Vad gäller på en fastighet där det redan finns andra mindre hus som är byggda innan regler för friggebod och attefallare kom.
Om du tex har ett hus byggt hundra år sedan med garage och förråd. Får du då inte bygga varken friggebod eller attefallare? Jag tror inte det.

Vi har stuga byggd 47. Med utedass, förråd och en mindre bod. Alla byggda mer än 30 år sedan.
Får vi bygga en friggebod och en attefallare på vår tomt utöver de byggnader som redan finns på plats?

Claes Sörmland
B byggeskafram skrev:
Vad gäller på en fastighet där det redan finns andra mindre hus som är byggda innan regler för friggebod och attefallare kom.
Om du tex har ett hus byggt hundra år sedan med garage och förråd. Får du då inte bygga varken friggebod eller attefallare? Jag tror inte det.

Vi har stuga byggd 47. Med utedass, förråd och en mindre bod. Alla byggda mer än 30 år sedan.
Får vi bygga en friggebod och en attefallare på vår tomt utöver de byggnader som redan finns på plats?
De gamla byggnaderna är antingen uppförda i enlighet med den tidens lagstiftning eller så är de gamla preskriberade svartbyggen. Oavsett så är de inte friggebodar eller attefallsbyggnader i och med att de uppfördes före den lagstiftningen kom till. Därmed så hindrar de inte att du uppför friggebodar och attefallshus på fastigheten.

Ett av kraven är dock att det finns ett en- eller tvåbostadshus bostadshus i närheten som har uppförts lagligt när det begav sig.

Precis så har jag tolkat det. Ja det finns en huvudbyggnad. Jag har även uppfattat reglerna så att det måste finnas en byggnad man kan bo i.
Tack för svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.