högre, alltså någonstans i intervallet 50-70 öre/kWh (räknat med en kalkylränta på 6%)


nope – tyvärr, en ren disinformant! och jag tycker det är tragiskt med de som bara läser det han sprider och inte orkar/kan ta reda på bakgrundsfakta
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.